Búcsút inthetünk a magánszférának? Egy harvardi tanulmány szerint igen

2024 / 10 / 03 / Bobák Zsófia
Búcsút inthetünk a magánszférának? Egy harvardi tanulmány szerint igen
Harvardi diákok kipróbálták, hogy mire képesek az okosszemüvegek, a nagy nyelvi modellek és bizonyos internetes adatbázisok együtt - az eredmények szerint az emberek neve, telefonszáma, lakcíme, de ennél akár sokkal személyesebb adataik is pillanatok alatt megjeleníthetőek az okosszemüvegek segítségével.

Képzeljünk el egy világot, amiben minden szembejövő emberről azonnal megtudhatjuk a nevét, a telefonszámát, de akár még a foglalkozását, a hobbiját vagy a rokonai nevét is, pusztán azzal, hogy ránézünk. Kényelmetlenül érkeznénk magunkat? Vagy éppen segítene megismerni egymást és közelebb kerülni embertársainkhoz? Egyáltalán lenne jelentősége annak, hogy a többé-kevésbé publikus információkhoz, amiket önként osztottunk meg magunkról, bárki villámgyorsan hozzáférhet?

Egy új tanulmány szerint nem kell várni erre a különös világra, már most is benne élünk. A Harvard Egyetem hallgatói AnhPhu Nguyen és Caine Ardayfio számítógép-tudományi tanulmányaik részeként kísérletet végeztek azzal kapcsolatban, hogy mire képes a mai technológia az adatgyűjtés terén és lehetséges-e szó szerint egy szempillantással személyes információkat megszerezni az emberekről. A diákok létrehozták az I-XRAY rendszert, ami egy Ray Ban Meta okosszemüvegen alapul, mivel ez a viselhető eszköz rendkívül hasonló egy valódi napszemüveghez, így feltűnés nélkül használható információszerzésre az utcán. A szemüvegben egy HD kamera rejlik, mikrofonokkal kiegészítve, amivel fotókat és videókat lehet készíteni egyetlen gombnyomással, ami sokkal kényelmesebbé teheti a fotózást, de már önmagában is felvet bizonyos személyiségi jogokkal kapcsolatos kérdéseket, mivel ezáltal észrevétlenül készíthető bárkiről felvétel az utcán. A Meta ennek kezelését egy, a szemüveg szárába beépített LED-del oldotta meg, ami videó/fotó rögzítése közben világít, ezzel jelezve mások felé, hogy felvétel készül róluk.

Az I-XRAY az okosszemüveggel készített képeket egyenesen az Instagrammal és más közösségi oldalakkal köti össze, ahol az algoritmusok könnyen megtalálják az egyezést és a képen szereplő ember/emberek kiléte máris lelepleződik, persze csak akkor, ha használja a közösségi oldalakat. Innen (vagy akár ennek a lépésnek a kihagyásával is) már egyenes az út afelé, hogy sokkal több adatot is beszerezhessen róla az I-XRAY viselője, csak egy gyors fordított képkeresésre és a megfelelő internetes oldalakra van szükség hozzá. A harvardi diákok egy nagy sikerű arcfelismerő szolgáltatást, a PimEyes oldalt használták a kereséshez, ami hatékonyan deríti fel egy kép megadása után, hogy ugyanaz a kép (illetve arc) hol bukkant még fel az interneten. Emellett a személyes adatok megszerzésére alkalmazták a FaceCheck.id, a FastPeopleSearch oldalt és a Cloaked.com oldalt is, amelyek segítségével számos információt, telefonszámokat, címeket, életkort és még a társadalombiztosítási szám néhány számjegyét is azonnal begyűjtötték.

A teszt alatt Nguyen és Ardayfio egy metróállomáson tette próbára a rendszert és a videó tanúsága szerint a legtöbb esetben valóban sikerült idegen emberekről részletes és valós adatokat szerezniük. A hallgatók a kísérletet figyelemfelhívásnak szánták, ami rávilágít a kamerás viselhető eszközök, a mesterséges intelligencia rendszerek és más trendi technológiai megoldások és különösképpen a PimEyeshoz hasonló arcfelismerő szolgáltatások kockázataira. Mivel egy, az I-XRAY-hez hasonló berendezést nem csak szórakozásra vagy bizonyos munkák megkönnyítésére lehetne használni, hanem rossz kezekbe kerülve akár zaklatásra vagy zsarolásra is, ezért a diákok úgy döntöttek, hogy nem teszik nyilvánossá az I-XRAY kódját, de valójában azt a kutatási munkát, amit a szemüveg másodpercek alatt automatikusan elvégzett, bárki utána csinálhatja az internet segítségével kicsit több idő és energia ráfordításával.

A megoldás a privát szféra megőrzésére Nguyen és Ardayfio szerint az, ha eleve óvatosan bánunk az adatainkkal és a PimEyeshoz hasonló oldalakról letiltjuk magunkat, amire ezek a szolgáltatások egyebeket adnak is lehetőséget.

(Fotó: Meta, AndreyPopov/Getty Images)

A Meta egyszerre két lépést is tett az okosszemüvegek jövője felé Mark Zuckerberg magabiztosabb, mint valaha.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.