Egy szupergyors elektróda új fejezetet nyithat az akkumulátorok történetében

2020 / 10 / 29 / Perei Dóra
Egy szupergyors elektróda új fejezetet nyithat az akkumulátorok történetében
A szén nanocsövön alapuló elemelektród feltalálói szerint a világ leggyorsabb eleme: az úgynevezett ultragyors elektróda ereje tízszeres, az energiatárolási képessége háromszoros, az élettartama akár ötszörös is lehet, a töltési időt pedig képes pár percre csökkenteni.

Ha hihetünk a francia NAWA Technologies-nak, a szupergyors elektróda bámulatos változásokat hoz az akkumulátorok teljesítményét illetően. Promóciós videójukban a hagyományos akkumulátorok közötti átmenetként említik az új technológiával felszerelt akkumulátorokat, és a gyorsan tölthető akkumulátorokat egy sprinterhez, a lítiumakkumulátorokat pedig egy maratonfutóhoz hasonlították: előbbinek rövid idő elég a töltéshez, nagy teljesítményű, viszont gyorsan lemerül, míg a másik tovább bírja, de kevésbé erős. A vállalat szerint az akkumulátor teljesítményének, energiájának és életciklusának talán legnagyobb gátja az elektródok gyártásához használt por, mivel azok alacsony elektromos-, hő- és ionvezető képességet eredményeznek; kedvezőtlen mechanikai tulajdonságaik így tehát számos, eddig ismeretlen biztonsági és életciklus-problémákhoz vezethetnek.

Az új elektróda, ami egyébként a NAWA saját szabadalmán, egy függőlegesen elhelyezkedő szén nanocső rendszerén (VACNT) alapul,

minden oldalról hozzáférhető 3D nanostruktúra segítségével ötvözi az ionvezetési képességet a magas elektromos- és hővezető képességgel, amelyet százmilliárd nanocső/négyzetcentiméter , függőlegesen igazított elrendezés biztosít. Mivel az elektródák az akkumulátor teljes költségének csaknem huszonöt százalékát teszik ki, míg a jelenlegi globális lítiumion-akkumulátorok piaca túllépi a harmincötmilliárd dollárt, a NAWA szerint szabadalmuk jelentős költségmegtakarítást jelenthet. A cég jelenleg a különböző vegyszerekből előállított bevonatokat teszteli, 2023-ban ugyanis már szeretnék bevezetni és gyártani a technológiát. A fejlesztők úgy látják, hogy a rendszer életciklusa végén könnyen újra feldolgozható és környezetbarát módon kidobható.

Becsléseik szerint a hagyományos lítiumakkumulátorok CO2 lábnyoma ezáltal cellánként akár hatvan százalékkal is csökkenthető.

A technológia egyik legfontosabb piacát alighanem az autóipar jelenti majd, amely jelenleg a lítiumion-akkumulátorok gyártásának hetvenöt százalékát adja. A cég szerint egy fejlett, az ultragyors szén-dioxid-elektródával felszerelt lítiumion-akkumulátor megduplázhatja a tárolt kWh mennyiségét, vagyis az elektromos autók több energiát hasznosíthatnak, és ezáltal hosszabb ideig vagy gyorsabban közlekedhetnek. A töltési idő pedig akár öt percre csökkenthető (nyolcvan százalékos töltöttségig), míg az akkumulátor élettartama akár ötszörösére is javulhat. Ulrik Grape, a NAWA Technologies vezérigazgatója szerint az ultrakönnyű szénelektróda lehetővé teszi
az akkumulátorok gyorsabb feltöltését.

Teszi mindezt a világ egyik legkönnyebben hozzáférhető és leginkább környezetkímélő anyagával, a szénnel.

Ahogy Grape mondja, technológiájuk hozzájárulhat az akkumulátoros rendszerek környezeti hatásainak csökkentéséhez, olyannyira, hogy megfelezheti azt az időt, amely alatt egy elektromos jármű a gyártása során keletkező CO2-t kiegyenlíti, míg feltöltése ugyanannyi időbe telik, mint a benzines tankolás, és ugyanolyan távolság is megtehető vele, mint egy tele tank benzinnel.

(Fotó: Pixabay)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.