Az eredeti Vega teherszállító szkúner 1909-ben épült a svédországi Vikenben, és a svéd partok mentén működő kereskedelmi flotta része volt. 1967-ben a hajót kivonták a forgalomból, és a stockholmi kikötőben elsüllyedt. Épp a roncstelep felé tartott, amikor a Bergström család megmentette. A család egy új hajógyárat épített a svédországi Gamlebyben, hogy restaurálják a szkúnert, a Vega azonban nem kerülhette el a végzetét: 1993-ban a hajógyárban kitört tűz az eredeti hajó nagy részét elpusztította – így a helyreállításból lényegében egy teljesen új hajó építése lett. 2008-ban aztán az új Vega első ízben vitorlát bontott – olvasható a SAILCARGO honlapján.
Az új így Vega egy háromárbocos, teherszállító vitorlás szkúner, amely rézborítású hajótesttel és méretre szabott rézrögzítésekkel rendelkezik. Habár kívülről úgy néz ki, mint egy hagyományos svéd vitorlás (eszméletlenül csinos darab) – de olyan modern hajóépítési technikák kerültek benne alkalmazásra (például a hajótest rézszíjazása), ami jelentős erőt, biztonságot és stabilitást ad a hajónak. A SAILCARGO flotta másik hagyományos ihletésű hajójához, a Ceibához hasonlóan, a tradicionális felépítés a Vega esetében is a vitorla hatékonyságában csúcsosodik ki – a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy mindkét hajó enyhe szélben is vitorlázhat, és könnyen manőverezhet bármilyen időjárási körülmények között. A Vega 14 fős személyzettel üzemeltethető, négy utas befogadására alkalmas.
A biztonság miatt sem kell aggódnia senkinek, mivel a Vega megfelel az utasszállító hajók magasabb szabványainak, vagyis felszerelték vízzáró válaszfalakkal és modern tűzvédelmi rendszerekkel is. A navigációt új radar- és digitális térképrendszerek segítik. A Vega 148 köbméter szárazárut szállít, ami 82 tonna zöld kávébabnak felel meg.
A Vega a SAILCARGO INC. flottájának legújabb tagja lett, és így idén eredeti céljának megfelelően ismét teherszállító járműként működhet (2008 óta tanulóhajóként funkcionált azok számára, akik a vitorlázás csínját-bínját próbálták elsajátítani), és az utolsó negyedévben kezdi meg a rakományszállítást. A SAILCARGO egyébként egy Costa Rica-i startup, amely célja, hogy a régi vitorlásokat modern technológiával ötvözve visszahozza a teherszállító iparba. A vállalat elsősorban szárazárut, például tehát zöld kávébabot fog szállítani a kolumbiai Santa Marta és az egyesült államokbeli New Jersey között a Café William cégnek.
A Vega mellett azonban a cég folytatja a saját hajójának az építését is: ez lesz tehát a fentebb már említett Ceiba, amely a tervek szerint egy háromárbocos vitorlás lesz 250 tonna teherbírással. A Ceiba már elektromos akkumulátorokkal és kettős propellerekkel is rendelkezik, amelyek víz alatti turbinaként képesek energiát termelni menet közben. A Ceiba akár 14 csomós végsebességgel is képes lesz haladni, ami hat csomóval ugyan lassabb, mint egy tipikus konténerhajó sebessége, de ez utóbbiak gyakran szándékosan lelassulnak a végsebességük felére a növekvő üzemanyagköltségek miatt. A cég a fotovoltaikus technológia alkalmazását is kipróbálja ebben a hajóban, amely 2023-ra készülhet el.
A Ceiba a Costa Rica-i AstilleroVerde hajógyárban épül.
(Kép: SAILCARGO)