Az elektromos bicikli-autó megérkezett és igyekszik közlekedési forradalmat csinálni

2022 / 11 / 28 / Bobák Zsófia
Az elektromos bicikli-autó megérkezett és igyekszik közlekedési forradalmat csinálni
A gyártó szerint a meghatározhatatlan típusú jármű lehet a válasz a klímaváltozás és az energiakrízis okozta problémákra - az elektromos és emberi erővel történő meghajtás miatt fenntartható személyszállítást kínál az autóknál jóval kisebb helyet foglalva.

Amikor a brit feltaláló, Clive Sinclair C5 nevű járműve kereskedelmi forgalomba került 1985-ben, a közlekedés megújítását és egy egészen újszerű egyszemélyes személyszállítási mód ígéretét hordozta, legalábbis a nagyszabású bemutató alapján ezzel a céllal tervezték. A háromkerekű tricikli-autó hibrid azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és nem változtatta meg a brit utcák képét örökre, sőt, a C5 néhány használója kifogásolta a nehéz haladást, a tolatási funkció hiányát és a tetőt, amely megvédhette volna őket az esőtől.

Sinclaire cége kénytelen volt leállni a különös jármű gyártásával, de az apró, egy-, vagy kétszemélyes elektromos autók és triciklik kora nem áldozott le, azóta is számtalan cég igyekszik a kisebb szállítóeszközöket igénylő közönség kedvére tenni és időnként furcsa hibrid verziók is születnek az erőfeszítések nyomán. Egyike ezeknek a novemberben bemutatott UILA, amelyet az nFrontier cég fejleszt és amely talán még a C5-nél is nehezebben kategorizálható közlekedési eszközt képvisel - a jármű tekinthető kicsi elektromos autónak vagy nagy, fedett, négykerekű elektromos biciklinek is, ha nem ragaszkodunk a hagyományos meghatározásokhoz a járművek kinézetét vagy kialakítását illetően.

Az autó-bicikli még a gyártócég szerint is valahol a két járműtípus között helyezkedik el,

mivel a szabályozásokon fog múlni, hogy minek lehet majd a gyakorlatban használni a UILA-t. Amennyiben ugyanis kerékpárutakon haladnának vele a tulajdonosaik és kerékpárként kerülne forgalomba, akkor a maximális sebességét a megfelelő sebességhatáron kellene tartani, vagyis a motoros rásegítés Európában nem léphetné át a 25 km/h-át (ekkor kapcsolna le a motor), innentől csak pedállal lehetne hajtani a járművet. Ha az utakon, autósforgalomban is lehetne vele közlekedni, akkor haladhatna az általa jelenleg elérhető 70 km/h-ás sebességgel is, ami a városon belüli közlekedéshez megfelelő tempót biztosíthat.

A UILA, még ha külsőben valamelyest emlékeztet is az évtizedekkel ezelőtti hibrid példányokra, de néhány fontos tekintetben előrelépést jelent hozzájuk képest és ezek az újítások sokkal jobban használhatóvá teszik a gyakorlatban is:

  • van teteje, így az utazók védve vannak az időjárás viszontagságaitól
  • kétszemélyes, vagyis utas vagy csomagok szállítására is alkalmas
  • négykerekű, emiatt stabilabb, mint háromkerekű társai
  • tud tolatni
  • pedállal működtethető, a motor csak rásegítést jelent, de öt különböző hajtási móddal rendelkezik a haladás könnyítése végett

A jármű emellett viszonylag olcsón és könnyen előállítható 3D nyomtatás segítségével, ami, az Autoevolution leírása szerint a megrendelések jóval gyorsabb teljesítését is lehetővé teszi.

A UILA egyik szórakoztató és potenciálisan hasznos jövőbeli képességét pedig az automata funkció jelenti, amivel a tulajdonosa magához tudja hívni, vagy a Follow Me funkcióval követésre tudja utasítani a járművet. Az UILA-t az nFrontier 2024-ben tervezi piacra dobni Németországban, miután az engedélyeztetési eljárás végére érnek.

(Fotó: nFrontier, Formnext)

Kétéltű lakókocsi-hajó-kerékpár hibridet fejlesztettek A Z-Triton olyan miniatűr mobilotthon, amit bárhová magával vihet az ember.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.