A PIBOT nevű robotot a dél-koreai védelmi fejlesztéseket végző ügynökség megbízásából építik az USTMI (Unmanned Systems Technology with Minimal Invasion) projekt keretében a KAIST (Korea Advanced Institute of Science & Technology) mérnökei, hogy egy olyan humanoidot állítsanak elő, ami bármikor átveheti az emberektől az irányítást a számukra túlságosan veszélyes helyzetekben. A humanoid éppen ezért, amennyire lehet, az emberi test paramétereivel rendelkezik, így befér a különböző járműtípusok vezetőfülkéibe és tudja kezelni a jármű berendezéseit.
A robotot első körben repülőgépek vezetésére tanítják be, amit nagyban elősegítenek az egyre fejlettebbé váló nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, ezek segítségével ugyanis nagyjából bármilyen mennyiségű szöveget képes bemagolni. Az egyenesen az írott szövegből való tanulás jelentősen megkönnyíti a robot kezelését és lehetővé teszi, hogy olyan anyagokat "memorizáljon" és olyan képességeket sajátítson el, ami az emberi teljesítőképesség határain túlmutat. A KAIST professzora, David Hyunchul Shim elmondása szerint PIBOT-ba be lehet táplálni a teljes, navigációs információkat, szoftvereket és más eszközöket tartalmazó Jeppesen térképet, ami a pilóták navigációjának fontos része és amit teljes egészében egy humán pilóta sem tud megjegyezni. A robot emellett arra is alkalmas, hogy az összes repülőgéptípus adatait megtanulja és bármelyik gépet vezesse, valamint, hogy a szoftver által egyenesen a gépekre csatlakozva közvetlenül és gyorsan szerezze be a repülési információkat.
PIBOT-ot évekkel ezelőtt kezdték építeni a KAIST laboratóriumában, de a munka még sokáig tart:
a tervek szerint 2026-ban fejeződik be a fejlesztés első fázisa, aminek végén a robot a felszállástól a landolásig egyedül vezeti a repülőgépet.
Később a működési körét kiterjeszthetik, tankot és más járműveket is bízhatnak a humanoidra, hogy helyettesítse az emberi munkaerőt kockázatos, életveszélyes szituációkban. A fizikailag bonyolult felépítésű robot előnye az egyszerűbbnek tűnő autopilot rendszerrel szemben, Shim véleménye szerint, többek között a gép multifunkciós jellegében rejlik, aminek köszönhetően PIBOT nem csak repetitív, előre beprogramozott feladatok végrehajtására képes, hanem bonyolultabb helyzetekben is boldogul. Egy másik érv a humanoid alkalmazása mellett technikai jellegű: ezzel a megoldással elkerülhető a járművek átépítése az automatizáltáció során, egyszerűen csak be kell ültetni a pilóták helyére a robotot. Nem utolsó sorban pedig a mechanikus pilóta nem kerül olyan állapotba, ami az emberek esetében időnként akadályozza egy-egy rázósabb megfelelő kontrollálását, vagyis nem veszti el a lélekjelenlétét, nem esik pánikba és nem okoz ájulás, a látás elhomályosulása vagy más fizikai gyengeség számára problémát.
A KAIST leírása szerint PIBOT elsődleges használati körét az újonnan fejlesztett repülőgépek tesztelése során, katonai felderítő akciók közben, vagy kisebb méretű gépeknél másodpilótaként képzelik el és már az Airbus is érdeklődött a technológia iránt, hogy az elektromos repülőgépeik tesztjében alkalmazzák.
(Fotó: KAIST)