Egy harvardi professzor szerint az idegenek küldhetnek nekünk jeleket

2020 / 02 / 13 / Felkai Ádám
Egy harvardi professzor szerint az idegenek küldhetnek nekünk jeleket
Kanadai tudósok most februárban detektáltak erős, egy másik galaxisból érkező rádiójelsorozatot, amely tizenhat naponként jelent meg. A Harvard Egyetem egyik csillagásza szerint nincs kizárva, hogy a jelet egy idegen civilizáció küldi.

A világűrből érkező, gyors jelsorozatok (FRB – Fast Radio Bursts) azóta tartják lázban a kutatók egy csoportját, mióta 2007-ben először észlelték ezeket. Egyesek azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a jeleket egy idegen civilizáció küldi. A Cornell Egyetem tudósai idén februárban beazonosították, hogy a jelsorozatok a Földtől félmilliárd fényév távolságból erednek szabályos ütemben, tizenhat naponként. A tanulmány szerint így ez az első ismétlődő FRB. A kutatók huszonnyolc sorozatot vizsgáltak 2018 szeptembere és 2019 októbere közt.

Egyelőre nincs biztos válasz arra, hogy miért érkeznek hozzánk ezek a jelek szabályos időközönként.

Egyesek szerint a jeleket talán egy keringő tárgy küldi, amely csak a pályájának bizonyos pontján sugároz. Mások szerint kettős csillaggal rendelkező rendszerből is eredhetnek ezek, ahol az egyik csillag hatalmas, a másik pedig erősen mágneses.

Avi Loeb, a Harvard Egyetem csillagásza szerint viszont nem kizárt, hogy a sorozatokat egy idegen civilizáció küldi. A csillagász szerint persze nem ez az egyetlen magyarázat, elképzelhetőnek tartja, hogy fiatal neutron csillagokból erednek a sorozatok, vagy akár más, természetes, de még fel nem fedezett folyamatok is állhatnak a háttérben. Ám mivel nincs perdöntő bizonyíték jelenleg, egyetlen teóriát sem szabad elvetni, ideértve azt, hogy mesterségesen generált adásról van szó.

Ez utóbbival kapcsolatos egyik magyarázat, hogy egy idegen civilizáció energianyalábbal szállít rakományt (nagyjából ahogy Darth Vader hajója elkapta a lázadókat az Egy új remény elején, vagy ahogy ugyanabban a filmben a Halálcsillag fogságba ejtette a Millenium Falcont), és mi a Földön az ebből megszökött sugárzást érzékeljük. Loeb egyébként egy 2017-es tanulmányában vizsgálta az efféle szállítási lehetőségeket, de arra jutott, hogy ez roppant energiát igényelne, nagyjából annyit, amennyi napenergia eléri a Földet. Ez persze hatalmas mérnöki bravúr lenne, ami alapján a civilizáció jóval fejlettebb lehet a miénknél.

Loebnek nem ez az első, hasonló teóriája, ő volt az, aki szerint a rejtélyes Oumuama akár egy idegen szonda is lehetett. Akkoriban így fogalmazott ennek lehetőségével kapcsolatban:

„Fogj egy okostelefont, és mutasd meg egy barlangi ősembernek! Az ősember azt fogja hinni, hogy egy szép követ lát. A barlanglakó ugyanis a kövekhez szokott. Szóval képzeljük el, hogy az Oumuama az iPhone, mi pedig a barlanglakók.”

A fentieknek nem mond teljesen ellent (hiszen Avi Loeb csak mérlegésre érdemes teóriának tartja mindezt), de Monica Grady brit csillagász szaktekintély nemrég úgy nyilatkozott a hasonló jelészlelésekről, hogy ezek egyike sem köthető bizonyíthatóan idegen intelligenciához.