Az önvezető autók nyújtotta biztonsághoz nem kell megvárnunk az önvezető autókat

2020 / 01 / 05 / Justin Viktor
Az önvezető autók nyújtotta biztonsághoz nem kell megvárnunk az önvezető autókat
Az önvezető autózásról gyakran esik úgy szó, mint ami a jövőben jelentősen megnöveli majd a biztonságot az utakon. A kép nem lenne teljes annak leszögezése nélkül, hogy az "eljövendő nagy biztonság" nagy része már ma is elérhető.

Az Advanced Driver Assistance System (kb. fejlett járművezetői asszisztencia rendszerek) vagyis az ADAS végzi jelenleg a munka oroszlánrészét, és gyakorlatilag minden olyan autóban ott van, amelyet még azelőtt vagy majd azután adnak el, mielőtt az automatizált járművek többségbe kerülnének a kereskedők bemutatótermeiben.

Valójában az ADAS évek óta szolgálja a biztonság fokozását, köszönhetően az autógyártóknak és a szabályozóknak, amelyek speciális és nagy teljesítményű, balesetek elkerülésére szolgáló rendszereket hoztak forgalomba. Az 1990-es évek végétől a legkorábbi rendszerek még csak olyan figyelmeztetéseket küldtek, mint: a "baleset előttünk", "sáv indul", vagy "jármű a holttérben." 

Ezek a szolgáltatások, az adaptív sebességtartó automatikával együtt, viszonylag drágák voltak, és csak luxus járművekbe szerelték be őket. Az elfogadottságuk eleinte szerény volt, de a fogyasztók által érzékelt érték a kétezres években elkezdett növekedni. Az árak is csökkentek, mivel az értékesítési volumen növekedett.

A következő lépés az aktív beavatkozás képessége lett, mely a Honda által 2003-ban bevezetett Collision Mitigation Braking System (ütközést enyhítő fékrendszer) formájában debütált. Manapság a beavatkozások tartalmazzák a kormány-mozdulatokat is, amelyek sávban tartják az autót, akár sodródunk, akár aktívan sávot váltanánk, amennyiben egy másik autó halad a holtterünkben.

Jelenleg az USA-ban két számjegyű milliókban mérhető az úton lévő, valamilyen formában a balesetek elkerülésére irányuló képességgel felszerelt autók száma. Az IHS Markit szerint évente több millió ADAS-rendszert adnak el, a világszerte eladott járművek több mint 10 százaléka már fel van szerelve vele. A nehéz tehergépjárművek esetében is rohamosan terjed, ahol az ADAS-sal történő ütközés-elkerülések gazdasági előnyei felgyorsítják az elfogadást. 

Az úton lévő ADAS rendszerek nem tökéletesek, de összességében nagyon hatékonyak. Noha a hatások még nem észlelhetők az amerikai nemzeti baleseti statisztikákban, a rendszerek valószínűleg naponta kerülnek el baleseteket. Lehetséges, hogy valamelyikünk éppen ennek a technológiának köszönhetően nem szenvedett tavaly balesetet. A forgalomban lévő ADAS-rendszerekről Nemzeti Biztonsági Tanács MyCarDoesWhat nevű weboldalán érdemes tájékozódni.

Ez a kiterjedt marketing- és fogyasztói tevékenység az Automated Driving Systems (automatizált vezetési rendszerek), azaz ADS fejlesztésektől függetlenül zajlik. Az ADS-fejlesztők számára a biztonságnak ugyanis a rendszeren belül kell lennie. A nagyon magas biztonsági küszöb elérése az egyetlen eszköz a személyes mobilitás, az áruk mozgatása, és a személyes kényelem új lehetőségeinek eléréséhez. Az ADS hajnalát ugyanakkor az ADAS húsz éves fejlődése tette lehetővé. Kissé leegyszerűsítve, az ADS alapvetően az ADAS-ra épül.

Ha valamilyen okból megállna az automatizált járművek fejlesztése és bevezetése, ettől függetlenül ugyanúgy egyre több autót és teherautót látnánk az utakon baleset-elkerülési ADAS rendszerekkel. A közeljövőben pedig - néhány éven belül - az új szabályozásnak köszönhetően Európában hatalmas növekedést tapasztalhatunk majd az ADAS-al felszerelt járművek számában. Ami azt jelenti, hogy az egyre magasabb közlekedés-biztonsági szint folyamatosan érkezik közútjainkra.

(Forrás: Forbes Képek: Piqsels, Wikipédia)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az Etakot a nyolcvanas évek közepén dobták piacra, mai szemmel nézve horrorisztikus összegért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.