Egy új kutatás szerint „elhagyatott” Földön kívüli technológiából származhatnak bizonyos meteorokban talált ásványok

2022 / 10 / 04 / Felkai Ádám
A Heideite és Brezinaite két mesterségesen előállított ásvány, amelyeket később a tudósok döbbenetére meteorokban is beazonosítottak. Egy új tanulmány szerint ezen anyagok előállítása annyira komplex ipari folyamatot igényel, hogy komolyan felmerül a lehetőség, hogy ezeket egy idegen civilizáció technológiai lenyomatainak tekintsük.

Az ArXiv szerverre szeptember 13-án feltöltött tanulmány mögött (a teljes anyag itt olvasható) a Venezuelai Központi Egyetem tudósa, Pierre Embaid által vezetett kutatócsoport áll. Embaid úr pedig nem kevesebbre utal, mint hogy a Naprendszerben akadhat egy elhagyatott idegen technológia, amelyből bizonyos, rendkívül komplex ásványok meteoritek formájában eljutottak a Földre.

Az érvelés a következőképp fest: a múlt században amerikai tudósok állítólag két ásványt is létrehoztak mesterséges úton – ezeket Heideite és Brezinaite neveken emlegetik. Mint a mostani tanulmány írja: ezek a szintetikus szulfidok természetesen módon nem alakulnak ki a bolygón, ennek ellenére a szintetizálásukat követően több meteoritben is felfedezték ezeket. A FeTi2S4 vegyjelű szulfidot 1968-ban szintetizálták, majd 1974-ben megtalálták ásványként a Bustee meteoritben (ekkor kapta a Heideite nevet), de később ugyanezt az anyagot 1995-ben a Kaidun meteoritben is felfedezték. A Cr3S4 vegyjelű anyag alapszerkezetét pedig 1957-ben állították elő mesterséges úton, majd 1969-ben megtalálták a Tucson meteoritben – ekkor nevezték el Brezinaite ásványnak. A tanulmány arra is kitér, hogy ezeket a meteorit-ásványokat a szerkezeti, mágneses és felépítésbeli tulajdonságaik ígéretes jelöltekké teszik vasalapú szupravezetők létrehozása céljára.

Ami azonban talán ennél is lényegesebb, az az a megállapítás, hogy ezeket az anyagokat csak rendkívül kontrollált és szofisztikát gyártási folyamatokkal sikerült létrehozni – hogy ilyen folyamatok akadnak-e egyáltalán a természetben, az pedig erősen kérdéses. Emiatt pedig, mint a tanulmány fogalmaz:

„Fontos tehát, hogy nyitottak, sőt provokatívak legyünk, amikor megfontoljuk a következő kérdést: ezek a meteorit-ásványok lehetnek-e földönkívüli technológiai lenyomatok?”

A tanulmány hangsúlyozza azt is, hogy egész pontosan ebben az esetben Földön talált technológiai lenyomatról beszélhetünk. A kutatók ezt követőek kitérnek arra, hogy mit jelent a technológiai lenyomat kifejezés: röviden tehát bármiféle idegen civilizációra utaló jelet. A technológiai lenyomatoknak több típusa is létezhet, manapság ezek közül egyre többet kutatnak, és nyilvánvaló, hogy a legértékesebb valamiféle tárgyi bizonyíték lehetne – ez utóbbi szempont pedig különösen érdekessé teszi a tanulmányban megfogalmazott felvetést. Eszerint a szóban forgó ásványok technológiai lenyomatként a Naprendszerben talált mesterséges tárgyak csoportjába tartoznak, és a kutatók feltevése szerint „valószínűleg” beletartoznak az „elhagyatott technológia” alcsoportba. Magyarán ezek az ásványok jó eséllyel származhatnak egy, a Naprendszerben található, valamilyen okból hátrahagyott mesterséges tárgyból.

A kutatók szerint a következő lépésben több tudomány szakértői (fizikusok és bolygótudósok egyaránt) kellene, hogy folytassák a kutatást, lehetőleg az eredeti meteoriteket is megvizsgálva. Az anyag ugyanis érdekes lehet egy potenciális szupravezető létrehozásához vezető úton is, de tehát az eredetét sem ártana tisztázni.

Kép: Pixabay/TheDigitalArtist

Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
A Kuaishou nevű cég generatív mesterséges intelligenciája a Sorához hasonló minőségű videókat készít a beírt parancsok alapján, ráadásul korlátozottan már a nagyközönség számára is elérhető - igaz, egyelőre csak Kínában.