Egy univerzum élete, ahogy még sosem láthattuk

2019 / 11 / 17 / Perei Dóra
Egy univerzum élete, ahogy még sosem láthattuk
Bár a szakértők régóta kutatják a világegyetem történetét, még mindig rengeteg kérdés válaszra vár. Na és mi lehetne jobb módja az univerzum megismerésének egy látványos szimuláció létrehozásánál?

A Universe Today írt elsőként a nagyszabású TNG50 projektről, amely az Illustris TNG program része, célja pedig a galaxis evolúciójának alaposabb feltérképezése. Jelenleg ez a világ eddigi legrészletesebb szimulációja, létrejöttét pedig egy nemzetközi kutatócsoportnak köszönhetjük.

A TNG50 egyedisége az apró részletekben rejlik, melyek más szimulációkból többnyire hiányoznak. Ám ezúttal ezt is sikerült megjeleníteni, méghozzá a stuttgarti, tizenhatezer magos Hazel Hen szuperszámítógép segítségével.

A szimulációban egy kétszázharmincmillió fényév széles régiót láthatunk, melyben húszmilliárd részecske jelöli a csillagokat, gázokat, mágneses mezőket, fekete lyukakat. A TNG50-ben emellett a fizikai folyamatokat is modellezték, hogy lekövethessék 13,8 milliárd év galaxisfejlődését. Az Annalisa Pillepich, a Max Planck Csillagászati Intézet és Dylan Nelson, a Max Planck Asztrofizikai Intézet munkatársait meglepetés érte a projekt során, ugyanis olyan jelenségeket is megfigyelhettek, amelyek mesterséges létrehozás helyett maguktól fejlődtek ki.

A kutatók első kézből láthatták, hogyan alakultak ki a kezdeti káoszból a Tejútrendszerhez hasonló lemezszerű galaxisok. Hozzátették, az elmúlt tízmilliárd évben a még csillagokra hasonlító rendszerek egyre inkább lemezekre hajaztak, belső szervezetlen mozgásaik pedig szépen rendeződtek. A szimuláció mindemellett bebizonyította, hogy a szupernóva-robbanások és a szupermasszív fekete lyukak miatt a galaxisok fokozatosan lapítottabbá váltak.