A kínai XAG cég olyan speciális berendezést dobott piacra, amivel egycsapásra átalakíthatóak a traktorok és más mezőgazdasági gépek és képessé válnak az önálló, emberi beavatkozás nélküli irányításra. A rendszer nem teszi ugyan teljesen önvezetővé a járműveket, a vezetők jelenlétére továbbra is szükség van, de az embereknél nagyobb precizitással tudja egy megadott útirányon tartani a gépeket, aminek köszönhetően a munkák hatékonysága is növekedhet. A rendszer egy kis dobozból és egy kormányból áll - előbbi jelenti a berendezés lelkét, ami tartalmazza az RTK antennákat, szenzorokat és processzorokat és a jármű tetején elhelyezve biztosítja a navigációt. A rendszert egy mobilapplikáción keresztül lehet beállítani, ami elvégzi akár az automatikus útvonaltervezést is és 2,5 centiméteres pontossággal tartja irányban a traktorokat.
A cég szerint a robotpilóta alkalmas rá, hogy leegyszerűsítse a repetitív feladatokat a mezőgazdasági munkák folyamán
és levegye a terhet az emberek válláról, a rendszer pedig számos gyártó gépeivel kompatibilis.
A precíziós mezőgazdaság és általában az okosgazdálkodás a statisztikák szerint egyre nagyobb szerepet kap a mezőgazdaság terén, Európában a 2022-es 3,9 milliárd dolláros piaci részesedésről 8,4 milliárd dollárra nő 2027-re az előrejelzések szerint. A precíziós gazdálkodás előnyét persze nem csak az emberek munkájának könnyítése jelenti, hanem az erőforrásokkal, vízzel, vegyszerekkel való takarékoskodás is, ami környezetbarátabb mezőgazdasági termelést eredményez. Az okosmegoldások hátulütője viszont, hogy a szükséges technológiai hozzávalók sokak számára túl drága, egy-egy önvezető, esetleg elektromos-önvezető traktor ára a 100 millió forintot is megközelítheti vagy meghaladhatja. Az XAG berendezéséhez hasonló eszközök bár nem nyújtják ugyanazt a szolgáltatást, de jóval olcsóbban beszerezhetőek, a most bejelentett autopilot-rendszer elődje például 1,5 millió forintba kerül, az új készülék árát még nem tette közzé a cég.
(Fotó: XAG, charlesricardo/Pixabay)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR