Beépített alkoholszondát szeretne minden új autóba az amerikai Közlekedésbiztonsági Bizottság

2022 / 09 / 26 / Pőcze Balázs
Beépített alkoholszondát szeretne minden új autóba az amerikai Közlekedésbiztonsági Bizottság
Az Egyesült Államokban évente körülbelül tízezer olyan közúti haláleset történik, amelyben a megengedettnél többet ivott a sofőr. Szakemberek most azt javasolják, hogy az autók ne induljanak el, vagy csak korlátozottan működjenek ilyen helyzetekben.

A javaslat egy tavaly újévi, hét gyermek halálával végződő, ittasság miatt bekövetkezett balesettel kapcsolatban merült újra fel - számolt be az Ars Technica. Egy férfi a Kaliforniában megengedettnél kétszer többet ivott, és gyorsan is hajtott az SUV-jával, lesodródott az útról, majd amikor korrigálni próbált, frontálisan ütközött a nyolc főt, köztük hét gyermeket szállító pickuppal. És ez csak egy eset a sokezerből. A Bizottság szerint a választ "a passzív, beépített ittasság-felismerő rendszerek, illetve a sofőrt megfigyelő technológiák, vagy ezeknek a kombinációja" jelenti, amelyek "meggátolják vagy korlátozzák az autó működését, amennyiben a vezető ivott".
Ahogyan arra a cikk is emlékeztet, a Közlekedésbiztonsági Bizottság (National Transportation Safety Board, NTSB) nem tud bevezetni egy ilyen szabályt; ahhoz a Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóságra (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) lesz szükség. Utóbbi szerint ők is komolyan veszik a problémát. "Az ittas balesetek egyetlen elfogadható száma a nulla" - fogalmazott az NHTSA szóvivője, majd hozzátette: Joe Biden elnök infrastruktúra-törvénye alapján már elkezdték ezen a munkát. Ennek megfelelően 2024-ben kellene kihirdetni a szabályt, majd 2026-tól, legkésőbb 2027-től a gyártók már csak ilyen autókat készíthetnének. Ezt azonban, ha a hatóságnál úgy látják, akár további három évvel eltolhatják.

A Volvonál nem várnak

Mindeközben a The Verge-ön arról írnak, hogy a svéd márka zászlóshajója, az új XC90 SUV nyolc kamerával, öt radarral, tizenhat ultrahangos érzékelővel és lidarral is figyeli majd a környezetét, de ebből két kamerával a sofőrt is. Szakértőjük szerint "az, hogy a vezető merre néz, illetve meddig van csukva a szeme, nagyon sokat elárul az állapotáról". A rendszerük képes lesz felismerni, hogy a sofőr mikor van akadályoztatva a vezetésben, és először megpróbálja a figyelmét visszaterelni az útra, majd, ha ez nem sikerül, lelassul, lehúzódik, és bekapcsolja a vészvillogót.

(Borítókép: Samuele Errico Piccarini/Unsplash)

Amerikában 2027-től az autónk figyelné, hogy ittasak vagyunk-e A dátum jelenleg egy nagyobb törvénytervezet része, kérdés, hogy addigra rendelkezésre áll-e megbízható eszköz az alkoholszint mérésére a kocsin belül.


Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.