Az Omega 1-ről írt cikkek (itt vagy akár itt) rendre azzal kezdődnek, hogy gyorsan kitérnek az elektromos járművek egyre megkérdőjelezhetetlenebb dominanciájára a nem is távoli jövőben, aminek egyik jele, hogy egyre több város kezdi több körben kitiltani a klasszikus meghajtású járműveket az utcákról. Azonban amíg a városi autózás elvileg legalábbis apránként átállítható elektromos meghajtásra, akadnak szektorok, ahol nem ilyen egyértelmű a helyzet. Ilyen például a repülés.
Az Astron Aerospace olyan motort ígér, amely kiiktatja a belsőégésű motorok legkomolyabb rákfenéjét – a borzasztó mértékű károsanyag-kibocsájtást. Maga az elképzelés nem új, sőt már mi is írtunk 1977-es „csodamotorról”, amely mindössze 4 liter benzint evett 160 kilométeren, ám Tom Ogle találmánya (bár ez egyértelműen sosem derült ki) jó eséllyel átverés volt.
Az Omega 1 mögött azonban nem egy szerencsétlen sorsú fiatalember áll, hanem komoly szakemberek, akik ki is fejtették, hogy pontosan miként képes a motor arra, hogy amint a honlapjukon állítják, „extrém” alacsony vagy akár zéró kibocsájtás mellett működjön. A szakemberek szerint a hagyományos motorok hatékonyságát a leginkább a rengeteg mozgó alkatrész, és az ezek miatt fellépő súrlódás és melegedés ássa alá. Magyarán első körben ezeket kell kiiktatni, így az Omega 1-ben nincs eltolt főtengely, excentertengely vagy dugattyúk. Ebből a szempontból tehát a Wankel-motorra emlékeztet, amelyben az üzemanyag elégetésével keletkezett nyomás egy speciális kialakítású hengerben egyből forgómozgássá alakul. A Wankel-motor működési elvéről alább lehet megtekinteni egy magyar nyelvű rövid videót:
A Wankel-motoroknak azonban akad egy problémája, méghozzá a kipufogógázok átfedése – az Omega 1 azonban ezt is orvosolja: az Astron Aerospace egyébként már működőképes prototípusa ugyanis rendelkezik egy előkamrával, amely más kamrákhoz kapcsolódik, és így elválasztja a hideg beszívott levegőt a kipufogógáztól, ezzel pedig elkerülhető a korábban említett, nem kívánatos átfedés. Az Astron Aerospace szerint az Omega 1 a világ első aktív lineáris erőátvitelével rendelkező motorja, magyarán a motor forgásával keletkező összes teljesítmény egyetlen forgó erőtengelyen keresztül jut el a célhoz. Ráadásul nincs szükség rotációs tömítésekre sem többek között a rendkívül magas fordulatszám miatt. A motor körül, valamint a motorban áramló légáram pedig hűti a szerkezet, így is csökkentve a hőtermelődés okozta veszteségeket, valamint az alkatrészek olajozására is csak egészen kis mértékben van szükség – tehát nem fog olaj beszivárogni az égéstérbe így is csökkentve a kibocsájtást. A motort lentebb egy videó mutatja be elég szemléletesen.
A mechanikai felépítést egészíti ki a számítógép: a „skip fire” (tüzet szüntess) megoldás miatt a motor gyorsuláskor minden fordulathoz égést használ, azonban amikor például egy repülő elérte a menetsebességét vagy egy gépkocsi a sztrádán halad, akkor a motor csak akkor használ aktív égetést, amikor ez szükségesnek bizonyul (tehát minden ötödik, tizedik, ötvenedik vagy akárhányadik fordulathoz) – így a sebesség rendkívül alacsony fogyasztás mellett tartható fenn. A skip fire különböző beállítások mellett használható – lehet növelni a hatékonyságot, az erőt, valamint akár a kettő különböző kombinációit is lehet használni.
A felépítés miatt az Omega 1 sokkal könnyebb a hagyományos motoroknál – a sztenderd változat mindössze 16 kilós és 160 lóerőt képes kipréselni magából. A kialakításnak köszönhetően azonban akár több Omega 1-et is össze lehet kötni, így is növelve a lóerőt. Ezekhez adódik, hogy a motor többféle üzemanyaggal is tud működni.
A cég állítása szerint tehát már akad egy működőképes prototípusok, a jövőben pedig több információt is meg fognak osztani.
(Kép: Astron Aerospace)