Ha hihetünk a francia NAWA Technologies-nak, a szupergyors elektróda bámulatos változásokat hoz az akkumulátorok teljesítményét illetően. Promóciós videójukban a hagyományos akkumulátorok közötti átmenetként említik az új technológiával felszerelt akkumulátorokat, és a gyorsan tölthető akkumulátorokat egy sprinterhez, a lítiumakkumulátorokat pedig egy maratonfutóhoz hasonlították: előbbinek rövid idő elég a töltéshez, nagy teljesítményű, viszont gyorsan lemerül, míg a másik tovább bírja, de kevésbé erős. A vállalat szerint az akkumulátor teljesítményének, energiájának és életciklusának talán legnagyobb gátja az elektródok gyártásához használt por, mivel azok alacsony elektromos-, hő- és ionvezető képességet eredményeznek; kedvezőtlen mechanikai tulajdonságaik így tehát számos, eddig ismeretlen biztonsági és életciklus-problémákhoz vezethetnek.
Az új elektróda, ami egyébként a NAWA saját szabadalmán, egy függőlegesen elhelyezkedő szén nanocső rendszerén (VACNT) alapul,
minden oldalról hozzáférhető 3D nanostruktúra segítségével ötvözi az ionvezetési képességet a magas elektromos- és hővezető képességgel, amelyet százmilliárd nanocső/négyzetcentiméter , függőlegesen igazított elrendezés biztosít. Mivel az elektródák az akkumulátor teljes költségének csaknem huszonöt százalékát teszik ki, míg a jelenlegi globális lítiumion-akkumulátorok piaca túllépi a harmincötmilliárd dollárt, a NAWA szerint szabadalmuk jelentős költségmegtakarítást jelenthet. A cég jelenleg a különböző vegyszerekből előállított bevonatokat teszteli, 2023-ban ugyanis már szeretnék bevezetni és gyártani a technológiát. A fejlesztők úgy látják, hogy a rendszer életciklusa végén könnyen újra feldolgozható és környezetbarát módon kidobható.
Becsléseik szerint a hagyományos lítiumakkumulátorok CO2 lábnyoma ezáltal cellánként akár hatvan százalékkal is csökkenthető.
A technológia egyik legfontosabb piacát alighanem az autóipar jelenti majd, amely jelenleg a lítiumion-akkumulátorok gyártásának hetvenöt százalékát adja. A cég szerint egy fejlett, az ultragyors szén-dioxid-elektródával felszerelt lítiumion-akkumulátor megduplázhatja a tárolt kWh mennyiségét, vagyis az elektromos autók több energiát hasznosíthatnak, és ezáltal hosszabb ideig vagy gyorsabban közlekedhetnek. A töltési idő pedig akár öt percre csökkenthető (nyolcvan százalékos töltöttségig), míg az akkumulátor élettartama akár ötszörösére is javulhat. Ulrik Grape, a NAWA Technologies vezérigazgatója szerint az ultrakönnyű szénelektróda lehetővé teszi
az akkumulátorok gyorsabb feltöltését.
Teszi mindezt a világ egyik legkönnyebben hozzáférhető és leginkább környezetkímélő anyagával, a szénnel.
Ahogy Grape mondja, technológiájuk hozzájárulhat az akkumulátoros rendszerek környezeti hatásainak csökkentéséhez, olyannyira, hogy megfelezheti azt az időt, amely alatt egy elektromos jármű a gyártása során keletkező CO2-t kiegyenlíti, míg feltöltése ugyanannyi időbe telik, mint a benzines tankolás, és ugyanolyan távolság is megtehető vele, mint egy tele tank benzinnel.
(Fotó: Pixabay)