A MightyFly bemutatta Cento nevű drónját, ami új utat nyithat a szállítmányozásban nagy teherbírásának és még nagyobb hatótávjának köszönhetően. A drónnal az ígéretek szerint a közutakon történő szállításnál jóval gyorsabban célba ér az áru és hibrid-elektromos meghajtása miatt környezetbarátabb opciót jelent a legtöbb fuvarozási móddal szemben. A pilóta nélküli gép harmadik generációs változata egyelőre csak 45 kilogramm terhet tud szállítani, de később több mint 200 kilogramm teherbírású verziót is készítenek belőle. A gép a rakományt akár 1000 kilométeres távolságba is eljuttatja, majd az érkezési helyen autonóm módon teszi le terhét és indul is tovább a következő úticélhoz a többi áruval.
A járművet légiirányítók figyelik és ellenőrzik a MightyFly központjától, a szállítmányok rakodását pedig az ALMS (Autonomous Load Mastering System) rendszer intézi, aminek segítségével az ajtók önállóan nyitódnak és záródnak, miközben optimálisan rendezi, valamint biztosítja a termékeket a jármű belsejében (persze az áru behelyezéséhez emberi munkaerőre is szükség van). Az ALMS rendszert 2025 után már az Egyesült Államok Légiereje is használhatja, a Cento pedig az idei évben kezdi meg demonstrációs céllal a kiszállítást Michigan környékén.
A drónos szállítmányozást több cég is használja vagy legalábbis teszteli szerte a világban, az Amazon például elől jár a technológia alkalmazásában: több amerikai városban is lehetővé tették ezt a fajta házhoz szállítási módot és 2024-ben már Olaszországban és az Egyesült Királyságban is bevezetik a rendszert. Magyarországon a Rossmann jelentette be a tavalyi évben, hogy elkezdték tesztelni a drónos kiszállítás lehetőségét, de a projekt akkor még a pilot fázisban tartott, így a szolgáltatás bevezetésére egyelőre várni kell.
(Fotó: MightyFly)