Egy hosszúszárnyú bálna szó szerint átúszta a fél világot

2023 / 10 / 02 / Bodnár Barna
Egy hosszúszárnyú bálna szó szerint átúszta a fél világot
2017 és 2018 között a kutatók által Frodónak elnevezett hím hosszúszárnyú bálna több mint 11 ezer kilométernyi utat tett meg, ezzel fajának rekordtartójává vált.

Az Endangered Species Research című szaklapban megjelent új tanulmány szerint az állat közel 7000 mérföldet, vagyis több mint 11 ezer kilométert úszott a Mariana-szigeteken található Saipanból a mexikói Sayulitába, írja a National Geographic. Mivel a Föld átmérője az Egyenlítőnél körülbelül 12 ezer kilométer, így egy kis engedménnyel kijelenthető, hogy a Frodó nevű cet valóban átutazta a fél világot. Ami még ennél is megdöbbentőbb, hogy ugyanezt a cetet 2010-ben és 2013-ban orosz kutatók a Bering-tengeren látták, az állat itt kapta a Frodó nevet, a Gyűrűk Ura hatalmas utat megtévő főhőse után. A korábbi rekordot egy nőstény bálna tartotta, amely 2001-ben valamivel több mint 6000 mérföldet úszott Brazíliától Madagaszkárig.

Frodó egyébként nem csak az általa megtett távolság miatt egyedülálló, hanem vándorlásának útvonalát illetően is különc.

A Mexikó nyugati partjainál szaporodó, mintegy 7500 hosszúszárnyú bálna túlnyomó többsége ugyanis a nyár folyamán északra, Alaszkába és Kanadába vándorol táplálkozni, Frodó viszont az egész Csendes-óceán északi részét körbejárta.

Az amerikai Cetkutatási és Cetvédelmi Központ (CCRC) biológusa, Nico Ransome néhány éve felfigyelt rá, hogy orosz bálnák jelennek meg a mexikói partok közelében. Az egyes állatokat a Happywhale nevű online bálna-adatbázis segítségével azonosítja, amely 30 ezer hosszúszárnyú bálna fekete-fehér uszonymintáit tartalmazza, amelyek olyan egyediek, mint az embereknél az ujjlenyomat. Az adatbázis szerint 117 olyan példány létezik, amelyek 1998 és 2021 között Mexikóból Oroszországban található területekre vándorolt, a kutatást megelőzően pedig csak 11 olyan bálnáról lehetett tudni, ami láttak Oroszországban és Mexikóban egyaránt.

Arra a kérdésre, hogy miért vándorolnak ezek az állatok ilyen hatalmas távolságokra, a kutatók szerint a válasz a párkeresés. Ezeket a gigantikus tengeri emlősöket az elmúlt évszázadban olyan intenzíven vadászták az állatok húsáért és a bálnaolajért, hogy az 1960-as évekre a Csendes-óceán északi részén - ahol a leginkább folyt a vadászat - a becslések szerint mindössze 1200 példány maradt. Az amerikai Nemzeti Óceáni és Légköri Hivatal (NOAA) adatai szerint a Csendes-óceán nyugati északi részén élő populáció jelenleg is veszélyeztetett. Az Oroszországban táplálkozó bálnák rendszerint délre vándorolnak, hogy Japánban, a Mariana-szigeteken és a Fülöp-szigeteken szaporodjanak, mivel azonban itt a vadászat miatt még mindig kevesebb bálna fordul elő, a hímeknek messzebbre kell vándorolniuk, hogy párt találjanak – akár egészen Mexikóig. A nőstényekért a hímek komoly harcokat vívnak, amit Frodó számos sebhelye is bizonyít.

Frodót egyébként 2018 óta nem látták, de a kutatókat nem lepné meg, ha legközelebb a világ egy másik távoli szegletében fedeznék fel a vándorló bálnát.

(Borítókép: Getty Images/Reinhard Dirscherl)