Az ausztrál Legfőbb Ügyészség közleménye szerint a TikTok biztonsági és adatvédelmi kockázatokat jelent a „felhasználói adatok kiterjedt gyűjtése és egy külföldi kormány bíróságon kívüli utasításai miatt, amelyek ellentétesek az ausztrál joggal”. Minden bizonnyal a szigetország jogászai is azt tartják aggályosnak az alkalmazással kapcsolatban, hogy máig tisztázatlan a kínai kormányzat, illetve a kínai kommunista párt szerepe a platformban. A világ öt legnagyobb közösségi média felülete közé tartozó TikTok tulajdonosa a kínai, ByteDance nevű cég, amely 60 százalékban különböző befektetési alapoké, 40 százalékban pedig az alapítók és további kínai magánszemélyek a tulajdonosok. Sokan úgy gondolják, hogy ezeken a személyeken keresztül a kínai állam könnyedén hozzáfér a TikTok által gyűjtött adatokhoz.
Egyelőre azonban nincs bizonyíték arra, hogy a kínai kormány rátette volna a kezét a TikTok felhasználói adataira, és egyelőre egyetlen ország sem vezetett be szélesebb körű tilalmat a TikTok személyes eszközökön történő használatára. Vagyis lehet, hogy a tiltást bevezető országok és szervezetek hivatalaiban dolgozók nem használhatják az alkalmazást a céges okostelefonjaikon, személyes eszközeiken viszont minden további nélkül tiktokozhatnak. Igaz, ez még változhat, ugyanis az Egyesült Államok kormánya azzal fenyegette meg a ByteDance-t, hogy teljeskörű tiltást vezet be a TikTok-ra az egész Államok területén, amennyiben a szerintük nemzetbizonsági kockázatot jelentő magánszemélyek nem adják el részesedésüket a vállalatból. Biden kormánya ugyanis attól tart, hogy Kína hozzáférhet ahhoz a jelentős mennyiségű személyes információhoz, amelyet a TikTok a legtöbb közösségi médiaalkalmazáshoz hasonlóan amerikai felhasználóitól gyűjt. Shou Zi Chew szerint viszont erről szó sincs. A TikTok vezérigazgatója amerikai kongresszusi meghallgatása során azt mondta, hogy a kínai kormány soha nem kérte a TikTok-ot adatszolgáltatásra, de hiába is tenné, hiszen a vállalat vissza is utasítana minden ilyen kérést.
A kínai kereskedelmi minisztérium Bidenék fenyegetésére reagálva kijelentette, hogy „határozottan ellenezni fog” minden olyan döntést, amely a TikTok kényszerértékesítését eredményezné, és hozzátette, hogy az „komolyan rontaná” a globális befektetők Egyesült Államokba vetett bizalmát.
Világszerte már több mint egymilliárdan, ebből csak Ausztráliában körülbelül 8 millióan használják az alkalmazást, akik Lee Hunter, a TikTok ausztrál főigazgatója szerint megérdemelnének egy olyan kormányt, amely tények alapján hoz döntéseket, és tisztességesen bánik minden vállalkozással, származási országtól függetlenül. Hunter hozzátette azt is, hogy rendkívül csalódott e döntés miatt, amelyet véleménye szerint a politika vezérel, ezzel valószínűleg az Egyesült Államok és Kína között egyre növekvő feszültségre gondol, ami mostanában leginkább Tajvan függetlenségének kérdése kapcsán merül fel.
Kérdéses, hogy egyáltalán lehetséges-e betiltani egy ilyen mértékben népszerű alkalmazást. Technológialiag számos megoldás létezik, amivel könnyedén megkerülhető egy IP cím alapján, adott országra kiterjedő tiltás, többek között egy egyszerű VPN-nel. Ez egy olyan virtuális magánhálózat, amely titkosítja a felhasználó internetes forgalmát, illetve álcázza online személyazonosságát, ezzel megnehezítve, hogy nyomon lehessen követni akár azt is, melyik országban van éppen, aki az internetet böngészi, vagy egy adott alkalmazást használ.
Az adatbiztonsági kockázat mellett gyakran hivatkoznak a TikTok fiatalkorúakra gyakorolt negatív mentális hatására is, ami az alkalmazás használatával töltött idő mennyiségével van szoros összefüggésben.
2022-ben a TikTokon aktív felhasználók naponta átlagosan több mint 1,5 órát töltöttek az alkalmazás használatával. Ez körülbelül kétszer annyi idő, mint amit facebookozásra szántak.
Egy egyesült államokbeli felmérés szerint a TikTok népszerűsége ugrásszerűen megnőtt néhány évvel ezelőtti, észak-amerikai debütálása óta, és jelenleg a tizenévesek legnépszerűbb közösségimédia-platformja: a tinédzserek mintegy 67 százaléka már legalább egyszer használta, 16 százaléka pedig szinte folyamatosan használja a TikTok-ot. Aligha véletlen, hogy a kínai alkalmazás megjelenésével az amerikai fiatal korosztály tagjainak Facebook-használata az akkori 71 százalékról jelentősen visszaesett, mára csupán a fiatalkorúak 32 százaléka facebookozik rendszeresen.
A TikTok mentális hatásait egyelőre nehéz meghatározni, vagy bizonyítani, az viszont biztos, hogy miután az alkalmazás sikeres lett a telefonok képarányára optimalizált vertikális rövid videókkal, az összes nagy közösségi platform átvette ezt a formátumot. Ebből ítélve,
a TikTok esetleges betiltása esetén valószínűleg hamar átvenné az alkalmazás szerepét egy másik platform.
A kínai videómegosztó sikerének egyik legfőbb tényezőjeként az úgynevezett FYP-t (For You Page) szokták emlegetni, ami az az alapértelmezett képernyő, amelyet az új felhasználók az alkalmazás megnyitásakor látnak. Annak ellenére, hogy egy újonnan regisztrált felhasználó még egyetlen másik fiókot sem követ, azonnal látja TikTokban éppen legnépszerűbb rövid klipeket a nyitóoldalán. Ez a funkció volt az, ami versenytársaihoz képest nagy előnyt jelentett a cégnek, ugyanis egy Facebook- vagy Twitter-fiók barátok vagy követők nélkül magányos, kopár hely, a TikTok viszont az első pillanattól kezdve ontja a felhasználóra a rövid videók véget nem érő lavináját.
Az alkalmazást szabadidejükben használókon kívül figyelmet érdemel még a professzionális "tiktokkerek", vagyis a TikTok-ot megélhetési forrásként használók szempontja is. A több mint 100 ezer követővel rendelkező TikTokerek általában havi 200-1000 dollárt (kb. 68 ezertől 340 ezer forintig terjedő összeget) keresnek a TikTok Creator Fund-ján keresztül, míg
azok, akiket több mint egymillióan követnek havi 1000-5000 dollárra (akár 1 millió 700 ezer forintra) tehetnek szert a rövid videók gyártásával.
Egy tavaly közzétett statisztika szerint az egyesült államokbeli TikTok-ozók száma eléri a 135 milliót, és mintegy 37 százalékuk legalább évi 100 ezer dollárt (kb. 34 millió forintot) keres az alkalmazás használatával.
Ami Magyarországot illeti, a magyar TikTok felhasználók száma közel van az 1 millióhoz, így a Facebook, Instagram és a Linkedin után a 4. legnagyobb felhasználói bázissal rendelkező közösségi média platformmá vált hazánkban, főként a 18 év alattiak körében, legalábbis egy 2019-es felmérés szerint. A statisztika alapján az látszik, hogy ekkor a magyar felhasználók 78 százaléka fiatalkorú volt. Az alkalmazás lehetséges korlátozásával kapcsolatos friss hír, hogy az egyik ellenzéki párt országgyűlési határozati javaslattal szeretné elérni a TikTok betiltását a 18 év alattiak számára, illetve a más közösségi platformokhoz való hozzáférést is szigorítaná a fiatalok számára.
(Borítókép: Solen Feyissa/Unsplash)