Beépített alkoholszondát szeretne minden új autóba az amerikai Közlekedésbiztonsági Bizottság

2022 / 09 / 26 / Pőcze Balázs
Beépített alkoholszondát szeretne minden új autóba az amerikai Közlekedésbiztonsági Bizottság
Az Egyesült Államokban évente körülbelül tízezer olyan közúti haláleset történik, amelyben a megengedettnél többet ivott a sofőr. Szakemberek most azt javasolják, hogy az autók ne induljanak el, vagy csak korlátozottan működjenek ilyen helyzetekben.

A javaslat egy tavaly újévi, hét gyermek halálával végződő, ittasság miatt bekövetkezett balesettel kapcsolatban merült újra fel - számolt be az Ars Technica. Egy férfi a Kaliforniában megengedettnél kétszer többet ivott, és gyorsan is hajtott az SUV-jával, lesodródott az útról, majd amikor korrigálni próbált, frontálisan ütközött a nyolc főt, köztük hét gyermeket szállító pickuppal. És ez csak egy eset a sokezerből. A Bizottság szerint a választ "a passzív, beépített ittasság-felismerő rendszerek, illetve a sofőrt megfigyelő technológiák, vagy ezeknek a kombinációja" jelenti, amelyek "meggátolják vagy korlátozzák az autó működését, amennyiben a vezető ivott".
Ahogyan arra a cikk is emlékeztet, a Közlekedésbiztonsági Bizottság (National Transportation Safety Board, NTSB) nem tud bevezetni egy ilyen szabályt; ahhoz a Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóságra (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) lesz szükség. Utóbbi szerint ők is komolyan veszik a problémát. "Az ittas balesetek egyetlen elfogadható száma a nulla" - fogalmazott az NHTSA szóvivője, majd hozzátette: Joe Biden elnök infrastruktúra-törvénye alapján már elkezdték ezen a munkát. Ennek megfelelően 2024-ben kellene kihirdetni a szabályt, majd 2026-tól, legkésőbb 2027-től a gyártók már csak ilyen autókat készíthetnének. Ezt azonban, ha a hatóságnál úgy látják, akár további három évvel eltolhatják.

A Volvonál nem várnak

Mindeközben a The Verge-ön arról írnak, hogy a svéd márka zászlóshajója, az új XC90 SUV nyolc kamerával, öt radarral, tizenhat ultrahangos érzékelővel és lidarral is figyeli majd a környezetét, de ebből két kamerával a sofőrt is. Szakértőjük szerint "az, hogy a vezető merre néz, illetve meddig van csukva a szeme, nagyon sokat elárul az állapotáról". A rendszerük képes lesz felismerni, hogy a sofőr mikor van akadályoztatva a vezetésben, és először megpróbálja a figyelmét visszaterelni az útra, majd, ha ez nem sikerül, lelassul, lehúzódik, és bekapcsolja a vészvillogót.

(Borítókép: Samuele Errico Piccarini/Unsplash)

Amerikában 2027-től az autónk figyelné, hogy ittasak vagyunk-e A dátum jelenleg egy nagyobb törvénytervezet része, kérdés, hogy addigra rendelkezésre áll-e megbízható eszköz az alkoholszint mérésére a kocsin belül.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.