Egy nem létező csillag egy évig tartó pusztulása egész közelről

2024 / 08 / 20 / Bobák Zsófia
Egy nem létező csillag egy évig tartó pusztulása egész közelről
Az eddigi legpontosabb szimuláción látható, ahogy egy fekete lyuk spagettivé alakít egy csillagot.

A Monash Egyetem hallgatója, David Liptai Daniel J. Price asztrofizikussal és munkatársaival minden eddiginél részletesebben illusztrálta egy új szimuláció segítségével, hogy hogyan következik be a "spagettizálódásnak" is nevezett esemény, aminek során egy fekete lyuk szétszaggat egy közeli csillagot. Az árapály-erők által okozott jelenség lényege, hogy a fekete lyuk gravitációs ereje a csillag anyagát a fekete lyuk felé vonzza, de az nem egyszerre kerül a lyukba, hanem fokozatosan, spagettiszerűen vékonyodik és összességében csak 1% körüli részét nyeli el a fekete lyuk. A maradék anyagot a rá ható hatalmas erők messzire repítik a fekete lyuktól, törmelékfelhőt hozva létre a helyszín környékén.

A komplex folyamat pontos feltérképezése még nagy teljesítményű számítógépekkel sem egyszerű, mivel a szimulációkba "bele kell foglalni az összes furcsa és fantasztikus hatást Einstein általános relativitáselméletéből" - Price elmondása szerint. Egy Liptai által készített metódussal azonban sikerült lépésről lépésre illusztrálni, hogyan következik be az esemény. A szimulációt, ami az árapály jelenség szakaszait egy éven át követi, Ausztrália legerőteljesebb szuperszámítógépén, a Ngarrgu Tindebeeken futtatták több mint egy éven keresztül, így fedezték fel a kutatók, hogy a csillag anyagának túlnyomó része nem is kerül "elfogyasztásra" valójában, hanem kiáramlik a csillag megsemmisülése közben. A teljes egy éves folyamatot és a közeli, gyorsított "spagettizálódást" két külön videóban tekinthetjük meg.

(Fotó: Price et al., 2024)

Így szaggat szét egy fekete lyuk egy csillagot A DESY részecskegyorsító laboratórium lenyűgöző animációt készített arról, ahogyan a fekete lyuk “megeszi” a hozzá túl közel kerülő csillagot, majd a tömege nagy részét “visszaköpi” a világűrbe.

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek
A természetes ásványvíz az egyik legegészségesebb dolog az emberi szervezet számára. De hol találunk Magyarországon természetes ásványvíz-forrásokat, és mit érdemes tudni róluk?
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.