Driftelni tanítják az önvezető autókat a Toyotánál

2022 / 02 / 05 / Bobák Zsófia
Driftelni tanítják az önvezető autókat a Toyotánál
Az utasok biztonsága érdekében a járművet a csúszós utakon való és akadályok körüli driftelésre is kiképezik.

A Toyota Research Institute (TRI) szakértői Kenshiro "Ken" Gushi Formula Drift bajnok segítségével azon dolgoznak, hogy a driftelés bonyolult képességére is megtanítsák az önvezető autóikat, hogy azok ne csak egyenesben, jól ismert közlekedési szituációkban állják meg a helyüket, hanem nehéz körülmények között is rendelkezzenek egy extra biztonsági képességgel, amivel kivédhetik például a csúszós utak jelentette kockázatokat. A speciálisan erre a célra felszerelt Toyota Supra, amit a teszteléshez használtak, a Formula Drift bajnokságokon induló járművekhez hasonlóan lett felépítve, de a cél, hogy a szoftver fejlesztésével az átlagos autonóm autók is alkalmassá váljanak a manőver kivitelezésére, ha a szükség úgy hozza.

"Vizes vagy csúszós úttal szembesülve egy professzionális sofőr esetleg úgy dönt, hogy inkább driftel a kanyarban, de a legtöbben nem vagyunk professzionális sofőrök."

- mondta Jonathan Goh, a TRI kutatója - "A TRI ezért programozza ezeket a járműveket arra, hogy felismerjék az akadályokat és automatikusan drifteljenek az akadály körül egy zárt pályán."

A manőverhez használt technológia az NMPC (Nonlinear Model Predictive Control), vagy dinamikus kontroll, ami lehetőséget ad rá, hogy váratlan helyzetekben is, amennyire lehet, biztonságosan reagáljon a jármű a felbukkanó akadályokra, kiterjesztve a kontrollt olyan komplex szituációkra is, amivel valós esetekben gyakran találkozhatnak az emberek, de a jelenlegi önvezető rendszerek nincsenek rá kellőképpen felkészítve. Az önvezető driftelési funkció bekapcsolásával az autó vezetőjének nem kellene megtanulnia a manővert, a jármű magától választhatná ezt az opciót, így "a hétköznapi sofőrök számára egy professzionális versenyautó sofőr reflexeit adnánk" - írja a Toyota.

A tesztet a kaliforniai Thunderhill Raceway Park komplexum egyik pályáján végezték el, a későbbiekben pedig további technológiák kutatását tervezi a TRI, amelyek a balesetek számát csökkentő aktív biztonsági funkciók alapjául szolgálhatnak.

(Fotó: Toyota)

Robotautóverseny már létezik, csak egyelőre borzasztóan unalmas Max Verstappennek egyelőre nem kell aggódnia, hogy a robotok elveszik a munkáját.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.