 
                                            Habár a sajtó gyakran “afrikai méhként” (african honey bee) hivatkozik rá, az afrikanizált méh (africanized bees) valójában egy hibrid méhfajta, sőt a legismertebb hibridrovar, amelyet gyilkos méhként is szoktak emlegetni – és ahogy az a legutóbbi esetből látszik: joggal. Mint arról ugyanis a Telegraph beszámol, Nicaraguában egy közúti balesetet követően ezek a rovarok hat emberrel is végeztek: köztük egy nyolcéves kislánnyal és az édesanyjával.
A baleset helyi idő szerint hétfő reggel történt, amikor is egy busz az előzetes vizsgálatok szerint mechanikai hibák miatt letért az útról, és 160 méterre egy kávéültetvényen csapódott be, ahol afrikanizált méheket tartottak fából készült méhkasokban. A buszon körülbelül hatvanan utaztak, és közülük 45 embert csipkedtek össze a feldühödött rovarok. Az eddigi jelentések szerint bár a busz maga is karambolozott tehát, és látható sérülések vannak rajta, az utasok halálát az orvosok szerint nem a közúti baleset, hanem a méhcsípések okozták.
Az első hírek négy áldozatról szóltak, később azonban kiderült, hogy a legsúlyosabb sérültek közül kettő a kórházban meghalt. Az áldozatok között volt egy 47 éves nő, Eneyda Torrez Zelaya és a lánya, a nyolcéves Andrea Carolina Garcia Torrez. A méhek egy 84 éves nővel is végzetek, egy négyéves kisfiú pedig súlyos állapotban van a baleset helyszínéhez legközelebbi városban, a Jinotega-i Victoria Mota Kórházban. A sérültekről készült fényképeken az áldozatok felsőtestén több tucat vörös folt látható.
Mint azt a Smithonian Egyetem oldala írja: az afrikanizált méh külsőleg nagyban hasonlít a sima méhre, de a veszélyt igazán nem is egy-egy rovar jelenti, hanem a kolónia kollektív viselkedése.
Az afrikanizált méhek története az előző évszázad közepén kezdődött, mint azt a Smithonian cikke írja: “1956-ban néhány afrikai mézelő méhkolóniát importáltak Brazíliába, azzal az ötlettel, hogy a méztermelés növelése érdekében keresztezzék őket a helyi mézelő méhpopulációkkal. 1957-ben huszonhat afrikai királynő az európai munkásméhek rajával együtt megszökött egy kísérleti méhészetből. Ezek az afrikai méhek azóta hibrid populációkat alkottak az európai mézelő méhekkel, mind elvadult, mind kereskedelmi kaptárakból.”
A gyilkos méhek ezután terjeszkedni kezdtek észak felé: 1990-re már eljutottak Texas állam déli részére is, 1995-ben pedig már Kaliforniában is megjelentek. Az afrikanizált méhek brazíliai felbukkanásuk óta már 1000 emberrel végeztek eddig, aminek oka, hogy – mint az a mostani baleset kapcsán is látható – rendkívül agresszívek. Mindez abban ölt testet, hogy az európai mézelő méheknél jóval nagyobb számban támadnak a behatolókra – az áldozatok jellemzően tízszer annyi csípést szenvednek, mint amennyit az európai méhek szoktak okozni. Emellett a reakcióidejük is gyorsabb – tízszer olyan gyorsan reagálnak arra, ha valami megzavarja őket, mint az európai fajták, ráadásul kitartóak is: az áldozatokat képesek 200 méteren át is üldözni.
Az USA-ban ezen kívül viszont aggódnak a méziparral kapcsolatos, valamint a beporzást érintő hatásaik miatt is, így különböző módszerekkel próbálják kordában tartani az afrikanizált méhek elterjedését az országban.
(Kép: afrikanizált méh, Flickr/Daniel Plumer)
 
         Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR