A darazsak kaptárépítési szokásai ihlették meg azt a kutatócsoportot, mely egy teljesen új építkezési módszert talált ki és tesztelt: az Imperial College London tudósai – más egyetemek szaktekintélyeivel közösen – a 3D nyomtatást a drónok mozgékonyságával kombinálták, melynek eredményeként a levegőben lebegő kvadkopterek segítségével sikeresen nyomtattak ki több – köztük egy embernél nagyobb – struktúrát is. Az eredményre az IEEE Spectrum oldala hívta fel a figyelmet, a tudósok a kutatásukról pedig a Nature tudományos magazin hasábjain számoltak be.
Az építkezést végző drónraj kétféle kvadkoptert használ: a drónok egyik fele – melyeket BuilDrone névre kereszteltek – végzi a nyomtatást, a raj másik felét kitevő ScanDroneok pedig optikai kamerákkal követik a folyamatot, melyet háromdimenzióban leképeznek, egyúttal monitorozzák az épülő struktúra minőségét is. A drónok egy közös tervrajz alapján, autonóm módon dolgoznak, és a ScanDroneok által szolgáltatott információ alapján adaptálódnak a nyomtatás közben történő esetleges változásokhoz is.
A kutatók többféle, különböző tulajdonságú anyaggal is kísérleteztek, ami a nyomtatást illeti, ezek között volt cementszerű matéria, de poliuretán-habból is nyomtattak struktúrákat. A kísérletek során a drónok poliuretán szigetelőhabból 29 perc alatt tudtak kinyomtatni egy nagyjából 2 méter magas és 30 cm széles hengert legyártani, és ehhez 72 réteget használtak fel. Cementszerű anyagból ennél lassabban, 133 perc alatt nyomtattak ki 18 cm magas és 33 cm széles hengert, összesen 28 réteg felhasználásával. A kísérletek során a drónokkal 5 mm-es gyártási pontosságot sikerült elérni, ami az Egyesült Királyság építéssel kapcsolatos követelményeinek megfelel.
A kutatócsoport a tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az építési módszer nem csak működőképes, de könnyen skálázható is: egy nagyobb építményhez egyszerűen csak több építőanyag és több drón kell majd. A kitalálói szerint az új módszer segítségével olyan helyszíneken is lehetségessé válik majd az építkezés, ahol eddig a hagyományos technológiákkal nem boldogultak, de a lehetséges alkalmazások közé tartozhat még olyan nehezen hozzáférhető helyeken történő építés/javítás, mint például egy épület homlokzata, vagy egy-egy eldugott, esetleg magasan futó csővezeték karbantartása, de az épületnyomtató drónraj által gyorsan felhúzott struktúráknak hasznát vehetik majd a katasztrófaövezetekben zajló újjáépítések során, de akár a harctéren is.
(Fotó: Imperial College London)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR