Sok ország vezetése próbálja összehozni a klímavédelmi célokat a koronavírus-járvány okozta recesszió kezelésével, de talán Dél-Koreában határozták meg a legegyértelműbben, hogyan képzelik a jövőt. A szöuli kormány bejelentése szerint az elkövetkező hat év folyamán egy 114,1 trillió won-os, 95 milliárd dolláros (írjuk le forintban is: csaknem 30 ezer milliárd HUF!) gazdasági élénkítő csomaggal, a Green New Deal-lel kívánják felpörgetni a gazdaságot. Mun Dzse-in elnök a gazdaságélénkítő intézkedésektől 1,9 millió új munkahely létrejöttét várja.
Az élénkítő csomag jelentős része a koreai elektromos autók és hidrogénautók fejlesztésére, piaci térnyerésére fordítandó. A kormány emellett támogatja a villamosenergia-hálózat decentralizálását, a megújuló energiatermelés bővítését. A közlekedés és az energetika mellett az otthoni munkavégzés kiterjesztéséhez és az orvosi távdiagnosztika fejlesztéséhez szükséges informatikai infrastruktúra is nagy szerepet kap az ország jövőjében: az 5G-hálózat kiépítésére és üzemeltetésére is forrásokat biztosít a kormány. A 2050-re tervezett CO2-semlegesség elérése érdekében az ország elindítja tengerentúli szénbányáinak felszámolását és karbonadó bevezetését is tervezik.
Dél-Korea igazi nagyhatalom az emissziómentes mobilitásban. A Hyundai-Kia konszern elektromos és plug-in hibrid személyautói ár-érték arányban a legjobb modellek közé tartoznak a piacon. A cégcsoport a hidrogénalapú mobilitás egyik legrégebbi úttörője: a Honda és a Toyota mellett a Hyundai az európai gyártókat messze megelőzve készített hidrogénautót, pár napja pedig világelsőként szabályos kereskedelmi forgalomban értékesített hidrogénüzemű teherautókat, (Svájcba szállítottak tíz darab Hyundai Xcient kamiont.)
2025-re a koreai tervek szerint az országban 1,13 millió elektromos és 200.000 hidrogénüzemű autó rója majd az utakat - a kiindulási alap a 2019-es statisztika szerinti 91.000 és 5.000 ilyen kocsi! A zéró emissziós járművekhez szükséges töltési, tankolási infrastruktúra fejlesztését állami segítséggel építik ki. A tervek szerint 2025-ben egymillió autóval a koreai autóipar adja majd a világ elektromoautó-értékesítésének több mint tíz százalékát.
Az elektromos illetve hidrogénalapú mobilitás fejlesztési eredményeit a koreai elnök szerint nem csak a közúti közlekedésben kívánják hasznosítani, hanem a hajózásban, vasúti szállításban, légiközlekedésben, katonai célú fejlesztésekben is.
A nagyszabású Green New Deal programban szerepel az is, hogy 2035-re teljesen betiltsák az országban a belsőégésű motoros járművek értékesítését, 2025-re pedig a főváros 7400 buszának már több mint a fele, legalább 4000 jármű károsanyag-kibocsátástól mentes, elektromos vagy hidrogéncellás gép legyen. Szöulban jelenleg 1090 nyilvános elektromosautó-töltő és négy hidrogénkút működik, de a városvezetés tervei szerint a Green New Deal-re alapozva 2035-ben már 4000 töltőpont és 65 hidrogén-töltőállomás működhet a jelenleg tízmillió lakosú metropoliszban.
A komplex gazdasági stratégiai terv és a mellé rendelt pénzügyi erőforrások egy utópisztikus sci-fi-ország képét vetítik előre, ahol csendesen suhannak az emissziómentes járművek, napelemek és szélturbinák termelik az energiát, gyűrött arccal a buszon, metrón unatkozó vagy a dugóban vánszorgó emberek helyett munkájukat gyakran otthonról végző polgárok élik vígan életüket a smart city-kben. És a koreaiakról valahogy el is lehet képzelni, hogy mindezt tényleg meg tudják valósítani!