Az orosz holdprogram többek között az Orel űreszközre és a Jenyiszej szupernehéz hordozórakétára épül, amelyek fejlesztése lassan halad ugyan, de előbbi földi tesztjei már elkezdődtek és feltehetően a rakéta is a megvalósítás fázisába lép az elkövetkező időkben.
A Jenyiszej eddigi útja rögösnek bizonyult, mivel, annak ellenére, hogy 2014-ben hivatalosan is jóváhagyást kapott a kormánytól a szupernehéz rakéták gyártására vonatkozó terv, a későbbiekben az eredetileg 2020 és 2030 között megvalósítandó projektet késleltették az űreszköz kialakítását érintő vitás kérdések, például az, hogy milyen üzemanyaggal működjön: a hagyományos kerozin és oxigén helyett metánnal tervezték üzemeltetni a rakétát. 2021 januárjában az Orosz Tudományos Akadémia Űrtanácsa a rakéta és az utódjaként érkező, még nehezebb Don készítésének elnapolását javasolta, szeptemberben pedig Dimitrij Baranov, a szamarai Progressz Rakéta-, és Űrközpont vezetője bejelentette, hogy a technikai fejlesztéseket leállították.
The latest (2020) architecture of #Russia's PTK Orel spacecraft intended to replace #Soyuz. Researched, illustrated and described by yours truly: https://t.co/KZE3WlnXSu pic.twitter.com/iXabKfI1RF
— Anatoly Zak (@RussianSpaceWeb) September 8, 2020
A Tass hírei szerint azonban az orosz holdprogram fejlesztései aktívan zajlanak és a legutóbbi elemzések szerint a kivitelezés sokkal olcsóbb lehet, mint az Egyesült Államok hasonló projektje, amelynek során az Orion űrkapszula és az SLS rakéta használatával indítanak először Holdat megkerülő, majd az űrhajósokat a Holdra szállító missziókat. A Roszkoszmosz gazdasági kutatóintézete, az Agat számításainak eredménye szerint az orosz holdprogram missziói negyedébe kerülnek majd a NASA programjának, amelynek indítási költségeit a kutatók 4 milliárd dollárra becsülték. A Jenyiszejjel az űrbe szállított Orelen utazó négy fős legénység költségeivel összehasonlítva ez jóval meghaladja az oroszok jövőbeli kiadásait, de ehhez az is hozzájárul, hogy a fejlesztéseket és gyártást más nemzetekkel összefogásban, a költségeket megosztva viszik véghez a projektet.
A Jenyiszej viszont még sokára készül el, jelenleg az Agat szerint még a tervezési fázisában tart csak, és az Orelt 2024 tavaszán fogják először az űrbe repíteni az Angara-A5 segítségével, ekkor még űrhajósok részvétele nélkül. Legénységet először feltehetően 2025-ben szállít majd az űrbe. A NASA ezzel ellentétben, sok késlekedés után, már augusztusban/szeptemberben tervezi az SLS és az Orion kapszula első Hold felé tartó (de ott még nem landoló) útjának megvalósítását. Dimitrij Rogozin áprilisban úgy nyilatkozott a Tassnak, hogy a Roszkoszmosz a szupernehéz rakétát 2030 után tervezi szolgálatba állítani.
(Fotó: Getty Images/suman bhaumik)