Egy PhD hallgató tizenhét új bolygót fedezett fel

2020 / 03 / 01 / Felkai Ádám
Egy PhD hallgató tizenhét új bolygót fedezett fel
Michelle Kunimoto a NASA Kepler missziójának az adatait összesítette, és így talált tizenhét új planétát, köztük potenciálisan lakható, Földméretű bolygókat is.

A négyéves küldetése alatt a Kepler űrtávcső olyan bolygókat keresett, melyek lakható övezetben, tehát egy csillagrendszernek azon a területén helyezkednek el, ahol esély van az élet kialakulására, például ahol feltételezhető folyadék állapotú víz jelenléte.

A fent leírt bolygók persze nagyon ritkák, hiszen több tényező együttállásának is teljesülnie kell, ám egy, a The Astronomical Journal-ban közzétett tanulmány most beszámol egy ilyen planétáról. A bolygót, hivatalosa nevén: KIC-7340288 b-t egy Michelle Kunimoto nevű PhD hallgató fedezte fel.

A KIC-7340288 b másfélszer akkora, mint a Föld, tehát valószínűleg nem egy gázóriás, hanem sziklás bolygó, amely a csillagrendszerének a lakható övezetében helyezkedik el. Persze nem holnap fogunk oda átruccanni, hiszen a planéta a Földtől körülbelül ezer fényévnyire helyezkedik el, ám a felfedezés így is jelentős, hiszen a Kepler ezzel a mostanival együtt összesen tizenöt hasonló bolygót fedezett fel.

A KIC-7340288 b-n egy év száznegyvenkettő és fél napig tart.

Kunimoto felfedezett ezen kívül tizenhat másik bolygót is, a legkisebb közülük a Föld méretének a kétharmada. A legnagyobb pedig nyolcszor akkora, mint a planétánk – szép kis gyűjtemény, az biztos. Ezen a linken meg is lehet tekinteni egy összehasonlító ábrát.

A PhD hallgató már eddig is fedezett fel bolygókat, még a diploma megszerzése előtt négyet is talált. Jelenleg a bolygók tranzitjait (a fényerő változását, ahogy egy-egy planéta elhalad a saját csillaga előtt) tanulmányozza, és így keres planétákat a Kepler által felfedezett nagyjából kétszázezer csillag körül. A tranzit alapján pedig rengeteg mindent ki lehet számolni, például a bolygó méretét, és hogy mennyi idő alatt kerüli meg a csillagot.

(Kép: Wikipedia)