Barátságos gépemberek bukkantak fel Kecskeméten és Berlinben a Mercedes gyáraiban

2025 / 03 / 24 / Bobák Zsófia
Barátságos gépemberek bukkantak fel Kecskeméten és Berlinben a Mercedes gyáraiban
Az Apollo robotot a munkások tanítják be, és azokban a munkakörökben dolgozik a Mercedes elmondása szerint, amire nehezen találnak megbízható munkaerőt.

A Mercedes-Benz az Apptronik cég Apollo elnevezésű robotjait teszteli több gyárában, elsőként Berlinben és Kecskeméten (ahol 2024-ben zajlottak a tesztek), majd a tervek szerint a közeljövőben más létesítményekben is, hogy megtalálják a megfelelő, testhezálló feladatokat az emberszerű robotok számára. Az autógyártó az elmúlt időkben jelentős összegeket invesztált az Apptronikba, és a robot fejlesztésének finanszírozásával tulajdonképpen a saját gyáraik jövőjét alapozták meg, a cég szerint ugyanis bizonyos repetitív, fizikailag megterhelő, nem túl nagyfokú szakértelmet igénylő munkák betöltésére a robotok biztosítják az ideális megoldást, így a magasan képzett (humán) kollégák fontosabb feladatokra koncentrálhatnak, és a “világ legvonzóbb autóit” építhetik meg a gyárakban.

Az Apollo robot emberszerű külsejét, mint sok más esetben is, a munkavégzés környezete indokolja az Apptronik szerint: a nagyjából emberi paraméterekkel rendelkező, 172 centiméter magas, 72 kilogrammos robot befér mindenhova, ahova az emberek is, elér mindent, amit az emberek is, emiatt nincs rá szükség, hogy átszabják a környezetet a robotok kedvéért. Bár az automatizáció értelemszerűen nem feltétlenül jó hír az emberek számára, hiszen senki sem szeretné elveszíteni a munkáját a robotok miatt, de a Mercedes szerint az Apollók nem elveszik a feladatokat humán munkatársaktól, hanem átveszik a legegyszerűbb tevékenységeket, miközben az emberek számára új munkakörök nyílnak meg, mivel a humanoidokat be is kell tanítani, mielőtt önállóan kezdenének dolgozni. A betanítás távoli irányítással történik, aminek során az Apollók megtanulják az elvégzendő feladatok kivitelezéséhez szükséges mozdulatokat.

A robotok első körben logisztikai munkákat végeznek, vagyis strukturális elemeket szállítanak a munkaállomásokhoz, amelyeket aztán az emberek állítanak össze, emellett alkatrészeket vizsgálnak át, valamint később tárolódobozokat is fognak hozni-vinni. A Mercedesen kívül számos más autógyártó is kísérletezik a humanoidok alkalmazásával, de az önállóan működő, hatékonyan munkálkodó gépemberflották még nem vették át az uralmat a gyárakban - a Mercedes-Benz termelésért felelős vezetőjének, Jörg Burzernek elmondása szerint a robotok költségeinek alakulása meghatározó szerepet játszik majd az alkalmazásuk tekintetében.

Az MBHM (Mercedes-Benz Manufacturing Hungary) tájékoztatása szerint az autógyártó és az Apptronik 2024 márciusában írták alá a megállapodást a humanoid robotok újfajta alkalmazásainak közös fejlesztéséről, azok jövőbeni logisztikai és gyártási környezetben történő felhasználásáról. Az Apptronik az austini Texasi Egyetem Emberközpontú Robotika Laboratóriumának spin-off vállalkozása – fejlesztési munkájuk eredménye az Apollo, a világ egyik legfejlettebb humanoid robotja.

"Annak érdekében, hogy megnézzük, hogyan járulhat hozzá az Apptronik robotja a termelésünkhöz, 2024-ben az Apptronik csapatával együtt végeztük az első teszteket kecskeméti gyárunkban."

- írta e-mailben az MBHM. - "Időközben a robot már nem Kecskeméten, hanem a Mercedes-Benz berlin-marienfeldei telephelyén, a Digital Factory Campus laboratóriumaiban van további kutatási és fejlesztési munkák céljából."

A kecskeméti Mercedes-teleppel kapcsolatban egyébként jelentős bővítést terveznek: a jövő év elején új gyár nyitja meg kapuit, így összességében évi 400 ezer autó készülhet majd Kecskeméten. A Pénzcentrum adatai alapján a jelenleg működő gyárban 4500 főt foglalkoztatnak, és 2024-ben több mint 146 ezer járművet gyártottak le.

(Fotó: Apptronik)

Frissítés: a cikket kiegészítettük az MBHM tájékoztatása alapján.

A BMW után a Mercedes-Benz is megkezdi a humanoidok alkalmazását az autógyárakban Az autógyártás az egyik leginkább robotizált iparág: statisztikák szerint legalább egymillió robot dolgozik a különböző vállalatok gyáraiban és a számuk egyre növekszik. A két lábon járó, emberi formájú gépek alkalmazása újdonságot jelent ugyan, de úgy tűnik, több cég is bennük látja az automatizáció következő lépcsőfokát.


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Túrázóknak és a világvégére készülőknek is érdekes lehet a kínai Unihertz beszédes nevű mobilja, a Tank 3 Pro, amibe az óriási akkumulátor mellé még egy beépített projektor is belefért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.