A javaslat egy tavaly újévi, hét gyermek halálával végződő, ittasság miatt bekövetkezett balesettel kapcsolatban merült újra fel - számolt be az Ars Technica. Egy férfi a Kaliforniában megengedettnél kétszer többet ivott, és gyorsan is hajtott az SUV-jával, lesodródott az útról, majd amikor korrigálni próbált, frontálisan ütközött a nyolc főt, köztük hét gyermeket szállító pickuppal. És ez csak egy eset a sokezerből. A Bizottság szerint a választ "a passzív, beépített ittasság-felismerő rendszerek, illetve a sofőrt megfigyelő technológiák, vagy ezeknek a kombinációja" jelenti, amelyek "meggátolják vagy korlátozzák az autó működését, amennyiben a vezető ivott".
Ahogyan arra a cikk is emlékeztet, a Közlekedésbiztonsági Bizottság (National Transportation Safety Board, NTSB) nem tud bevezetni egy ilyen szabályt; ahhoz a Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóságra (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) lesz szükség. Utóbbi szerint ők is komolyan veszik a problémát. "Az ittas balesetek egyetlen elfogadható száma a nulla" - fogalmazott az NHTSA szóvivője, majd hozzátette: Joe Biden elnök infrastruktúra-törvénye alapján már elkezdték ezen a munkát. Ennek megfelelően 2024-ben kellene kihirdetni a szabályt, majd 2026-tól, legkésőbb 2027-től a gyártók már csak ilyen autókat készíthetnének. Ezt azonban, ha a hatóságnál úgy látják, akár további három évvel eltolhatják.
Mindeközben a The Verge-ön arról írnak, hogy a svéd márka zászlóshajója, az új XC90 SUV nyolc kamerával, öt radarral, tizenhat ultrahangos érzékelővel és lidarral is figyeli majd a környezetét, de ebből két kamerával a sofőrt is. Szakértőjük szerint "az, hogy a vezető merre néz, illetve meddig van csukva a szeme, nagyon sokat elárul az állapotáról". A rendszerük képes lesz felismerni, hogy a sofőr mikor van akadályoztatva a vezetésben, és először megpróbálja a figyelmét visszaterelni az útra, majd, ha ez nem sikerül, lelassul, lehúzódik, és bekapcsolja a vészvillogót.
(Borítókép: Samuele Errico Piccarini/Unsplash)