Bagger 293 – a leghatalmasabb szárazföldi jármű az egész világon 2024 / 01 / 21 / Felkai Ádám

Az 1995-ben épített Bagger 293 egy óriásgépekből álló terméksorozat része, amely magában foglalja a Bagger 281-et (1958), a Bagger 285-öt (1975), a Bagger 287-et (1976), a Bagger 288-at (1978) és a Bagger 291-et (1993). A 293-at, ezt a hatalmas kotrógépet jelenleg az RWE Power AG, Németország második legnagyobb energiatermelője üzemelteti, és a jármű jelenleg a Hambach melletti barnaszénbányában állomásozik. Eredetileg korábbi tulajdonosa, a Rheinbraun barnaszén-vállalat (1932 óta az RWE leányvállalata) RB293-nak nevezte el, majd az RWE 2003-as belső szerkezetátalakítása után keresztelték át Bagger 293-ra. A gyártó, a TAKRAF az SRs 8000 típusú kotrógépek közé sorolja. A németországi Észak-Rajna-Vesztfáliában egy külszíni szénbányában tehát jelenleg is működő Bagger 293 lenyűgöző méretekkel büszkélkedhet: 220 méter hosszú és 94,5 méter magas, a tömege pedig 14,196 tonna – amivel kiérdemelte, hogy a Guinness Rekordok Könyve szerint ez a világ legnehezebb szárazföldi járműve (erre – mármint a jármű kitételre – még visszatérünk hamarosan). Ez az óriási gép naponta 240 000 köbméter földet képes megmozgatni. 18, egyenként 6600 literes kanál található benne, amelyek egy hatalmas kerékre (a kanálkerékre) vannak felszerelve az élen. Ahogy a kerék forog, ezek a vödrök felhordják a földet, és szállítószalagra pakolják, hogy eltávolítsák. A szállítószalagokat a géppel azonos magasságú darukhoz csatlakoztatott kábelek tartják. Maga a kanálkerék 21,6 méter átmérőjű, ami egy négyemeletes épület magasságának felel meg. A kotrógép azonban valóban képes a helyváltoztatásra – igaz gyorsasági versenyt nem fog nyerni: több mint három hétbe telt ugyanis, mire a kotrógép megtette a 128 km-es utat a gyártól a garzweileri bányáig óránkénti egy kilométeres sebességgel. (Forrás: Guinness World Records, Sometimes Interesting, Wiki, Kép: Researchgate)
Fedezze fel a teljesen elektromos Porsche Macant! Tegye egyedivé, konfiguráljon most!
Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít. Az új modell mindenhol hirdeti a megújulás diadalát.
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Az Északi-sarkvidékre tartanak az észt robottankok
Az Északi-sarkvidékre tartanak az észt robottankok
Az Egyesült Államok Hadseregének Hideg Régiók Kutató- és Mérnöki Laboratóriuma nagy tételben vásárolt THeMIS autonóm szárazföldi járműveket.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!