A ZeroAvia idén januárban demonstrálta a hidrogénhajtású utasszállítás életképességét egy tesztrepülés során, ami alatt egy átalakított repülőgéppel tíz percen keresztül repültek a cég gloucestershire-i központjának környékén. A tesztgép egy kisebb modell, egy Dornier 228 volt, ami csak 19 személy befogadására alkalmas, de a vállalat hosszú távú célja, hogy egyre több közepes hatótávolságú utasszállító esetében üzemanyagcellásra váltsák a hagyományos hajtóműveket.
Ennek érdekében most egy jóval nagyobb kapacitású gépet, a 76 ülőhelyes Bombardier Q400 modellt módosítanak, amelyet a velük együttműködő Alaska Airlines adott át nekik tesztelés céljából. A légitársaság nemrégiben nyugdíjazta a Q400 gépekből álló flottáját és ezt a példányt kifejezetten kutatás-fejlesztési célokra őrizték meg, hogy elősegítsék a zéró emissziós technológia adaptálását a repülőgépipar területén. A ZeroAvia a gépet a régi turbólégcsavaros formájából teljes mértékben kibocsátásmentessé, hidrogén-elektromos hajtásúvá alakítja, ezzel az eddigi legnagyobb hidrogénes utasszállító repülőgépet alkotják meg.
A ZeroAvia elmondása szerint a technológiájuk a hidrogénes és az elektromos hajtás kombinációján alapul: a hajtómű üzemanyagcellák, tehát hidrogén használatával generál elektromosságot, amivel azután elektromos motorokat működtetnek, amelyek a légcsavarokat hajtják meg. A módszert első körben az Alaska Airlines regionális járatainak működtetésére használják, a ZeroAvia tervei szerint pedig 2027-re akár 40-80 ülőhelyes, több mint 1000 kilométer távolságba szállító gépekbe is integrálhatják majd.
(Fotó: ZeroAvia, Alaska Airlines)