Belsőégésű motor akár nulla emisszióval – ez az Omega 1

2022 / 02 / 03 / Felkai Ádám
Belsőégésű motor akár nulla emisszióval – ez az Omega 1
Túl szép, hogy igaz legyen? Pedig az Omega 1 mögött álló Astron Aerospace épp ezt ígéri – kérdés, hogy a technológia beválik-e, valamint új életet lehelhet-e a belsőégésű motorokba.

Az Omega 1-ről írt cikkek (itt vagy akár itt) rendre azzal kezdődnek, hogy gyorsan kitérnek az elektromos járművek egyre megkérdőjelezhetetlenebb dominanciájára a nem is távoli jövőben, aminek egyik jele, hogy egyre több város kezdi több körben kitiltani a klasszikus meghajtású járműveket az utcákról. Azonban amíg a városi autózás elvileg legalábbis apránként átállítható elektromos meghajtásra, akadnak szektorok, ahol nem ilyen egyértelmű a helyzet. Ilyen például a repülés.

Az Astron Aerospace olyan motort ígér, amely kiiktatja a belsőégésű motorok legkomolyabb rákfenéjét – a borzasztó mértékű károsanyag-kibocsájtást. Maga az elképzelés nem új, sőt már mi is írtunk 1977-es „csodamotorról”, amely mindössze 4 liter benzint evett 160 kilométeren, ám Tom Ogle találmánya (bár ez egyértelműen sosem derült ki) jó eséllyel átverés volt.

Történet a szuper hatékony motorról, amely már negyven éve megmenthette volna a klímakatasztrófától a világot Tom Ogle feltalált egy eszközt, amellyel a kocsi őrült kevés benzint fogyasztott. A találmányt állítólag olajipari cégek akarták megvenni, de Ogle nem adta el nekik, aztán fiatalon meghalt.

Az Omega 1 mögött azonban nem egy szerencsétlen sorsú fiatalember áll, hanem komoly szakemberek, akik ki is fejtették, hogy pontosan miként képes a motor arra, hogy amint a honlapjukon állítják, „extrém” alacsony vagy akár zéró kibocsájtás mellett működjön. A szakemberek szerint a hagyományos motorok hatékonyságát a leginkább a rengeteg mozgó alkatrész, és az ezek miatt fellépő súrlódás és melegedés ássa alá. Magyarán első körben ezeket kell kiiktatni, így az Omega 1-ben nincs eltolt főtengely, excentertengely vagy dugattyúk. Ebből a szempontból tehát a Wankel-motorra emlékeztet, amelyben az üzemanyag elégetésével keletkezett nyomás egy speciális kialakítású hengerben egyből forgómozgássá alakul. A Wankel-motor működési elvéről alább lehet megtekinteni egy magyar nyelvű rövid videót:

A Wankel-motoroknak azonban akad egy problémája, méghozzá a kipufogógázok átfedése – az Omega 1 azonban ezt is orvosolja: az Astron Aerospace egyébként már működőképes prototípusa ugyanis rendelkezik egy előkamrával, amely más kamrákhoz kapcsolódik, és így elválasztja a hideg beszívott levegőt a kipufogógáztól, ezzel pedig elkerülhető a korábban említett, nem kívánatos átfedés. Az Astron Aerospace szerint az Omega 1 a világ első aktív lineáris erőátvitelével rendelkező motorja, magyarán a motor forgásával keletkező összes teljesítmény egyetlen forgó erőtengelyen keresztül jut el a célhoz. Ráadásul nincs szükség rotációs tömítésekre sem többek között a rendkívül magas fordulatszám miatt. A motor körül, valamint a motorban áramló légáram pedig hűti a szerkezet, így is csökkentve a hőtermelődés okozta veszteségeket, valamint az alkatrészek olajozására is csak egészen kis mértékben van szükség – tehát nem fog olaj beszivárogni az égéstérbe így is csökkentve a kibocsájtást. A motort lentebb egy videó mutatja be elég szemléletesen.

A mechanikai felépítést egészíti ki a számítógép: a „skip fire” (tüzet szüntess) megoldás miatt a motor gyorsuláskor minden fordulathoz égést használ, azonban amikor például egy repülő elérte a menetsebességét vagy egy gépkocsi a sztrádán halad, akkor a motor csak akkor használ aktív égetést, amikor ez szükségesnek bizonyul (tehát minden ötödik, tizedik, ötvenedik vagy akárhányadik fordulathoz) – így a sebesség rendkívül alacsony fogyasztás mellett tartható fenn. A skip fire különböző beállítások mellett használható – lehet növelni a hatékonyságot, az erőt, valamint akár a kettő különböző kombinációit is lehet használni.

A felépítés miatt az Omega 1 sokkal könnyebb a hagyományos motoroknál – a sztenderd változat mindössze 16 kilós és 160 lóerőt képes kipréselni magából. A kialakításnak köszönhetően azonban akár több Omega 1-et is össze lehet kötni, így is növelve a lóerőt. Ezekhez adódik, hogy a motor többféle üzemanyaggal is tud működni.

A cég állítása szerint tehát már akad egy működőképes prototípusok, a jövőben pedig több információt is meg fognak osztani.

(Kép: Astron Aerospace)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Az afrikai robbanó tó, ami pillanatok alatt végzett ezerhétszáz emberrel
Afrikában három olyan tó is található, ami időzített bombához hasonló fenyegetést jelent: a bennük felgyülemlő szén-dioxid rossz esetben kirobbanhat és az elterjedő fojtogató felhő a közelben lévőket rendkívül gyorsan megölheti. A legtöbb áldozatot szedő esemény 1986-ban történt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.