Itt a Seal U, a BYD negyedik modellje a magyar piacon

2024 / 02 / 23 / Rácz Tamás
Itt a Seal U, a BYD negyedik modellje a magyar piacon
Recsegve-ropogva törnek össze a paradigmák az európai és a magyar autóiparban. Most a BYD Seal U villany-SUV bemutatóján, a Puskás Arénában tapasztalhattuk meg újra a kínai offenzíva erejét.

Ahogy a Csillagok Háborújában lassan, megállíthatatlanul úszik be a képbe a birodalmi romboló, úgy bontakozik ki egyre inkább Európa, benne kiemelten Magyarország autóiparának és autópiacának színterén a maga teljességében a BYD iparvállalat. Az 1995-ben alapított kínai cég  2003-ban hozta létre autós üzletágát, az elmúlt két évtizedben pedig létrejött egy világszerte több mint hatszázezer embert foglalkoztató, Fortune Global 500 listás fejlesztési-ipari-kereskedelmi óriás, amely autók, vonatok, mobiltelefonok, laptopok puszta gyártásánál jóval mélyebben gondolkodik. A cég saját állítása szerint komplex, új, fenntartható technoszférát épít. És ezt a jövőt Magyarországon is építi: a BYD lesz az első kínai autógyártó, ami Európában gyárat nyit, és ez a gyár nálunk épül, Szeged határában.

A márkafilozófiát bemutató corporate videók néhol kissé túldramatizáltak, olykor pedig a figyelmeztető  "greenwashing" neonfelirat is kigyullad tőlük az ember fejében, de összességében mégis képesek elhitetni a nézővel, hogy a BYD nem csak egy profitot termelő multi, hanem az emberiség jövőjének ügyével komolyan foglalkozó kulturális entitás is:

Az autóiparban a BYD talán az egyetlen gyártó, amely teljes vertikumában házon belül tartja elektromos autói fejlesztését. A saját, egyedi technológiájú akkumulátor-celláktól az integrált vezérlésen és szoftvercsomagon át a hajtómotorokig minden a BYD-nél készül, a gyártó pedig kiemelkedően megnyugtató garanciát is vállal minderre. A nálunk forgalmazott BYD villanyautókra jelenleg 6 év vagy 150 ezer kilométer teljeskörű garancia vonatkozik, az akkumulátor 70%-os kapacitásáig 8 év vagy 200 ezer kilométer a jótállás.

A BYD villanyautók akkumulátora nem a villanyautó-iparban legelterjedtebb kémiára épül. Ezek lítium-vas-foszfát akkuk, amelyek nem tartalmaznak kobaltot, amiből egyrészt nincs sok a Földön, másrészt etikailag igencsak kifogásolható módon zajlik a bányászata. A BYD villanyautók energiatárolóinak a töltése lassabb, fajlagos tömegük nagyobb, viszont sokkal tartósabbak és kevésbé tűzveszélyesek, mint a lítium-ion vagy lítium-polimer akkuk.


Egy BYD-féle Blade-akkumulátor. (Nem keverendő össze a konnektoros hibrid BYD-autók lítium-ion akkujaival, amelyekről az utóbbi hónapokban pont tűzveszélyességük miatt sok, a cég számára kellemetlen hír járta be a világsajtót)

Ez hát az a cég, amely most új modellt állított magyarországi kínálata tornasorába. A BYD Seal U a márka jelenleg legnagyobb autója nálunk; középkategóriás. ötszemélyes crossover. Tisztességesen összerakott, eredeti ötletek felhasználásával megtervezett, mégis élhető, jó ergonómiájú autó ez is, mint a többi BYD (a Dolphin, az Atto 3 és a Seal) és akárcsak a többi BYD modellé, a Seal U ár-érték aránya is verhetetlen.


4,785 mm hosszú, 1,890 mm széles, 1,668 mm magas, tengelytávolsága 2,765 mm

0-100 km/h: 9,3 másodperc, végsebesség: 175 km/h

A kínai gyártók gyakran keverik magukat bajba mindenféle túlgondolt terméknevekkel: így van ez az új BYD esetében is. Addig még rendben van, hogy a kocsi is az óceán tematikájú, a dizájnban mindenféle tengeri motívumokat felvonultató modellsorozat része: innen jön a Seal, vagyis Fóka szó. De a BYD Seal egy másik autó! Ez itt a Seal U, amibe a SUV rövidítésből érkezett az U-betű. Ezzel együtt szó sincs arról, hogy a technika a négyajtós Sealből jönne; a Seal U fronthajtású, egymotoros, nem különösebben erős családi túraautó, míg a vagy hátsókerék- vagy összkerékhajtással kapható Seal egy kifejezetten erős-sportos teljesítményszedán.

A  SEAL U két, műszakilag és felszereltségben is különböző változatban kapható. A Comfort akkumulátorának kapacitása 71,8 kWh, így a WLTP vegyes ciklus szerinti hatótávolsága eléri a 420 km-t. Ez az aku maximum 115 kW-os DC gyorstöltést képes fogadni. A Design akkuja 87 kWh-s, elméleti hatótávolsága 500 km, a gyorstöltés csúcsteljesítménye 140 kW. A váltóáramú töltés maximuma mindkét akkunál 11 kW. Az akkumulátorok a V2L (Vehicle-to-Load) funkciót is támogatják, azaz külső elektromos fogyasztók energiaellátására is alkalmasak. A kocsi energiafogyasztásáról a rövid tesztúton nem szerezhettünk saját tapasztalatokat, de korábbi BYD-es élményeink alapján a 0,32-es alaktényezőjű, hőszivattyús klímás, temperált akkus, ugyanakkor azért mégiscsak két tonnás autótól reálisan 18-22 kWh fogyasztást várunk; városban kevesebbet, autópályán többet.

Mindkét változatban 160 kW teljesítményű, 330 Nm csúcsnyomatékú, állandó mágneses szinkron villanymotor hajtja az első kerekeket. A Seal U elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független felfüggesztése nagyon magyaraszfalt-barát hangolást kapott. A kocsi üresen is két tonna feletti tömege lágyan, puhán, megbocsátóan siklik át az úthibákon. Sportosságot, közvetlen viselkedést ennek megfelelően nem érdemes várni a Seal U-tól: ez egy békés, megfontolt viselkedésű családi túraautó.

A sík padlójú, elöl-hátul tágas, kényelmes SEAL U hátsó üléstámlája osztottan (60:40 arányban) dönthető, így az 552 literes csomagtér 1440 literig is bővíthető. Az autóban négy USB csatlakozó, és két telefon egyidejű töltésére is alkalmas vezeték nélküli töltőhely is található a 90 fokban elforgatható, igény szerint függőleges vagy vízszintes tájolású érintőképernyő alatt.


Fénydekor a műszerfalon: akkor látszik igazán szépen, ha álló helyzetbe forgatjuk a motorosan állítható központi kijelzőt

Igényes, jól áttekinthető, szép grafikájú az infotainment. A drágább változatban 10 hangszórós Infinity hangrendszer dübörög

A konnektivitás minden elvárásnak megfelel, egészen odáig, hogy kulcs nélkül, mobilról, NFC-vel nyitható és indítható az autó

A Seal U elektronikus vezetéstámogatása mindent tud, amit egy ekkora kocsitól elvárhatunk és sokkal többet tud annál, mint amire egy, a maga kategóriájában kimondottan olcsó autótól számítunk. A követőradaros, sávtartós, hátsó keresztirányú forgalmat is figyelő biztonsági extrák mellé a drágább változatban alapáron kapunk a szélvédőre vetítő, valódi Head-Up Display-t és 360 fokos körkamerát is.

Az autó induló listaára 16 334 110 Ft. A hasonló méretű, jellegű Volkswagen ID4 induló ára 20,6 millió, a Tesla Model Y alapára 17,1 millió forint. A kínai autóipar a BYD Seal U-val egy újabb kategóriában visz be komoly találatot az európai autópiac ringjében egyre lankadtabban védekező hazai és amerikai konkurenciának. Rém kellemetlen, de a kínai-globális BYD még a piaci küzdőtéren kívül sem rest sorozni az európai versenytársakat. A magyarországi bemutatót nem véletlenül tartották a Puskás Arénában: a BYD a 2024-es UEFA Európa-bajnokság járműipari támogatója.

(Fotó: BYD)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Ilyenek lesznek a jövő városainak autói?
Ilyenek lesznek a jövő városainak autói?
A kínai GAC Motor elképzelte, hogyan közlekedhetünk hamarosan urbánus környezetben, bár a modellek valójában részben régi járművek újragondolt verziói.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.