Hogy ez mennyire szó szerint értendő, azt az ország lakossága néhány nappal ezelőtt a saját bőrén tapasztalhatta meg, ugyanis a cég adatközpontjában kiütött tűz miatt az alkalmazások több napra leálltak, nem kis káoszt szabadítva rá a távol-keleti országra. Az emberek jelentős része többek között nem tudott taxit rendelni vagy fizetni a boltban, de ugyanígy le kellett mondaniuk a zenestreamingről és a chatelésről is.
A KakaoTalk eredetileg egy chatalkalmazásnak indult 2010-ben, ám a fejlesztői idővel elkezdték felturbózni más funkciókkal is, így többek között megjelentek benne a játékok és a vásárlási lehetőségek is. A Kakao ezzel együtt széleskörű terjeszkedésbe kezdett, így mára már van többek között banki és fizetési szolgáltatásuk, tömegközlekedési és fuvarrendelő appjuk, zenestreaming szolgáltatásuk és a Távol-Keleten igen népszerű online képregényboltjuk is.
Ezek az alkalmazások ráadásul kivétel nélkül nagyon felkapottak a koreaiak körében: a KakaoStory nevű, Instagram-szerű közösségi oldalnak több aktív felhasználója van Koreában, mint a Facebooknak, a Melon nevű zenestreaming-szolgáltatás 4-5 millió felhasználóval rendelkezik az 52 milliós lakosságú országban, a KakaoPay fizetési megoldást több mint 36 millióan használják és a KakaoBanknak is több mint 14 millió ügyfele van.
Maga a KakaoTalk applikáció a The New York Times szerint a Koreában üzembe helyezett telefonok több mint kilencven százalékán megtalálható, így nem csoda, hogy az ország miniszterelnöke, Jun Szogjol szerint az mostanra a nemzeti kommunikációs infrastruktúra részévé vált. Bár az alkalmazás 15 nyelven elérhető, az 53 millió felhasználójából 47 millió koreai, ami azt jelenti, hogy az országban szinte kivétel nélkül mindenki ezt az alkalmazást használja chatelésre. Jun Szogjol az esettel kapcsolatban azóta egy vizsgálatot is elrendelt, aminek a tűz okának kivizsgálásán kívül az is a célja, hogy feltárja az esetleges monopóliumokat.
A szolgáltatás leállásáért a Kakao egyik vezérigazgatója vállalta a felelősséget, aki néhány nappal később le is mondott a tisztségéről, a cég pedig emellett azzal igyekezett nyugtatni a kedélyeket, hogy biztosították a szolgáltatásaikat használó vállalatokat arról, hogy megtérítik a leállásból fakadó veszteségeiket. Ez viszont könnyen lehet, hogy nem lesz elég, hiszen az állami vizsgálat mellett a Kakaót a felhasználók is szorongatják, akiknek egy része csoportos keresetet nyújtott be a cég ellen. Azt a károsultakat képviselő ügyvéd is elismerte, hogy mivel ingyenes szolgáltatásról van szó, így nehezebb bizonyítani az okozott károkat, de szerinte ez nem menti fel a Kakaót a felelősség alól.
(Borítókép: S3studio/Getty Images)