A 2030-ra tervezett Fugaku Next egy úgynevezett “zéta-osztályú” szuperszámítógép hatalmas előrelépést jelent a számítástechnika világában, és a fő célja (talán kevésbé váratlanul) a mesterséges intelligencia (AI) fejlesztése, de emellett a tudományos kutatások támogatása is. A projektet a japán Oktatási, Kulturális, Sport-, Tudományos és Technológiai Minisztérium (MEXT) vezeti, és több mint 750 millió dollárba kerül. A cél, hogy Japán megtartsa a vezető szerepét az AI-alapú kutatások területén – írja az Interesting Engineering.
Jelenleg a legfejlettebb szuperszámítógépek exaFLOPS sebességgel működnek, ami másodpercenként egy trillió (1-et 18 nulla követ) művelet elvégzését jelenti. A zetaFLOPS szuperszámítógép viszont másodpercenként egy trilliárd (1-et 21 nulla követ) műveletet lesz képes elvégezni. Ez a hatalmas teljesítménynövekedés lehetőséget ad Japánnak arra, hogy a legösszetettebb tudományos problémákkal is foglalkozzon, és új utakat nyisson meg a mesterséges intelligencia és az egyéb csúcstechnológiai kutatási területek előtt. A Nikkei japán hírügynökség szerint ez a beruházás része Japán stratégiájának, hogy versenyképes maradjon a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia iparágban.
Nome est omen alapon a Fugaku Next a Fugaku szuperszámítógép örökségét viszi tovább, amely egészen 2022-ig a világ leggyorsabb gépe volt, mielőtt az Egyesült Államokban kifejlesztett Frontier megelőzte volna. A Fugakut a RIKEN és a Fujitsu közösen fejlesztette ki, és továbbra is Japán technológiai kompetenciájának a bizonyítéka, még akkor is, ha jelenleg már a negyedik helyre csúszott a globális szuperszámítógép-rangsorban. A Fugaku Next-et ugyanezek a vállalatok fogják építeni, ezzel biztosítva a folyamatosságot, és valószínűleg a Fujitsu alkatrészeit fogják használni, bár a konkrét technológiai részletekről egyelőre keveset tudni.
Az egyik legnagyobb kihívás, amellyel a Fugaku Next mérnökei szembesülnek, az energiafogyasztás. Szakértők szerint egy zéta-osztályú szuperszámítógép megépítése a jelenlegi technológiával körülbelül 21 atomerőmű teljesítményének megfelelő energiát igényelne, ami értelemszerűen komoly akadályt jelenthet a projekt számára.
Japán ugyanakkor jelentős pénzügyi elkötelezettséget vállalt: a MEXT 4,2 milliárd jent (29 millió dollárt) különített el csak a fejlesztés kezdeti szakaszára. A teljes költség várhatóan ugyanis tehát eléri a 110 milliárd jent (761 millió dollárt), mire a Fugaku Next elkészül.
(Kép: a jelenleg működő, Fugaku szuperszámítógép/Riken)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR