Egy évtized után végleg megoldódhat a maláj MH370 járat eltűnésének a rejtélye

2024 / 03 / 10 / Felkai Ádám
Egy évtized után végleg megoldódhat a maláj MH370 járat eltűnésének a rejtélye
A maláj MH370-járat éppen tíz éve, 2014 március 8-án tűnt el – most azonban a texasi Ocean Infinity szerint pontosan meghatározható lehet a gép helye, és ezt az elképzelésüket egy szakértői elképzelés is alátámasztja.

2014. március 8-án a 239 emberrel a fedélzetén a MH370-es járat mindössze 38 perccel az indulás után tűnt el a radarról a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó menetrend szerinti útja során, és veszett nyoma végleg a Dél-kínai-tenger felett. Mindezt éveken át tartó, nemzetközi kutatási erőfeszítések követték, de sajnálatos módon mindhiába, így az MH370 eltűnésének körülményei a mai napig tisztázatlanok.

A texasi Ocean Infinity cég azonban azt javasolja, hogy kezdjék újra a kutatást méghozzá az Indiai-óceán déli részén – számol be róla az Interesting Engineering.

A MH370-es járat eltűnésének napját továbbra is rejtély övezi: a repülőgép a felszállást követően nem sokkal, miután rutinszerűen elköszönt a malajziai légi irányítástól és megközelítette a vietnámi légtér határát, váratlanul letért az előre meghatározott útvonaláról. Ezzel egyidejűleg minden elektronikus kommunikációs kapcsolatot megszakított, és többé nem volt nyomon követhető a radarokon sem.

A szakértők feltételezése szerint a repülőgép azért tért le az eredeti útvonalról, mert valamilyen okból kifolyólag Malajzia felé kényszerült visszafordulni, majd továbbhaladni dél felé, az Indiai-óceán elhagyatott térségei felé. Ebben az összefüggésben felmerült az a teória is, hogy a gép üzemanyag-tartalékai az előre nem tervezett útvonal miatt kimerültek. Ha ez valóban így történt, tehát a repülőgép üzemanyaga elfogyott, akkor a gép végül a Indiai-óceán távoli, déli részén zuhanhatott le.

A repüléstörténet legnagyobb és legköltségesebb kutatási művelete ellenére, amely négy évet ölelt fel, a repülőgép nem került elő. Mindazonáltal ígéretes fejleményként volt elkönyvelhető, hogy 2015-ben és 2016-ban olyan roncsdarabokat fedeztek fel az Indiai-óceán nyugati partvidékén, amelyeket végül az MH370 részeiként azonosítottak. A szerencse ezt követően azonban elpártolt a keresőktől: 2017 januárjában, egy 120 ezer négyzetkilométeres területet lefedő, hároméves sikertelen kutatás után, a Közös Ügynökség Koordinációs Központja végleg beszüntette a keresési műveletet. Ezt követően az Ocean Infinity 2018 januárjában végzett későbbi kutatása során sem sikerült megtalálni a repülőgépet.

A légi közlekedési szakértők által a Királyi Repülési Társasággal (Royal Aeronautical Society) nemrégiben megosztott új információk alapján ugyanakkor van rá lehetőség, hogy az MH370 járatot nagyon gyorsan megtalálják. A szakemberek feltevése ugyanis az, hogy a repülőgép valóban szándékosan tért le az útvonaláról, mert eltérítették, vagyis a gépet bár az érzékelő rendszerek számára észrevétlenül, de irányítottan tették le valahol. Mindebből maga az eltérítés nem új teróia, de viszont az az úgynevezett lágy leszállás.

A kutatás alapján ugyanis a járat eltérítéseben valószínűleg egy tapasztalt pilóta is részt vett. A pilóta szándékosan csökkentette a kabin nyomását (ami végzetes lehetett az utasok számára megfelelő oxigénellátás híján), hogy a lehető legkevesebb roncs keletkezzen, és így egy kontrollált, lágy leszállást hajtott végre akár a vízen, akár valami elhagyatott szárazföldi területen. Ezt a módszert pedig azért választották, hogy minimalizálják az esélyét annak, hogy a repülőgépet megtalálják vagy az elkövetők csapdába essenek.

Az Ocean Infinity ezt a teóriát annyira komolyan fontolóra veszi, hogy feltételes kifizetést is elfogadna, vagyis csak tényleges eredmény, a gép előkerülése esetén kapnának kompenzációt. Mint Oliver Plunkett, az Ocean Infinity vezérigazgatója elmondta:

“Most abban a helyzetben érezzük magunkat, hogy visszatérhetünk az MH370 kereséséhez, és erről javaslatot nyújtottunk be a malajziai kormánynak. Az MH370 megtalálása, valamint az érintettek számára a lezárás nyújtása állandó gondolatunk, amióta 2018-ban elhagytuk az Indiai-óceán déli részét.

Számos szakértővel dolgoztunk együtt, akár az Ocean Infinity-n kívül is, hogy folytassuk az adatok elemzését, annak reményében, hogy a keresési területet leszűkítjük annyira, hogy a siker potenciálisan elérhetővé válik.”

(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: wikimedia commons)


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.