Az Advanced Driver Assistance System (kb. fejlett járművezetői asszisztencia rendszerek) vagyis az ADAS végzi jelenleg a munka oroszlánrészét, és gyakorlatilag minden olyan autóban ott van, amelyet még azelőtt vagy majd azután adnak el, mielőtt az automatizált járművek többségbe kerülnének a kereskedők bemutatótermeiben.
Valójában az ADAS évek óta szolgálja a biztonság fokozását, köszönhetően az autógyártóknak és a szabályozóknak, amelyek speciális és nagy teljesítményű, balesetek elkerülésére szolgáló rendszereket hoztak forgalomba. Az 1990-es évek végétől a legkorábbi rendszerek még csak olyan figyelmeztetéseket küldtek, mint: a "baleset előttünk", "sáv indul", vagy "jármű a holttérben."
Ezek a szolgáltatások, az adaptív sebességtartó automatikával együtt, viszonylag drágák voltak, és csak luxus járművekbe szerelték be őket. Az elfogadottságuk eleinte szerény volt, de a fogyasztók által érzékelt érték a kétezres években elkezdett növekedni. Az árak is csökkentek, mivel az értékesítési volumen növekedett.
A következő lépés az aktív beavatkozás képessége lett, mely a Honda által 2003-ban bevezetett Collision Mitigation Braking System (ütközést enyhítő fékrendszer) formájában debütált. Manapság a beavatkozások tartalmazzák a kormány-mozdulatokat is, amelyek sávban tartják az autót, akár sodródunk, akár aktívan sávot váltanánk, amennyiben egy másik autó halad a holtterünkben.
Jelenleg az USA-ban két számjegyű milliókban mérhető az úton lévő, valamilyen formában a balesetek elkerülésére irányuló képességgel felszerelt autók száma. Az IHS Markit szerint évente több millió ADAS-rendszert adnak el, a világszerte eladott járművek több mint 10 százaléka már fel van szerelve vele. A nehéz tehergépjárművek esetében is rohamosan terjed, ahol az ADAS-sal történő ütközés-elkerülések gazdasági előnyei felgyorsítják az elfogadást.
Az úton lévő ADAS rendszerek nem tökéletesek, de összességében nagyon hatékonyak. Noha a hatások még nem észlelhetők az amerikai nemzeti baleseti statisztikákban, a rendszerek valószínűleg naponta kerülnek el baleseteket. Lehetséges, hogy valamelyikünk éppen ennek a technológiának köszönhetően nem szenvedett tavaly balesetet. A forgalomban lévő ADAS-rendszerekről Nemzeti Biztonsági Tanács MyCarDoesWhat nevű weboldalán érdemes tájékozódni.
Ez a kiterjedt marketing- és fogyasztói tevékenység az Automated Driving Systems (automatizált vezetési rendszerek), azaz ADS fejlesztésektől függetlenül zajlik. Az ADS-fejlesztők számára a biztonságnak ugyanis a rendszeren belül kell lennie. A nagyon magas biztonsági küszöb elérése az egyetlen eszköz a személyes mobilitás, az áruk mozgatása, és a személyes kényelem új lehetőségeinek eléréséhez. Az ADS hajnalát ugyanakkor az ADAS húsz éves fejlődése tette lehetővé. Kissé leegyszerűsítve, az ADS alapvetően az ADAS-ra épül.
Ha valamilyen okból megállna az automatizált járművek fejlesztése és bevezetése, ettől függetlenül ugyanúgy egyre több autót és teherautót látnánk az utakon baleset-elkerülési ADAS rendszerekkel. A közeljövőben pedig - néhány éven belül - az új szabályozásnak köszönhetően Európában hatalmas növekedést tapasztalhatunk majd az ADAS-al felszerelt járművek számában. Ami azt jelenti, hogy az egyre magasabb közlekedés-biztonsági szint folyamatosan érkezik közútjainkra.
(Forrás: Forbes Képek: Piqsels, Wikipédia)