Robotautóverseny már létezik, csak egyelőre borzasztóan unalmas

2022 / 01 / 08 / Bobák Áron
Robotautóverseny már létezik, csak egyelőre borzasztóan unalmas
A héten zajló Consumer Electronics Show zárásaként pénteken a Las Vegas-i versenypályán rendezték meg az Indy Autonomous Challenge idei első versenyét, amelyen a sorozat történetében először az önvezető versenyautók már nem csak az idővel, de egymás ellen is versenyeztek. A dolog technológiai szempontból lenyűgöző, nézői szempontból viszont valódi kínszenvedés.

Az Indy Autonomous Challange-et az Energy Systems Network hívta életre 2019-ben azzal a céllal, hogy egy valódi versenypályán, valódi formaautókkal rendezzenek olyan versenyt, amin egyáltalán nem vesznek részt pilóták. Maga az autó az Indycar előszobájának számító Indy Lightban használt Dallara IL-15 enyhén átalakított változata, amit a Clemson Egyetemen vettek kezelésbe, hogy alkalmas legyen a feladatra: az AV-21-nek elkeresztelt autón négy darab radart, három darab Lidart, hat kamerát és egy RTK GPS-t találunk, a számítási kapacitásért pedig egy Intel Xeon E 2278 GE processzor felel, Nvidia Quadro RTX 8000 GPU-val és 64 GB RAM-mal. A hátsókerékhajtású, 450 lóerős motorral felszerelt autó elméletben akár 290 km/h-s sebességre is képes, és egy az egyben úgy néz ki, mint egy hagyományos formaautó, azzal a különbséggel, hogy a pilótafülke helyén csupán egy rakás szenzort találunk.

Miután az autó már bevetésre kész volt, elkezdődhetett a csapatok verbuválása is, akik egytől-egyig a világ valamelyik egyetemét képviselik, de az sem ritka, hogy egy csapatban több, akár három-négy különböző egyetem diákjai dolgoznak együtt közösen. A felkészülés során elég komoly lemorzsolódás volt megfigyelhető, hiszen a megmérettetésre eredetileg nevező 45 csapatból a tavaly októberben megrendezett első valódi verseny döntőjében már csak három csapat állt rajthoz és mindössze ketten fejezték be azt. Az Indianapolisban megrendezett versenyen az autók a tervek szerint már egymás ellen is versenyeztek volna, de a szervezők végül úgy látták, hogy a csapatok erre még nem állnak készen, így az egymás után futott két leggyorsabb kör alapján nyerte meg a versenyt a Müncheni Műszaki Egyetemről érkező TUM Autonomous Motorsport, akik pénteken Las Vegasban is ott álltak a rajtrácson. A címvédő mellett a KAIST, a PoliMOVE, az Euroracing és az Auburn kezdett még bele a csaknem négyórás megmérettetésbe, amiben először három csapat időfutamokban mérte össze a tudását, míg a két kései kvalifikáló között szétlövéssel dőlt el, hogy ki vehet részt a kieséses szakaszban.

Itt elődöntő-döntő rendszerben mérkőztek meg a csapatok egymással, de aki hagyományos autóversenyre számított, annak valószínűleg kicsit csalódnia kellett. A szabályok szerint az autóknak egyre növekvő sebesség mellett kell oda-vissza előzgetniük egymást, mégpedig úgy, hogy ha az egyik csapat sikeresen végrehajtotta a saját manőverét, vissza kell lassítania a megadott szintsebességre, és ezután a másik csapat próbálkozhat. A trükkös része a dolognak, hogy az előzésre csak bizonyos távolság áll rendelkezésre, és ahogy a sebesség egyre nő, úgy lesz egyre kisebb a sebességkülönbség a két autó között. 130 mérföld/órás (nagyjából 210 km/h-s) sebességtől emiatt már az egész pályán lehet előzni, de eddig a szintig csupán a döntőben sikerült eljutni a csapatoknak. A bajnoki cím sorsa végül a címvédő TUM és a milánói valamint alabamai egyetemek diákjaiból verbuválódott PoliMOVE között dőlt el, akiknek autója az időfutamokon messze a leggyorsabbnak bizonyult. A döntőt végül a PoliMove nyerte, miután a TUM robotpilótája 150 mérföld/órás szintnél elvesztette az uralmát az autó fölött és kicsúszott.

Az Indy Autonomous Challange-dzsel jelenleg a legnagyobb probléma, hogy nézői szempontból teljesen értékelhetetlen, a nagyjából négyórásra nyúló közvetítés nagy részében semmiféle versenyzés nem volt, az a rész pedig, ami távolról már hasonlított egy valódi versenyre, csupán percekig tartott. Ezek persze még csak a nagyon első szárnypróbálgatásai egy teljesen újfajta versenysorozatnak, aminek momentán nem is az a célja, hogy átvegye a Forma-1 vagy az Indycar helyét. Az Indy Autonomous Challenge sokkal inkább szól arról, hogy elősegítse a fejlesztéseket és megbízhatóbbá tegye az önvezető autók működését, valamint hogy a nagyközönség számára is bemutassa, hogy milyen szinten tart jelenleg a technológia. Ahogy azt az októberi verseny egyik résztvevője, Sergio Mattio Savaresi is elmondta, sok emberben vannak félelmek és fenntartások az autonóm járművekkel szemben, de ha a pályán sikerül bizonyítani, hogy ütközés nélkül képesek akár több száz km/h-ás sebességgel haladni az autók, akkor talán a lassabban közlekedő társaikkal kapcsolatban is megnőhet a bizalom.

Akit érdekel, hol tart ma a robotversenyautó-technológia, az a lenti videóban a teljes közvetítést végignézheti, akit pedig inkább csak a döntő futam érdekelne, annak 3:37:14-re érdemes előre ugrania a videóban.

(Fotó: Ethan Miller/Getty Images)


1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.