Ahogy a Csillagok Háborújában lassan, megállíthatatlanul úszik be a képbe a birodalmi romboló, úgy bontakozik ki egyre inkább Európa, benne kiemelten Magyarország autóiparának és autópiacának színterén a maga teljességében a BYD iparvállalat. Az 1995-ben alapított kínai cég 2003-ban hozta létre autós üzletágát, az elmúlt két évtizedben pedig létrejött egy világszerte több mint hatszázezer embert foglalkoztató, Fortune Global 500 listás fejlesztési-ipari-kereskedelmi óriás, amely autók, vonatok, mobiltelefonok, laptopok puszta gyártásánál jóval mélyebben gondolkodik. A cég saját állítása szerint komplex, új, fenntartható technoszférát épít. És ezt a jövőt Magyarországon is építi: a BYD lesz az első kínai autógyártó, ami Európában gyárat nyit, és ez a gyár nálunk épül, Szeged határában.
A márkafilozófiát bemutató corporate videók néhol kissé túldramatizáltak, olykor pedig a figyelmeztető "greenwashing" neonfelirat is kigyullad tőlük az ember fejében, de összességében mégis képesek elhitetni a nézővel, hogy a BYD nem csak egy profitot termelő multi, hanem az emberiség jövőjének ügyével komolyan foglalkozó kulturális entitás is:
Az autóiparban a BYD talán az egyetlen gyártó, amely teljes vertikumában házon belül tartja elektromos autói fejlesztését. A saját, egyedi technológiájú akkumulátor-celláktól az integrált vezérlésen és szoftvercsomagon át a hajtómotorokig minden a BYD-nél készül, a gyártó pedig kiemelkedően megnyugtató garanciát is vállal minderre. A nálunk forgalmazott BYD villanyautókra jelenleg 6 év vagy 150 ezer kilométer teljeskörű garancia vonatkozik, az akkumulátor 70%-os kapacitásáig 8 év vagy 200 ezer kilométer a jótállás.
A BYD villanyautók akkumulátora nem a villanyautó-iparban legelterjedtebb kémiára épül. Ezek lítium-vas-foszfát akkuk, amelyek nem tartalmaznak kobaltot, amiből egyrészt nincs sok a Földön, másrészt etikailag igencsak kifogásolható módon zajlik a bányászata. A BYD villanyautók energiatárolóinak a töltése lassabb, fajlagos tömegük nagyobb, viszont sokkal tartósabbak és kevésbé tűzveszélyesek, mint a lítium-ion vagy lítium-polimer akkuk.
Ez hát az a cég, amely most új modellt állított magyarországi kínálata tornasorába. A BYD Seal U a márka jelenleg legnagyobb autója nálunk; középkategóriás. ötszemélyes crossover. Tisztességesen összerakott, eredeti ötletek felhasználásával megtervezett, mégis élhető, jó ergonómiájú autó ez is, mint a többi BYD (a Dolphin, az Atto 3 és a Seal) és akárcsak a többi BYD modellé, a Seal U ár-érték aránya is verhetetlen.
A kínai gyártók gyakran keverik magukat bajba mindenféle túlgondolt terméknevekkel: így van ez az új BYD esetében is. Addig még rendben van, hogy a kocsi is az óceán tematikájú, a dizájnban mindenféle tengeri motívumokat felvonultató modellsorozat része: innen jön a Seal, vagyis Fóka szó. De a BYD Seal egy másik autó! Ez itt a Seal U, amibe a SUV rövidítésből érkezett az U-betű. Ezzel együtt szó sincs arról, hogy a technika a négyajtós Sealből jönne; a Seal U fronthajtású, egymotoros, nem különösebben erős családi túraautó, míg a vagy hátsókerék- vagy összkerékhajtással kapható Seal egy kifejezetten erős-sportos teljesítményszedán.
A SEAL U két, műszakilag és felszereltségben is különböző változatban kapható. A Comfort akkumulátorának kapacitása 71,8 kWh, így a WLTP vegyes ciklus szerinti hatótávolsága eléri a 420 km-t. Ez az aku maximum 115 kW-os DC gyorstöltést képes fogadni. A Design akkuja 87 kWh-s, elméleti hatótávolsága 500 km, a gyorstöltés csúcsteljesítménye 140 kW. A váltóáramú töltés maximuma mindkét akkunál 11 kW. Az akkumulátorok a V2L (Vehicle-to-Load) funkciót is támogatják, azaz külső elektromos fogyasztók energiaellátására is alkalmasak. A kocsi energiafogyasztásáról a rövid tesztúton nem szerezhettünk saját tapasztalatokat, de korábbi BYD-es élményeink alapján a 0,32-es alaktényezőjű, hőszivattyús klímás, temperált akkus, ugyanakkor azért mégiscsak két tonnás autótól reálisan 18-22 kWh fogyasztást várunk; városban kevesebbet, autópályán többet.
Mindkét változatban 160 kW teljesítményű, 330 Nm csúcsnyomatékú, állandó mágneses szinkron villanymotor hajtja az első kerekeket. A Seal U elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független felfüggesztése nagyon magyaraszfalt-barát hangolást kapott. A kocsi üresen is két tonna feletti tömege lágyan, puhán, megbocsátóan siklik át az úthibákon. Sportosságot, közvetlen viselkedést ennek megfelelően nem érdemes várni a Seal U-tól: ez egy békés, megfontolt viselkedésű családi túraautó.
A sík padlójú, elöl-hátul tágas, kényelmes SEAL U hátsó üléstámlája osztottan (60:40 arányban) dönthető, így az 552 literes csomagtér 1440 literig is bővíthető. Az autóban négy USB csatlakozó, és két telefon egyidejű töltésére is alkalmas vezeték nélküli töltőhely is található a 90 fokban elforgatható, igény szerint függőleges vagy vízszintes tájolású érintőképernyő alatt.
A Seal U elektronikus vezetéstámogatása mindent tud, amit egy ekkora kocsitól elvárhatunk és sokkal többet tud annál, mint amire egy, a maga kategóriájában kimondottan olcsó autótól számítunk. A követőradaros, sávtartós, hátsó keresztirányú forgalmat is figyelő biztonsági extrák mellé a drágább változatban alapáron kapunk a szélvédőre vetítő, valódi Head-Up Display-t és 360 fokos körkamerát is.
Az autó induló listaára 16 334 110 Ft. A hasonló méretű, jellegű Volkswagen ID4 induló ára 20,6 millió, a Tesla Model Y alapára 17,1 millió forint. A kínai autóipar a BYD Seal U-val egy újabb kategóriában visz be komoly találatot az európai autópiac ringjében egyre lankadtabban védekező hazai és amerikai konkurenciának. Rém kellemetlen, de a kínai-globális BYD még a piaci küzdőtéren kívül sem rest sorozni az európai versenytársakat. A magyarországi bemutatót nem véletlenül tartották a Puskás Arénában: a BYD a 2024-es UEFA Európa-bajnokság járműipari támogatója.
(Fotó: BYD)