A Boeing Starliner űrhajója június 6-án érkezett meg a Nemzetközi Űrállomásra két fős legénységével, Sunita Williamsszel és Barry Wilmore-ral, akik a CFT (Crew Flight Test) misszió keretében legalább egy hetet töltenek az ISS-en, majd hazatérnek a kapszulával, ami a teszt sikere esetén a jövőben rendszeresen szállíthat majd űrhajósokat az állomásra. A Starliner működésében kisebb problémák léptek fel az odavezető út alatt, többek között három helyen is észlelték a hélium szivárgását, de a Boeing és a NASA ítélete szerint ez nem okoz gondot a misszió kivitelezésében. A kapszulát a legénység belülről is bemutatta egy túra során, így mindenki betekintést kaphatott, milyen körülmények között fognak majd utazni a leendő küldetések asztronautái.
Join #Starliner's first crew for an exclusive look inside the spacecraft.@NASA_Astronauts Butch Wilmore and @Astro_Suni are taking us on a tour of Starliner while it's docked to @Space_Station during Crew Flight Test. https://t.co/N1KdECGW1o
— Boeing Space (@BoeingSpace) June 8, 2024
A kabin zsúfolt ugyan, de Wilmore és Williams elmondása szerint éppen elég hely áll rendelkezésre benne ahhoz, hogy két főnek megfeleljen, bár a későbbiekben nem csak két főt fog szállítani a kapszula. A Starlinert a NASA leírása alapján jól bevált dizájn alapján alakították ki, ezért a külső tekintetében hasonló az Orion űrhajóhoz, de akár még a régi idők űreszközeire, például a Mercury kapszulára is emlékeztethet a kúp alakú formájának köszönhetően. A belső teret azonban teljesen újonnan tervezték, olyan módon, hogy az űrhajósok és a rakományok a körülményekhez képest a lehető legjobban elférjenek és a legénységet minél kevésbé akadályozza a sok berendezés a mozgásban. Az ülések tervezésében is történt némi változás a múltbeli űrkapszulák kialakításához képest, ezeket ugyanis ma már személyre szabottan, az aktuálisan benne helyet foglaló asztronauta méreteihez adaptálják.
Ahogy azt Melanie Weber, a Boeingnek a belső tér tervezésért felelős mérnöke elárulta a Space Coast Living számára, a teljesen uniformizált ülések a mai űrprogramok kívánalmainak már nem tesznek eleget, többek között azért sem, mert a nők és férfiak számára különböző méretű berendezésekre van szükség. Emiatt az ülésekbe egy személyre szabott 3D-nyomtatással készült toldást illesztenek, amit az űrhajós hátáról vett minta alapján alakítják ki.
A Starliner az elkövetkező években akár hatszor is indulhat az ISS-re a NASA-val kötött szerződés értelmében, de a Boeing leírása szerint tíz alkalommal is újrafelhasználható és hat hónapos időközönként indítható. A kapszula teljes autonómiára képes, például egy-egy űrszemetet önállóan is ki tud kerülni és az ISS-re tartó utat is végignavigálja, azonban az űrhajósok átvehetik az irányítást, ha szükségét érzik és természetesen az irányítóközpontból is figyelik a kapszula útját minden alkalommal.
(Fotó: Boeing)