Az univerzum, ahogy még sosem láttuk – képek a sötét anyagot vizsgáló távcsőből, az Euclidból

2024 / 05 / 24 / Felkai Ádám
Bár az Euclid még a küldetésének a korai szakaszában jár, már most rengeteg lenyűgöző képet készített.

Az Euclid, az Európai Űrügynökség (ESA) űrtávcsöve 2023. július 1-jén startol el a Cape Canaveral Űrközpontból egy SpaceX Falcon 9 rakétával​​. Az űrtávcső célja a sötét anyag és a sötét energia vizsgálata, valamint az univerzum nagy léptékű szerkezetének feltérképezése. A küldetés során az Euclid egy háromdimenziós térképet készít az univerzumon azon részéről, amely több mint egyharmadát lefedi az égboltnak, és mintegy 10 milliárd évnyi kozmikus történelmet ölel fel​​.

Az Euclid körülbelül egy hónappal az indítás után érte el a Nap-Föld Lagrange 2 pontot (L2), amely 1,5 millió kilométerre található a Földtől. A műszerek és a távcső beüzemelését és kalibrálását követően 2024 elején kezdődött meg a tudományos adatgyűjtés, amely várhatóan hat éven át tart​. A misszió célja, hogy részletes adatokat gyűjtsön a galaxisok és galaxishalmazok eloszlásáról és fejlődéséről, valamint a sötét anyag és sötét energia természetéről, ezáltal segítve az univerzum gyorsuló tágulásának jobb megértését​​.

Az Euclid két fő műszert hordoz:

• Látható fény képalkotó műszer (VIS): Ez a műszer rendkívül éles képeket készít a látható fény tartományában, amely segíti a galaxisok formájának és eloszlásának részletes vizsgálatát.
  • Közel-infravörös spektrométer és fotométer (NISP): Ez a műszer az infravörös tartományban működik, és a galaxisok távolságának és spektrumának mérésére szolgál.

Most pedig az Euclid újabb lenyűgöző képeit hozták nyilvánosságra, köztük egy hatalmas galaxishalmazt, egy “csillag-szülőszobát”, valamint egy Tejútrendszerre hasonlító spirálgalaxist. Ez a képsorozat az ESA második publikációja azóta, hogy az Euclid tavaly elindult.

A misszió jelenleg tehát még a korai szakaszában jár, és a kutatók remélik, hogy az Euclid adataiból sokféle égitestet azonosíthatnak a következő években. Az eddig közzétett tudományos eredmények között szerepel az “árva csillagok” vizsgálata is, amelyek valószínűleg épp a sötét anyag gravitációs hatásai miatt estek csapdába.

A képeket az alábbi galériára kattintva lehet megtekinteni a leírásukkal együtt:

(Forrás: ESA, Science Alert, Space.com, képek: ESA)

Öt kilométer mély lyukat fúrnának a Holdba, hogy kiderüljön, örökéletű-e a proton
Lebomlik-e a proton vagy sem? A kérdésre a válasz egyesítheti a fizika két ellentétes elméletét, és erre bizonyítékot a Hold mélyén találhatunk.