A levegőből, drónrajok segítségével nyomtatna épületeket egy nemzetközi kutatócsoport

2022 / 09 / 28 / Palotai Nándor
A kutatók szerint az újféle módszerrel olyan, nehezen megközelíthető helyeken is lehet majd építkezni, ahol eddig a hagyományos technológiákkal nem, vagy csak nagyon nehezen lehetett.

A darazsak kaptárépítési szokásai ihlették meg azt a kutatócsoportot, mely egy teljesen új építkezési módszert talált ki és tesztelt: az Imperial College London tudósai – más egyetemek szaktekintélyeivel közösen – a 3D nyomtatást a drónok mozgékonyságával kombinálták, melynek eredményeként a levegőben lebegő kvadkopterek segítségével sikeresen nyomtattak ki több – köztük egy embernél nagyobb – struktúrát is. Az eredményre az IEEE Spectrum oldala hívta fel a figyelmet, a tudósok a kutatásukról pedig a Nature tudományos magazin hasábjain számoltak be.

Az építkezést végző drónraj kétféle kvadkoptert használ: a drónok egyik fele – melyeket BuilDrone névre kereszteltek – végzi a nyomtatást, a raj másik felét kitevő ScanDroneok pedig optikai kamerákkal követik a folyamatot, melyet háromdimenzióban leképeznek, egyúttal monitorozzák az épülő struktúra minőségét is. A drónok egy közös tervrajz alapján, autonóm módon dolgoznak, és a ScanDroneok által szolgáltatott információ alapján adaptálódnak a nyomtatás közben történő esetleges változásokhoz is.

A kutatók többféle, különböző tulajdonságú anyaggal is kísérleteztek, ami a nyomtatást illeti, ezek között volt cementszerű matéria, de poliuretán-habból is nyomtattak struktúrákat. A kísérletek során a drónok poliuretán szigetelőhabból 29 perc alatt tudtak kinyomtatni egy nagyjából 2 méter magas és 30 cm széles hengert legyártani, és ehhez 72 réteget használtak fel. Cementszerű anyagból ennél lassabban, 133 perc alatt nyomtattak ki 18 cm magas és 33 cm széles hengert, összesen 28 réteg felhasználásával. A kísérletek során a drónokkal 5 mm-es gyártási pontosságot sikerült elérni, ami az Egyesült Királyság építéssel kapcsolatos követelményeinek megfelel.

A kutatócsoport a tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az építési módszer nem csak működőképes, de könnyen skálázható is: egy nagyobb építményhez egyszerűen csak több építőanyag és több drón kell majd. A kitalálói szerint az új módszer segítségével olyan helyszíneken is lehetségessé válik majd az építkezés, ahol eddig a hagyományos technológiákkal nem boldogultak, de a lehetséges alkalmazások közé tartozhat még olyan nehezen hozzáférhető helyeken történő építés/javítás, mint például egy épület homlokzata, vagy egy-egy eldugott, esetleg magasan futó csővezeték karbantartása, de az épületnyomtató drónraj által gyorsan felhúzott struktúráknak hasznát vehetik majd a katasztrófaövezetekben zajló újjáépítések során, de akár a harctéren is.

(Fotó: Imperial College London)

Magokkal töltött termőföldből nyomtatnának környezetbarát épületeket amerikai kutatók A Virginiai Egyetem kutatói szerint a különös módszerrel készült épületek nemcsak természetes szigetelést nyújtana a bent lakóknak, de zöldfelületet is biztosítana a beporzó rovaroknak.

Olyasmiket írtak a felhasználók Hszi Csin-pingről, hogy rögtön betiltották a Facebook appjait Kínában
A Facebook anyavállalatához, a Metához tartozó WhatsApp és Threads mellett a Telegram és a Signal is eltűnik Kínában az App Store-ból, miután a Kínai Kibertér-felügyelet "nemzetbiztonsági kockázatot" látott azokban.