A nagy múltú vállalat 1927 óta gyártja az iskolásokat szállító, jellegzetes buszokat az Egyesült Államokban. Jelenleg a cég gyáraiból naponta négy elektromos meghajtású busz jön ki, a nemrégiben Georgia államban átadott, majd’ 4 ezer négyzetméteres üzemnek köszönhetően azonban ez a szám hamarosan az ötszörösére növekszik majd. A Blue Bird által előállított buszokból ma csupán 6 százaléknyi az elektromos meghajtású jármű, és összesen ezer darab e-busz közlekedik az utakon.
A vállalat azonban arra számít, hogy ezek a számok gyorsan emelkedni fognak, különösen a Biden elnök kormánya által elfogadott infrastrukturális tervből származó több milliárd dolláros támogatás miatt. Az ösztönző állami hozzájárulás annak az EPA (Environmental Protection Agency, magyarul Környezetvédelmi Ügynökség) által áprilisban bejelentett új, károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályozásnak a része, amitől az Egyesült Államok azt várja, hogy közel 10 milliárd tonnával lesz kevesebb az ország károsanyag kibocsátása, ezzel pedig dollármilliárdokat takarít majd meg a lakosságnak az egészségügyi és üzemanyagköltségek csökkentésével. A tervezet kulcsfontosságú eleme, hogy
2030-ra az Egyesült Államokban eladott új gépkocsik 60 százaléka elektromos meghajtású legyen, ami a jelenlegi 5,8 százalékhoz viszonyítva óriási változást jelent majd.
A javaslat persze még nem végleges, jelenleg nyilvános véleményezési időszakon megy keresztül, végül még a kormány is módosíthatja azt a véglegesítés előtt.
A közel 100 éves Blue Bird azonban addig sem bízza a véletlenre az elektromos meghajtású buszok számának növelését, már csak azért sem, mert a vállalat számításai szerint a következő öt évben több ezer e-buszt fog értékesíteni, összesen körülbelül 1 milliárd dollárért.
Az új létesítmény a Blue Bird „Vision” és „All American” típusú buszok elektromos változatát állítja majd elő, amelyek 77, illetve 84 főt képesek szállítani. A Vision egy klasszikus „C”, míg az All American egy „D” típusú, lapos elejű busz, mindkettő 155 kWh-s akkumulátorral és nagyjából 193 kilométeres hatótávval rendelkezik.
Az iskolabuszok több szempontból is ideális jelöltek a villamosításra, mivel a legtöbb napon rövid, fix útvonalakon közlekednek jellemzően reggel, viszont napközben, illetve éjszakánként nincsenek használatban, ami jó alkalom a járművek feltöltésére. A logisztika mellett persze az sem mellékes, hogy az elektromos meghajtású buszok nem bocsátanak ki dízel-füstöt a gyerekek közvetlen közelében. Több tanulmány támasztja alá, hogy
a dízel buszok kipufogójából a levegőbe távozó több mint 40 féle légszennyező, rákkeltő és egyéb káros finomszemcsés anyagot tartalmazó mellékterméknek a buszon utazó gyerekek különösen nagymértékben vannak kitéve, főként amiatt, hogy az iskolabusz gyakran áll meg, és járó motorral veszi fel az új utasokat a megállókban.
Az úgynevezett „tiszta iskolabusz-program” keretében az amerikai kormány több mint 5 milliárd dollár támogatást biztosít az ország tankerületeinek, hogy a következő öt évben „tiszta és zéró károsanyag-kibocsátású modellekre" cserélje a dízel iskolabuszokat. A bejelentés szerint az elektromos buszok elsőbbséget élveznek majd az alternatív üzemanyagokat használó járművekkel szemben.
(Borítókép: Blue Bird)