Eddig sosem látott rádióhullám-térkép és megfejtés egy csillag-titokra
2020 / 01 / 06 / Justin Viktor
Egy új térképen megpillanthatjuk több tízezer távoli galaxis rádióhullámait. A képek fellebbentik a fátylat a csillagképződés történetéről az univerzumban.

A soha korábban nem látott, több tízezer galaxisból származó rádióhullámok fényképe mindjárt egy nagy titok felfedésével debütált: a csillagképződés tetőfoka a kozmoszban valószínűleg még annál is bőségesebb volt, mint ahogy korábban elképzeltük.

A bal oldali első képen: A déli féltekén lévő égbolt egy kis foltján szinte minden fénypont egy olyan rádióhullám-forrás galaxisból származik, amely éppen rohamtempóban gyártja a csillagokat. A maroknyi homokóra alakú folt olyan gázkitörések (jetek), melyek néhány galaxis közepén lévő szupermasszív fekete lyukaktól távolodnak.

A rádióteleszkópok jó mérőeszközei a csillagképződésnek, de eddig nem voltak elég érzékenyek ahhoz, hogy rádióhullámokat is láthassanak azoknak a galaxisok a túlnyomó többségéből, amelyek csillagokat hoztak létre a csillagtermelés csúcspontján, egy körülbelül 10 milliárd évvel ezelőtti,  kozmikus délként ismert korszakban.

Most, a dél-afrikai MeerKAT obszervatórium új fényképe fellebbentette a “rádióhullám fátylat” ezekről a méltatlanul elhanyagolt galaxisokról. A képen több mint 17 000 pontnyi rádióenergia - szinte mindegyik csillagot alkotó galaxis - tölti ki az ég egy foltját, amely a Földről nézve körülbelül öt teliholdnyi területet jelent.

Körülbelül 10 000 alaposan tanulmányozott közeli galaxist, mintaként használva James Condon és kollégái kiszámították, hogy mennyire fényesnek és milyen távolinak kell lennie a fénypontoknak. A megfigyeléseknek való megfeleltetés során kiderült, hogy a rádióhullámoknak csillagképződéstől izzó galaxisokból kell származniuk, a csillagképződés csúcsidőszakából, a kozmikus dél idejéből, mikor a csillagok nagyjából a mai modern tempót megtízszerező ütemben jöttek létre - mondta el Condon, a Charlottesville-ben található National Radio Astronomy Observatory asztrofizikusa.

Sőt, az is kiderült, hogy csak kicsivel kevesebb mint kétszer annyi ilyen rádióhullám-forrást találtak mint amit összesen vártak, ami arra utal, hogy a csillagképződés sokkal bőségesebb volt a kozmikus dél időszakában, mint amit az infravörös, optikai és ultraibolya adatok alapján eddig kiszámítottak. Ezek az előzetes eredmények december 15-én jelentek meg az arXiv.org weboldalon.

(Forrás: ScienceNews Képek: Wikipédia, National Radio Astronomy Observatory)

Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!