Csak a földi körülmények között képzelhető el az élet az Univerzumban?

2020 / 05 / 09 / Felkai Ádám
Csak a földi körülmények között képzelhető el az élet az Univerzumban?
Amikor életre alkalmas planétákat keresünk, mindig a földi körülmények, például a bolygónkéhoz hasonló összetételű légkör megléte (vagy egykori megléte) lebeg a kutatók szeme előtt. Egy új kutatás szerint könnyen lehet, hogy ez hibás hozzáállás.

Egy új tanulmány szerint az élet akár 100 százalékban hidrogént tartalmazó légkörben is előfordulhat. Ez pedig felveti annak lehetőségét, hogy szögegyenesen másként gondolkozzunk arról, hogy merre felé is nézelődjünk, ha élőlényeket szeretnénk találni.

A kísérletre, melyre a fent említett tanulmány épült, Sara Seager, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) asztrofizikusa és bolygókutatója vezetésével került sor. A tudósok Escherichia coli vagy más néven: E. Coli baktériumot (ennek a veszélytelen törzsei megtalálhatók egyébként az ember bélcsatornájában is) és élesztőt helyeztek kizárólag hidrogént tartalmazó atmoszférába.

Összehasonlításképp: Földünk nitrogénben gazdag légkörében a hidrogén molekula előfordulása kevesebb, mint egy az egymillióhoz.

Seager a Space.com-nak adott nyilatkozatában kifejtette, hogy a kísérlettel az volt a célja, hogy felhívja a kutatók figyelmét, a bolygók akár szélesebb spektrumán is előfordulhat az élet. Mindezzel szerinte egyébként a biológusok tisztában vannak, hiszen megtanulták, hogy a hidrogén egyetlen élőlény számára sem mérgező, tehát elviekben előfordulhat élőlény akár hasonlóan szélsőséges összeállítású légkörben is.

E. Coli

A csillagászok ezzel szemben nem igazán tudják ezt, vagyis a kísérlet a maga tömör egyszerűségében arra szerette volna ráirányítani a figyelmet, hogy az élet a legmeglepőbb helyeken is felbukkanhat.

Elképzelhető ugyanis, hogy a csillagászok kizárnak az életre alkalmas planéták halmazából olyan exobolygókat, melyeken pedig élhetnek különböző lények.

A vizsgált mikrobák egyébként lassabban fejlődtek, mint tették volna a földi atmoszférában. Az E. Coli esetén a különbség egyszámjegyű, az élesztő viszont néhány százszor lassabban fejlődött. Mindez persze nem meglepő, hiszen mindkét mikroba az oxigén hiányában kizárólag a fermentációra hagyatkozhatott, ez viszont nem nyújt annyi energiát.

A kísérlet természetesen a lehető legszélsőségesebb állapotot modellezte, és a kutatók sem számítanak arra, hogy kizárólag hidrogént tartalmazó légkört találjanak a világűrben valahol. Ugyanakkor olyan exobolygó előfordulhat, amelynek az atmoszférája gazdag ebben a molekulában.

Ráadásul mivel a hidrogénben dús légkör vastagabb és kiterjedtebb, mint a földi atmoszféra, ezért bizonyos megfigyelési technikákkal ezeket a bolygókat kiszúrni is könnyebb. És ezek szerint az élet utáni kutatás szempontjából érdemes a hasonló planétákra is figyelni.

(Kép: Wikipedia)