Egy tanároknak szóló csoportban pár napja szavazás indult arról, hogy ki milyen online eszközöket használ: pillanatok alatt hatvanöt különböző gyűlt össze. Nem csoda, ha egy digitális térben eddig nem otthonosan mozgó tanár azonnal elveszettnek érzi magát a bőséges kínálat láttán. De hasonló a helyzet szülő-gyerek oldalon is: Google Forms, Classroom, Quizlet, Redmenta, Zoom – csak kapkodják a fejüket, hogy hány platformon kell regisztrálni pár napon belül. Ráadásul nincs minden gyereknek külön számítógépe, ezért sokszor a család közös gépén, akár a szülő munkahelyi eszközén jelentkezik be az oktatási programokba. Minél több eszköz, minél több platform, annál bonyolultabb a védekezés a különböző kártevők ellen. A gyerekek alapvetően jól eligazodnak az online lehetőségek között, a keresők segítségével megtalálják kérdéseikre a válaszokat, rengeteg online játékkal játszanak és chatelnek, azonban most számukra új alkalmazásokat, platformokat kell használniuk. Így fontos, hogy felelősséggel tudják ezeket kezelni, és tisztában legyenek azzal, hogy mi az, amit megnézhetnek, használhatnak az interneten.
Mert hiába mozognak magabiztosan mozognak az online térben, kíváncsiságuk és felelősségtudatuk hiánya könnyen veszélybe sodorhatják őket.
A digitális élet legyen része a mindennapok beszélgetéseinek: a most kialakult helyzetben értelmét vesztette a ’mi volt ma az edzésen és az iskolában’ kérdés, helyette tájékozódjunk arról, hogy mi történt aznap a virtuális térben. Legyenek tisztában a gyerekek a döntéseik következményeivel, illetve azzal, hogy baj esetén mindig fordulhatnak a szüleikhez.
Bármilyen oldalon történő regisztráció előtt a gyerekek egyeztessenek szüleikkel: tudniuk kell, hogy hol milyen adatot adhatnak meg, hogy mindig a lehető legkevesebb információt adják ki és a felhasználónévből ne legyenek beazonosíthatóak. A regisztráció kapcsán érdemes beszélni velük az adatlopásokról, az adatok értékéről, azok megóvásáról.
Ezekben a napokban rengeteg jelszót kell készíteni, ezért legyünk kreatívak: a tapasztalat azt mutatja, így többek közt a 2019-es Worst Password lista is, hogy az egyszerű jelszavak komoly kockázatot jelentenek. Ha ezt még súlyosbítjuk azzal, hogy egy jelszót több helyen használunk, azzal további kellemetlenségeknek tesszük ki magunkat. Jó ötlet itt is erős, hosszú és egyedi jelszót, vagy jelmondatot választani, és ezeken a helyeken is rendszeres időközönként cserélni őket, ha történik valami, ha nem. A jelszó erősségét értékelő weblapokkal tesztelhetjük is, hogy mennyi idő alatt lehetne feltörni őket, illetve az is jó gondolat, ha szimpla jelszó helyett inkább jelmondatokban gondolkodunk, és a kétfaktoros azonosítási lehetőségeket is kihasználjuk.
Ellenőrizzük a letöltött programokat, appokat: biztos jót tölt le a gyerek, ezt kérte a tanár? Megbízható az adott platform? Az appok tartalmai szülői visszajelzések alapján jól ellenőrizhetők a Commonsensemedia oldalán, ahol most a digitális oktatás miatt külön menüpont foglalkozik az oktatóprogramok megbízhatóságával. A telepítés során nézzük át azt is, hogy milyen engedélyeket kér az alkalmazás.
Egy videochat alkalmazás jogosan kérhet hozzáférést a kameránkhoz, de egy kvízjátékot valószínűleg felesleges felhatalmaznunk erre.
A regisztráció során figyeljünk az SSL titkosított kapcsolat meglétére (HTTPS), mert csak ebben az esetben utaznak a megadott bizalmas személyes adatok titkosítva. Ha ez hiányzik, akkor a bárki által olvasható, lehallgatható sima szövegként fognak szerepelni a jelszavaink, adataink.
Ha videokonferenciás kapcsolatban kell lennünk, akkor a használat után ne felejtsük el letakarni a kamerát, egyúttal érdemes olyan biztonsági szoftvert beszereznünk, amely webkamera védelemmel is el van látva, és értesít minket, ha illetéktelenek próbálnak meg kapcsolódni kameránkhoz.
Nyílt wi-fi hálózatok használata: bár most szinte mindenki otthoni hálózatokat használ, ám ha átmenetileg rövid időre mégis erre kényszerülünk, akkor kizárólag VPN (Virtual Private Network) kapcsolat használatával tegyük.
Legyenek a gépen megfelelő szűrőprogramok: ezek segítségével megfelelően szűrhetőek az interneten elérhető tartalmak, így megelőzhetőek a pedofil jellegű zaklatások, és az, hogy a gyerekek erőszakos tartalmakkal találkozzanak. Mielőtt használni kezdünk egy szűrőprogramot, beszélgessünk el velük, és magyarázzuk el, hogy ez nem ellenük irányuló kémkedés, hiszen az ő érdekeiket tartjuk szem előtt.
Az informatikai higiénia elengedhetetlen része a naprakész vírusirtó és a biztonságtudatos hozzáállás mellett az is, hogy az operációs rendszerek és az alkalmazói szoftverek is rendszeresen karban legyenek tartva, frissítve legyenek a hibajavító foltokkal, új verziókkal. A foltozatlan biztonsági rések ugyanis lehetőséget biztosítanak arra, hogy a kártékony kódok a sebezhetőségeket kihasználva megfertőzhessék a számítógépünket.
Bármilyen operációs rendszer alatt is dolgozunk, használjunk vírusvédelmi alkalmazást mind az asztali, mind a mobil eszközeinken.
Segítségképpen az ESET most 3 hónapos Eset Internet Security ingyenes, teljes funkcionalitással bíró próbaverziót kínál fel minden diáknak és tanárnak, melyet március 31-ig tudnak igényelni a honlapon: a diákok és szüleik itt, a tanárok pedig itt tehetik ezt meg.
(Forrás: LWp, Fotó: Unsplash, Getty Images Hungary)