Egy második bolygó is keringhet a Proxima Centauri körül

2020 / 01 / 24 / Justin Viktor
Egy második bolygó is keringhet a Proxima Centauri körül
A naphoz legközelebb eső csillag második azonosított világa úgy tűnik, hogy sokkal hidegebb mint a Föld.

A Proxima Centauri, egy 4,2 fényév távolságra lévő homályos vörös csillag, és ismert, hogy legalább egy potenciálisan lakható bolygó kering körülötte, a Proxima b, ami egy kicsivel nagyobb, mint a Föld. A csillagászok most egy második bolygóra utaló jeleket találtak, ami sokkal nagyobb, és a csillagtól sokkal távolabbi lehet.

Ha valóban létezik, úgy tűnik, hogy a Proxima c legalább 5,8-szor nagyobb tömegű, mint a Föld, és körülbelül öt Földi év alatt kerüli meg a csillagát - jelentették be a kutatók a Science Advances folyóiratban. Tekintettel a Proxima Centauri-tól való távolságra, a bolygó szintén túl hideg ahhoz, hogy folyékony víz legyen a felszínén, ami az élet jelenlétének legfontosabb elfogadott feltétele.

A bolygó létére vonatkozó nyomokat a Proxima Centauri spektroszkópiás adatai között merültek fel két chilei távcső adataiban, jelentette Mario Damasso, az olaszországi Torinó Asztrofizikai Megfigyelőközpontjának asztrofizikusa és kollégái. A 17 évre kiterjedő adatok tartalmazzák a csillag előre-hátra mozgását a Földhöz viszonyítva. Az ismert bolygók azonosítása után a kutatók további megmagyarázhatatlan hullámokat találtak, amelyeket valószínűleg egy második bolygó okozott, amely gravitációsan meghúzza a csillagot.

Damasso csapata hangsúlyozza, hogy további adatokra van szükség a bolygó létezésének megerősítéséhez. Tekintettel a Föld közelségére, a Proxima c elsődleges jelölt lehet a következő generációs szuperméretes távcsövekkel történő közvetlen képalkotáshoz - mondják a tudósok.

(Forrás: ScienceNews Képek: Unsplash, Flickr)