A Mercedes-Benz az Apptronik cég Apollo elnevezésű robotjait teszteli több gyárában, elsőként Berlinben és Kecskeméten (ahol 2024-ben zajlottak a tesztek), majd a tervek szerint a közeljövőben más létesítményekben is, hogy megtalálják a megfelelő, testhezálló feladatokat az emberszerű robotok számára. Az autógyártó az elmúlt időkben jelentős összegeket invesztált az Apptronikba, és a robot fejlesztésének finanszírozásával tulajdonképpen a saját gyáraik jövőjét alapozták meg, a cég szerint ugyanis bizonyos repetitív, fizikailag megterhelő, nem túl nagyfokú szakértelmet igénylő munkák betöltésére a robotok biztosítják az ideális megoldást, így a magasan képzett (humán) kollégák fontosabb feladatokra koncentrálhatnak, és a “világ legvonzóbb autóit” építhetik meg a gyárakban.
Az Apollo robot emberszerű külsejét, mint sok más esetben is, a munkavégzés környezete indokolja az Apptronik szerint: a nagyjából emberi paraméterekkel rendelkező, 172 centiméter magas, 72 kilogrammos robot befér mindenhova, ahova az emberek is, elér mindent, amit az emberek is, emiatt nincs rá szükség, hogy átszabják a környezetet a robotok kedvéért. Bár az automatizáció értelemszerűen nem feltétlenül jó hír az emberek számára, hiszen senki sem szeretné elveszíteni a munkáját a robotok miatt, de a Mercedes szerint az Apollók nem elveszik a feladatokat humán munkatársaktól, hanem átveszik a legegyszerűbb tevékenységeket, miközben az emberek számára új munkakörök nyílnak meg, mivel a humanoidokat be is kell tanítani, mielőtt önállóan kezdenének dolgozni. A betanítás távoli irányítással történik, aminek során az Apollók megtanulják az elvégzendő feladatok kivitelezéséhez szükséges mozdulatokat.
A robotok első körben logisztikai munkákat végeznek, vagyis strukturális elemeket szállítanak a munkaállomásokhoz, amelyeket aztán az emberek állítanak össze, emellett alkatrészeket vizsgálnak át, valamint később tárolódobozokat is fognak hozni-vinni. A Mercedesen kívül számos más autógyártó is kísérletezik a humanoidok alkalmazásával, de az önállóan működő, hatékonyan munkálkodó gépemberflották még nem vették át az uralmat a gyárakban - a Mercedes-Benz termelésért felelős vezetőjének, Jörg Burzernek elmondása szerint a robotok költségeinek alakulása meghatározó szerepet játszik majd az alkalmazásuk tekintetében.
Az MBHM (Mercedes-Benz Manufacturing Hungary) tájékoztatása szerint az autógyártó és az Apptronik 2024 márciusában írták alá a megállapodást a humanoid robotok újfajta alkalmazásainak közös fejlesztéséről, azok jövőbeni logisztikai és gyártási környezetben történő felhasználásáról. Az Apptronik az austini Texasi Egyetem Emberközpontú Robotika Laboratóriumának spin-off vállalkozása – fejlesztési munkájuk eredménye az Apollo, a világ egyik legfejlettebb humanoid robotja.
"Annak érdekében, hogy megnézzük, hogyan járulhat hozzá az Apptronik robotja a termelésünkhöz, 2024-ben az Apptronik csapatával együtt végeztük az első teszteket kecskeméti gyárunkban."
- írta e-mailben az MBHM. - "Időközben a robot már nem Kecskeméten, hanem a Mercedes-Benz berlin-marienfeldei telephelyén, a Digital Factory Campus laboratóriumaiban van további kutatási és fejlesztési munkák céljából."
A kecskeméti Mercedes-teleppel kapcsolatban egyébként jelentős bővítést terveznek: a jövő év elején új gyár nyitja meg kapuit, így összességében évi 400 ezer autó készülhet majd Kecskeméten. A Pénzcentrum adatai alapján a jelenleg működő gyárban 4500 főt foglalkoztatnak, és 2024-ben több mint 146 ezer járművet gyártottak le.
(Fotó: Apptronik)
Frissítés: a cikket kiegészítettük az MBHM tájékoztatása alapján.