Egyedülálló magyar találmány forradalmasíthatja a dezodoripart

2023 / 06 / 21 / Bodnár Barna
Egyedülálló magyar találmány forradalmasíthatja a dezodoripart
Az aeroszolos, vagy hajtógázas dezodor környezetvédelmi szempontból közel sem nevezhető problémamentesnek. Amellett, hogy gyártása jelentős szén-dioxid-kibocsátással jár, a hajtógáz miatt veszélyes hulladéknak is minősül, így a spray alapanyagaiból szinte semmi nem kerül újrahasznosításra. Két magyar fiatal találmánya, a világ első újratölthető dezodor automatája nagy változást hozhat nem csak Magyarországon, de világszerte is. Zámbó Gergellyel, a Respray Solutions ügyvezetőjével beszélgettünk arról, hogyan született meg a találmány ötlete, miért számít nagy áttörésnek a technológia, és hogy mi lehet a dezodor újratöltés jövője.

1927. november 23-án Erik Rotheim norvég mérnök szabadalmaztatta az első aeroszolos palackot és szelepet, amely a benne lévő anyagot hajtógázzal, egy szelepen keresztül tudta adagolni. Ez volt a modern aeroszolos palack és szelep előfutára. Azóta a fújos dezodorok gyártása és felhasználása világszerte elterjedt, és óriásira nőtt, jelenleg évente több mint 15 milliárd darabot állítanak elő a termékből. Amellett, hogy a gyártás karbonlábnyoma nagy, a hajtógázas palackok hulladékkezelés szempontjából is nagy gondot jelentenek. Ennek oka, hogy a bennük lévő gázok robbanásveszélyessé teszik őket, illetve, hogy a palackokban lévő anyagok – például az aluminium – újrahasznosítása bonyolult és költséges eljárás, amihez nagyon kevés helyen áll rendelkezésre a szükséges technológia. Többek között ezekre a problémákra jelenthet megoldást a Zámbó Gergely és Réti Andor fejlesztett, fújós dezodorok utántöltésére alkalmas automata, amiből jelenleg három van Magyarországon.

Rakéta (R): Kezdjük a legalapvetőbb kérdéssel: honnan jött az ötlet, hogy indult a kezdeményezés?

Zámbó Gergely (ZG): Réti Andorral, alapítótársammal gimnáziumi osztálytársak voltunk, és már akkor közös szenvedélyünk volt a vállalkozások világa, illetve a környezetvédelem. Külföldi példákat látva, felmerült bennünk az igény, hogy már akár ilyen fiatalon is saját vállalkozásba fogjunk, alkossunk valamit, ami a miénk. Első sorban a vállalkozás gondolata vezérelt minket, ettől függetlenül viszont sokat beszélgetünk a környezetvédelemről is, azt láttuk, hogy ez a 21. század talán legnagyobb problémája, amivel foglalkozni kell. Elkezdtünk listát írni azokról a környezetvédelmi témákról, ahol megoldásra váró kérdések vannak, így irányult a figyelmünk az aeroszolos termékekre is. Ezeket az árukat ugyanis egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen lehet újrahasznosítani, mert a bennük uralkodó túlnyomás és a veszélyes hajtógázok megnehezítik ezt a folyamatot. Erre a problémára kezdtünk el felépíteni egy üzleti modellt, mert úgy láttuk, hogy a megoldást az jelenthetné, ha a csomagolást (vagyis magát a palackot) nem csak egyszer, de többször fel lehetne használni, így a gyártásból fakadó szén-dioxid kibocsátást, és a keletkező hulladék mennyiségét is jelentősen csökkenteni lehetne. Az újrahasznosítás másik kedvező hatása, hogy a termék árát is mérsékli, hiszen az újratöltés alkalmával már nem kell az egész árut kifizetni, csak annak töredékét. Így jutottunk el a Respray koncepciójához 2019 végén, ami egy környezetvédelmi szempontból és üzletileg is fenntartható modell lett.

R: Mekkora problémát jelentenek a hajtógázok valójában környezetvédelmi szempontból? Azt évtizedek óta tudjuk, hogy a freonok nem csak az ózonrétegre, de az emberi egészségre is ártalamasak, viszont a később ennek helyettesítésére használt propán-bután sem kifejezetten egészséges.

ZG: A környezetvédelem szempontjából ez egy kétoldalú probléma. Az egyik gond a – jellemzően alumínium – csomagolás gyártásából származó karbonlábnyom, illetve az, hogy a hajtógáz miatt a palackok nem újrahasznosíthatóak, így legtöbbször a kommunális hulladékkal együtt elégetik azokat.

Csak Európában két milliárd fújós palackot dobnak ki az emberek évente. Ez azt jelenti, hogy évente 6 Eiffel toronynyi alumínium landol a kukában, amit aztán kevés kivétellel mind elégetnek, csak azért, hogy a következő évben újakat gyártsanak.

Szén-dioxid-kibocsátás szempontjából talán az alumínium az, ami a legnagyobb részét képezi a környezetvédelmi problémának. Ehhez jön még a propán-butánnal kapcsolatos kérdés. Ez a gáz az ózonra már nem káros, ahogy a korábbi freonok, vagy CFC gázok, amelyek olyan halogénezett szénhidrogének, melyek a szén mellett csak fluort és/vagy klórt tartalmaznak. A propán-bután szén-dioxid kibocsátást tekintve is kedvezőbb jellemzőkkel bír, mint annak idején a freonok, bár még így is jelentős a karbonlábnyoma, illetve az emberi egészségre hasonlóképpen károsak. Ez a gáz elzárja a légutakat, ezért rendszeresek a propán-bután számlájára írható halálesetek. A közelmúltban például egy autista kislány halt meg, mert az édesanyja illatára emlékeztető hajtógázas dezodorral fújta be a párnáját, és megfulladt. Bárki tapasztalhatja a propán-bután (PB) fullasztó hatását, amikor például egy edzőterem öltözőjének kis légterében besűrűsödik a levegő, mert egyszerre többen használnak ott fújós dezodort. A Respray egyik legfontosabb fejlesztése az volt, hogy a propán-bután hajtógázt le tudtuk cserélni sűrített levegőre a dezodorokban.

R: Tehát a Respray automatákban sűrített levegővel történik az utántöltés.

ZG: Abszolút, ennek több oka is van. Az előbb említett környezetvédelmi és egészségügyi szempontok mellett praktikus oka is van a cserének, hiszen a robbanásveszélyes propán-bután gázt nem lehet vásárlói közegbe kihelyezni, így az újratöltés sem lenne lehetséges ezzel a gázzal. A sűrített levegővel ilyen jellegű gond nincsen, illetve újrahasznosítás szempontjából is praktikusabb.

R: Ezért volt annyira nehéz megoldani az újratöltés problémáját? Maga a spray a 20. század eleje óta jelen van, mint használati tárgy, és annak ellenére, hogy a nagy gyártók próbálkoztak az újratöltés megvalósításával, nem jártak sikerrel.

ZG: Ez így van. A hajtógázzal való töltés annyira veszélyes folyamat, hogy még a gyárakban is az üzem egy elzárt területén hajtják végre. Ezért nagyon sokáig elképzelhetetlen volt, hogy ilyen termékeket újratöltsenek, bár hasonló kezdeményezések korábban is voltak, ilyen volt példáuk a bag-on-valve technológia. A megoldás lényege, hogy a palackon belül egy zsákba helyezik a hatóanyagot, a tasak és a kanna között van a túlnyomás, tehát a hajtógáz külön van választva magától a terméktől. Ezt a technológiát gyakran használják a gyógyszeriparban, naptejek, borotvagélek esetében is. Amit ki kell emelni, hogy a propán-butánnak van egy nagy előnye például a sűrített levegővel szemben is, ami nem más, mint a fújásélmény. A PB folyadék halmazállapotban kerül a palackokba, a nyomás hatására pedig légneművé válik, ezért kifújáskor robbanékonyan, szellősen távozik a csomagolásból, amit az emberek megszoktak az évtizedek során. Ezt a jelenséget nagyon nehéz reprodukálni sűrített levegővel, hiszen ott nincs halmazállapotváltozási folyamat, és nem jön ki akkora erővel a termék sem, nem lesz annyira száraz hatású, mint a PB esetén. Másfél évvel ezelőtt azonban kifejlesztettek egy olyan technológiát, amivel ez a probléma is áthidalható. Ez a brit fejlesztés gyakorlatilag egy innovatív szelep- és szórófejtechnológia, amely segítségével az illatanyag és a sűrített levegő egyszerre távozik a palackból, ezzel közel olyan fújásélményt nyújtva, mint a PB hajtógázas termékek. Ez egyelőre még egy nagyon új fejlesztési terület, amiben rengeteg további lehetőség van.

R: A sűrített levegős újratöltéshez tehát speciális palackok kellenek, ez az eljárás nem kivitelezhető hagyományos, PB gázos csomagolás esetében.

ZG: Igen is, meg nem is. Bármilyen dezodort nem lehet újratölteni az automatákkal, szerencsére azonban nem csak mi rendelkezünk ezzel a technológiával a piacon. Nagy világmárkák, például a Nivea is alkalmazza újratöltésnél ezt a szeleprendszert, ők viszont sűrített levegő helyett, sűrített nitrogént használ erre a célra. Kis módosításokkal ezt a palackot a Respray automatáknál is újra lehetne tölteni, technikailag ez lehetséges. Nálunk azonban nagyon fontos, hogy minden egyes újratöltött palack egyedi módon van azonosítva. Ezzel a kóddal tudjuk beazonosítani, hogy milyen illatot kell a palackba tölteni, hányszor volt töltve. Ha elérte a maximális újratöltések számát, akkor az automata jelzi a vásárlónak, hogy a palackot ki kell dobni, ami amortizációs és minőségbiztosítási szempontból fontos.

R: Hányszor lehet újratölteni egy Respray palackot?

ZG: 4 újratöltés lehetséges, azonban ehhez hozzájön az első töltési alkalom is, így összesen 5-ször tölthetőek a palackok. Az automata mellett találhatóak az üres palackok, így ha valaki vásárolni szeretne belőlük, meg kell töltenie azt a kívánt illattal. A későbbiekben szeretnénk bővíteni az újratöltési lehetőségeket, jelenleg azonban úgy ítéltük, ez az a limit, amivel a lehető legjobb vásárlói élményt tudjuk biztosítani.

R: Mi történik a palackokkal, amikor a négy újratöltés után lejár az élettartamuk?

ZG: Az automaták mellett található egy gyűjtődoboz, ahol a vásárlók le tudják adni azokat a palackokat, amiket már nem lehet többet újratölteni. Ezután mi központilag eljuttattjuk arra a feldolgozó helyre, ahol újra tudják hasznosítani a palackokat. Jelenleg csupán néhány ilyen üzem létezik Magyarországon.

R: Jó, hogy ez a Respray esetében ilyen egyértelmű kérdés, ugyanis nincs könnyű dolga annak, aki megfelelő helyre szeretné dobni az elhasznált, hagyományos dezodoros palackokat. Budapesten például van olyan hulladékkezelő, aki azt kéri, dobják a kommunális kukákba ezeket a termékeket, de van, aki azt az instrukciót adja, hogy szelektíven, a fémhulladék közé kell, hogy kerüljenek a palackok. Gyakran pedig külön kijelölt hulladékgyűjtő udvarokban veszik csak át az üres dezodorokat. Mi a helyes eljárás?

ZG:

Leggyakrabban hiába dobják a szelektív hulladékba az üres kannákat, ezt később a hulladékfeldolgozás során kiválogatják, és a kommunális szeméttel együtt elégetik, vagy elföldelik.

Magyarországon sajnos jelenleg nincs megfelelő infrastruktúra arra, hogy a palackok visszakerüljenek az újrahasznosítási körforgásba. A legtöbb hulladéklerakó ezért nem foglalkozik a palackok újrahasznosításával, csupán néhány olyan telep van, ami képes erre, mi is ezekre a helyekre visszük a használt kannákat. Mivel január végén helyzetük ki az első automatát, így egyelőre nem gyűlt össze annyi palack, hogy el kelljen őket szállítanunk, ezért még kevés tapasztalattal rendelkezünk ezen a téren. Külföldön több országban is visszaforgatásra kerülnek ezek a termékek a szelektív hulladékkal együtt, sajnos azonban a fogyasztói edukáció híján még itt is csak a palackok töredékét hasznosítják újra. Jelenleg talán az Egyesült Királyságban a legjobb a helyzet, de még ott is nagyon sokan egyszerűen a kommunális hulladékgyűjtőkbe dobják a palackokat, nem került be a köztudatba, hogy újrhasznosítható termékekről van szó. Magyarországon csupán a palackok elenyésző részét sikerül újrahasznosítani, azonban az iparág meghatározó szereplői is törekednek rá, hogy kiépítsenek erre egy fenntartható rendszert. A legideálisabb egy gyártókon és akár iparágakon átívelő együttműködés lenne, ami hosszútávon kézzel fogható eredményekkel járna.

R: Ahogy már említette, az Egyesült Királyságban nagy hangsúlyt fektetnek a szelektív hulladékgyűjtés mellett a fogyasztók edukációjára, tájékoztatására is. Úgy tudom, hogy a Respray-t is megkeresték a szigetországból egy lehetséges együttműködés kapcsán.

ZG: Néhány hónappal ezelőtt Leedsben jártunk, ahova a BAMA (British Aerosol Manufacturers' Association, magyarul Brit Aeroszol Gyártók Szövetsége) hívott meg minket. A szövetség innovációs napján mutathattuk be a Respray technológiáját, és az eseményen az iparág legnagyobb szereplőivel is volt lehetőségünk megismerkedni. A BAMA több mint 10 éve kutatja az aeroszolok újratöltési lehetőségeit, így megdöbbentette őket, hogy mi itt Kelet-Közép-Európában előálltunk egy megoldással. Talán pont azért járhattunk sikerrel, mert mi az iparágon kívülről érkeztünk, így külön-külön azonosítottuk, majd oldottuk meg a különböző, felmerülő kérdéseket, mint például a jogszabályokkal, biztonsággal kapcsolatos problémák. Magabiztosan mondhatom, hogy a mi technológiánk megfelel minden követelménynek, így folyamatos kapcsolatban vagyunk a BAMA-val és a FEA-val (European Aerosol Federation, vagyis Európai Aeroszol Szövetség) is, hogy feltérképezzük az együttműködés minden lehetőségét.

R: 2014-ben 3 milliárd hajtógázas palackot gyártottak, 2023-ban ennek az ötszörösét, 15 milliárdot állítottak elő a termékből. Mit tartogathat a jövő? Leválthatja teljesen a hajtógázas palackokat a sűrített levegős, újratölthető spray technológiája?

ZG: Véleményem szerint ez kell, hogy legyen a jövő, nekem ez a filozófiám. Ennek ellenére azt gondolom, teljesen nem fognak eltűnni a hajtógázas termékek. Kulcskérdés, hogy minden új technológiának – így a miénknek is – nem csak környezetvédelmi szempontból kell fenntarthatónak lenni, de gazdaságilag is, hogy kitermelje a ráfordított költségeket. Hosszútávon mégis azt gondolom, hogy az újratöltés fog elterjedni, mert az ilyen mértékű növekedés, ami a hajtógázas termékek esetében is megfigyelhető, egyszerűen nem fenntartható és nem is lehet az iparág célja. Pozitív előjel, hogy a legnagyobb gyártók is intenzíven érdeklődnek, hogy tudnának kevesebb terméket gyártani, több hozzáadott értékkel. Ezzel együtt a hajtógázas aeroszol egy nagyon kényelmes megoldást jelent, és nem biztos az sem, hogy minden termék esetében megéri az újratöltés, így teljesen eltűnni ezek az áruk sem fognak a piacról.


Zámbó Gergely és Réti Andor az általuk kifejlesztett dezodor újratöltő automatával (Fotó: Respray Solutions)

R: A jövőből ugorjuk vissza kicsit a jelenbe. Ha jól tudom, most két újratöltő automata áll a vásárlók rendelkezésére Budapesten, mindkettő a Rossman üzleteiben. Tervben van-e például új automaták kihelyezése?

ZG: Örömmel mondhatom, hogy most már három gépünk van kihelyezve, éppen egy hete állítottuk üzembe a legújabb automatát. Egy gép a budaörsi Auchan korzón lévő, egy a Mammut 2. bevásárlóközpontban lévő, a legújabb pedig a Flórián téri Rossman üzletben kapott helyet. Egyelőre ez a három automata áll rendelkezésre, ezekkel fogjuk tesztelni a technológiát és az üzleti modellt is. A tesztek sikerességének függvényében helyezünk majd ki új gépeket is, nem csak Magyarországon belül, de külföldön is. A Rossmann Magyarországgal rendkívül gördülékeny és hatékony az együttműködés, így a célunk, hogy velük együtt fejlesszük tovább a Respray-t. Jelenleg a Rossmann saját márkájának, az Isana-nak három illata áll rendelkezésre az automatáinkban, de szeretnénk nagy márkák termékeit is behozni a későbbiekben, hisz ezzel a vásárlók még szélesebb körében el tudnánk terjeszteni az újratöltés lehetőségét. Ezután szeretnénk külföldön is, akár más disztribúciós csatornákon át terjeszteni a termékünket, első körben olyan országokban, ahol a Rossmann is jelen van. Németország és Lengyelország például potenciális jelöltek, lévén ez a két legnagyobb piaccal rendelkező európai ország.

R: Milyenek a vásárlói visszajelzések, illetve vannak-e már mérhető eladási adatok, amelyek jelzik, mekkora a fogyasztói igény a szolgáltatásra?

ZG: Mi is mérünk minden adatot, illetve a Rossmann is a rendelkezésünkre bocsát minden forgalomra vonatkozó információt. Budaörsön például nyitás óta tízszer annyian vásároltak a Respray újratölthető dezodoraiból, mint az addig legjobban fogyó termékből. A Mammutban lévő üzletben pedig háromszor annyi dezodort töltöttek a vásárlók, mint amennyit a normál Isana termékekből vásároltak. Előfordult, hogy az egyik elérhető újratöltős illatból, az aloe verából annyit vásároltak egyetlen nap alatt, amennyit a legnépszerűbb hagyományos dezodorból három hónap alatt adtak el. Ezek a visszajelzések és adatok azt mutatják, hogy mindhárom üzletben az automatákból kapható termékek rövid idő alatt a legsikeresebb áruk lettek, tehát nagy a vásárlói igény, ami a dezodor újratöltés jövőjének biztosítéka is egyben.


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.