Az idei Utazás Kiállításon, pontosan az ennek részeként megrendezett Boatshow-n tűnt fel, hogy tényleg milyen sok lett hirtelen az elektromos hajó. A Hungexpo standjairól szinte üvöltöttek a különböző szlogenek, üzenetek: elektromos hajtás, elektromos hajó, elektromos mobilitás a vízen is.
Azért, ahogy kicsit elkezdtem megkapargatni a felszínt és megkérdeztem a kiálítókat, tényleg minden új hajót villanymotor hajt-e, gyorsan kiderült, hogy egyelőre közel sem olyan csendes és füstmentes a helyzet, ahogy ez a kiállítás mutatja. A korszerű elektromos hajtás, pont, ahogy az autóknál is, igen drága dolog, a beruházási felár megtérülése pedig ezeknél a hobbieszközöknél erősen kétséges. A karbantartási költségen persze sokat lehet spórolni, hiszen egy lítium-akku és egy villanymotor szervizelési költsége gyakorlatilag nulla és a hazai kikötőkben többnyire ingyenes az elektromos hobbihajók feltöltése is (egyelőre), de a hajóknál a fenntartási költség nagy része független a hajtási megoldástól. Szóval a piac legnagyobb része továbbra is a benziné-dízelé.
A Balatonon viszont, ahol (mint a hazai állóvizeken általában) hivatalosan többnyire csak elektromos hajtású motoros hajókkal szabadna közlekedni, már a legnagyobb kategóriákban is meglepően sok ilyen jármű szolgál. Olyannyira, hogy az egyik kiállító szerint itt már a kikötői kapacitások jelentik a további piacbővülés fő korlátját. Ebből a hajóból álítólag már hat vagy hét darab is siklik a maga csendes méltóságteljességében a Balcsin:
Találtunk azért a Boat Show-n olyan elektromos hajtású vízi eszközt is, aminek nemigen kell kikötő: egy villamos szörfdeszkát.
Az Onean Carver termékcsaládja a 6000 eurós, maximum 90 kilós lovasával szelid csorgásra alkamas Mantával indul, de a fenti képen látható Carver X a maga kettős jethajtásával, 10 kilowattos motorjával már az akár százkilós szörföst is egész látványosan siklatja a vízen, úgy három és fél millió forintért. Valahogy így:
De nem csak szörfdeszka, jetski is létezik már elektromos meghajtással. Ez az éles, kicsit a Tesla Cybertruck-ot idéző masina világújdonság a maga nemében, ráadásul magyar fejlesztés:
A Narke Electrojet a maga 375 kilójával, széles hátsó "fedélzetével" azért nem egy klasszikus jetski, inkább egy kétszemélyes mini kirándulóhajó, 60 lóerejével és 60 km/h-ban maximált végsebességével bőven elegendő erővel akár egy wakeboard vontatásához is. (De azért ez nem jetski-s dinamika: egy SeaDoo Spark belépő szintű jetski a maga benzinből előállított 90 lóereje mellé csak 185 kilót nyom.)
Az Electrojet testében hatalmas, 24 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lapul (pont ekkora akku volt az első generációs Nissan Leafben is!). Egy töltéssel másfél órát mókázhatunk a vízen, ha pedig lemerül az akku, 230 voltos konnektorról kb. 6 óra, opcionális gyorstöltővel viszont akár kevesebb mint két óra alatt újratölthető.
Az Electrojet nettó ára persze ugyanúgy igen húzós, ahogy a nagyobb elektromos hajóké is az a hagyományos motorosokéhoz képest. 9,95 millió forintba kerül és ez a nettó ár, ami egy 90 lóerős hasonló teljesítményű benzines jetski árának nagyjából négyszerese! Viszont ezzel szabad menni a Balatonon, nem dübörgi fel és füstöli tele a partot, az üzemeltetése pedig szinten ingyen van.
És láttunk még elektromos hajtással gyönyörű lakkozású, 2500 munkaórával készült fatestű motorcsónakot klasszikus dizájnnal (szintén magyar gyártmány):
Cuki kis belépő Baylinert villanymotorral:
Hatalmas Regal jachtot iszonyú végsebességgel, füstmentesen:
A hagyományos benzines külmotorok helyett elektromos motorral is rendelhető, különböző méretű Jeanneau-k tömkelegét:
Az elektromos forradalom, úgy tűnik, egy remek képzavarral élve teljes gőzzel halad előre a hajózásban is.