Statisztikák szerint egy átlagos európai háztartás évente mintegy 10 köbméter, azaz tízezer liter ivóvizet használ el mosásra, ami ugyan világviszonylatban alacsony értéknek számít, azonban ahhoz képest nagyon sok, hogy a mosást számos esetben nem a ruhák risztasága, csupán a szaga indokolja. A Bosch tavaly nyáron bemutatott FreshUp nevű eszköze nem csak a mértéktelen vízpazarlásra nyújt megoldást, de olyan helyzetekben is hasznos, amikor a mosás nehezen megoldható vagy a ruhák anyaga nem teszi lehetővé a vizes tisztítást.
A berlini IFA kiállításon mi is kipróbálhattuk, hogy mit tud a készülék, ami a gyártó állítása szerint plazmával ártalmatlanítja a kellemetlen szagot okozó molekulákat, emellett a vírusok és baktériumok 99,9 százalékát is elpusztítja. Az ionizált részecskék bármilyen szöveten áthatolnak, felbontva a rossz szagot okozó részecskéket, ezzel a megoldással pedig a Bosch szerint a testszagot ugyanúgy képesek semlegesíteni, mint a dohányzás, a háziállatok vagy a dezodor okozta szagokat. Ezt a Bosch standján egy cigiszagú anyagdarabbal demonstrálták, amelyen mindössze háromszor kellett végighúzni a szemüvegtok méretű eszközt ahhoz, hogy teljesen megszabadítsuk a füstszagtól. Ahogy arra a Bosch is felhívja a figyelmet, a szövetnek ezután egy darabig jellegzetes "plazmaszaga" lesz, de ez mindössze néhány perc után eltűnik.
A Freshup nem csupán arra jó, hogy spóroljunk a vízzel, de számos olyan kényesebb anyagot is szagtalaníthatunk vele, amely jellegéből fakadóan csak speciálisan tisztítható, legyen az selyem, gyapjú vagy kasmír. A FreshUp legnagyobb előnye az átlagos felhasználó számára mégis az, hogy egy nadrágzsebben is elfér és alig nehezebb, mint egy okostelefon, így bárhova magunkkal vihetjük, és akár egy utazás alatt is egyszerűen frissíthetjük fel vele a ruháinkat.
Az eszköz a Bosch állítása szerint a Smart Plasma Management (okos plazmakezelés) megoldás segítségével arra is képes, hogy megállapítsa, pontosan mennyi ionizált részecskére van szükség a szagok semelegesítéséhez, és arra is figyelmeztet, ha a szövet nedves, és szárításra van szükség a FreshUp használata előtt.
A készülék a gyári leírás szerinz nagyjából egyórás folyamatos üzemidőt tesz lehetővé és három-négy óra alatt tölthető fel USB-C-s csatlakozóval. A készüléket Magyarországon jelenleg csak a brit Amazonról lehet megrendelni 200 fontért, vagyis nagyjából 93 ezer forintért, ám a Bosch képviselője a helyszínen azt mondta nekünk, hogy a FreshUp ára Európában 150 euró lesz, ami mostani árfolyamon 60 ezer forintnak felel meg.
Az IFA-n közel sem ez volt az egyetlen eszköz, amely a fenntarthatóságot helyezte a középpontba, a Samsungnak például lényegében a teljes keynote-ja arról szólt, hogy a SmartThings-zel ellátott háztartási eszközeik hogyan spórolnak az energiafogyasztáson a mesterséges intelligencia segítségével.
(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu)