A Nemzetközi Robotikai Szövetség 2023-as adatai szerint az összes jelenleg dolgozó ipari robot körülbelül harmada az autóiparban tevékenykedik. Különösen Dél-Koreában, Németországban, az Egyesült Államokban és Japánban magas a gyárak robotsűrűsége, vagyis a humán dolgozók és a robotok száma itt közelít leginkább egymáshoz. Bár egyelőre emberből jóval többet alkalmaznak a cégek, Dél-Koreában azonban már 10 000 munkásra 2867 robot jut. A gyárakban főként a cobotok (kollaboratív robotok), robotkarok játszanak nagy szerepet, amelyek az összeszerelést, hegesztést, festést és ellenőrzést is el tudják végezni, miközben az emberek közvetlen közelében helyezkednek el.
A humanoidok, vagyis a többé-kevésbé emberi formára tervezett gépek használatának szokása még nem terjedt el az autógyártók körében, mivel ezek a robotok csak az elmúlt időkben fejlődtek annyira, hogy már bonyolultabb munkákat is rájuk lehet bízni, de az elmúlt hónapokban két neves vállalat is bejelentette, hogy megkezdi az alkalmazásukat egyes telepeiken. Januárban a BMW kötött szerződést a Figure robotikai céggel a Figure 01 munkába állásáról, március 15-én pedig a Mercedes-Benz hozta nyilvánosságra megállapodását az Apptronikkal az Apollo használatáról.
Az Apollót tavaly mutatták be a nagyközönségnek - a robot célja a cég vezérigazgatója, Jeff Cardenas szerint, hogy lehetővé tegye az emberek számára a kevesebb munkával járó életet azáltal, hogy átveszi tőlük a legunalmasabb, legkevesebb kreativitást igénylő feladatokat. A robotot később a NASA jóvoltából az űrben is használni fogják, míg a Földön a raktárakban és gyárakban való szolgálat lesz a feladata. A Mercedes-Benz a logisztika terén veti majd be: a robot alkatrészeket szállít, miközben ellenőrzi azok állapotát és minőségét.
A 172 centiméteres, 72 kilogrammos, 25 kilogramm teherbírású gép nagyjából egy felnőtt ember paramétereivel rendelkezik, így nem okoz gondot az emberi munkakörökben való alkalmazása.
A Mercedes-Benz szerint a humanoidok használatával azokat a feladatoknak a kivitelezését fogják automatizálni, amelyek alacsony képesítést igényelnek, repetitívek és fizikailag fárasztóak, de első körben még felmérik, pontosan milyen munkákban tud valóban hasznos segítséget nyújtani a robot.
(Fotó: Apptronik)