Elárasztottak minket az elektromos hajók, te is észrevetted?

2020 / 03 / 01 / Rácz Tamás
Elárasztottak minket az elektromos hajók, te is észrevetted?
Elektromos jacht, elektromos motorcsónak, elektromos szörfdeszka: az idei budapesti Boat Show-n minden a hobbihajók villamosításról szól.

Az idei Utazás Kiállításon, pontosan az ennek részeként megrendezett Boatshow-n tűnt fel, hogy tényleg milyen sok lett hirtelen az elektromos hajó. A Hungexpo standjairól szinte üvöltöttek a különböző szlogenek, üzenetek: elektromos hajtás, elektromos hajó, elektromos mobilitás a vízen is.

Azért, ahogy kicsit elkezdtem megkapargatni a felszínt és megkérdeztem a kiálítókat, tényleg minden új hajót villanymotor hajt-e, gyorsan kiderült, hogy egyelőre közel sem olyan csendes és füstmentes a helyzet, ahogy ez a kiállítás mutatja. A korszerű elektromos hajtás, pont, ahogy az autóknál is, igen drága dolog, a beruházási felár megtérülése pedig ezeknél a hobbieszközöknél erősen kétséges. A karbantartási költségen persze sokat lehet spórolni, hiszen egy lítium-akku és egy villanymotor szervizelési költsége gyakorlatilag nulla és a hazai kikötőkben többnyire ingyenes az elektromos hobbihajók feltöltése is (egyelőre), de a hajóknál a fenntartási költség nagy része független a hajtási megoldástól. Szóval a piac legnagyobb része továbbra is a benziné-dízelé.

A Balatonon viszont, ahol (mint a hazai állóvizeken általában) hivatalosan többnyire csak elektromos hajtású motoros hajókkal szabadna közlekedni, már a legnagyobb kategóriákban is meglepően sok ilyen jármű szolgál. Olyannyira, hogy az egyik kiállító szerint itt már a kikötői kapacitások jelentik a további piacbővülés fő korlátját. Ebből a hajóból álítólag már hat vagy hét darab is siklik a maga csendes méltóságteljességében a Balcsin:


A Siófok-Keszhely táv a vízen oda-vissza kb. 150 km

Találtunk azért a Boat Show-n olyan elektromos hajtású vízi eszközt is, aminek nemigen kell kikötő: egy villamos szörfdeszkát.


Ebben a lapos dologban elfér az akku, a villanymotor és a kettős vízsugár-hajtás

Ezzel a bluetooth-os kontrollerrel irányítható az Onean Carver villany-szörfdeszka

Az Onean Carver termékcsaládja a 6000 eurós, maximum 90 kilós lovasával szelid csorgásra alkamas Mantával indul, de a fenti képen látható Carver X a maga kettős jethajtásával, 10 kilowattos motorjával már az akár százkilós szörföst is egész látványosan siklatja a vízen, úgy három és fél millió forintért. Valahogy így:

De nem csak szörfdeszka, jetski is létezik már elektromos meghajtással. Ez az éles, kicsit a Tesla Cybertruck-ot idéző masina világújdonság a maga nemében, ráadásul magyar fejlesztés:


A Narke Electrojet

A Narke Electrojet a maga 375 kilójával, széles hátsó "fedélzetével" azért nem egy klasszikus jetski, inkább egy kétszemélyes mini kirándulóhajó, 60 lóerejével és 60 km/h-ban maximált végsebességével bőven elegendő erővel akár egy wakeboard vontatásához is. (De azért ez nem jetski-s dinamika: egy SeaDoo Spark belépő szintű jetski a maga benzinből előállított 90 lóereje mellé csak 185 kilót nyom.)


Az Electrojet testesebb, stabilabb, kényelmesebb, mint a klasszikus jetski-k

Az Electrojet testében hatalmas, 24 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lapul (pont ekkora akku volt az első generációs Nissan Leafben is!). Egy töltéssel másfél órát mókázhatunk a vízen, ha pedig lemerül az akku, 230 voltos konnektorról kb. 6 óra, opcionális gyorstöltővel viszont akár kevesebb mint két óra alatt újratölthető.

Az Electrojet nettó ára persze ugyanúgy igen húzós, ahogy a nagyobb elektromos hajóké is az a hagyományos motorosokéhoz képest. 9,95 millió forintba kerül és ez a nettó ár, ami egy 90 lóerős hasonló teljesítményű benzines jetski árának nagyjából négyszerese! Viszont ezzel szabad menni a Balatonon, nem dübörgi fel és füstöli tele a partot, az üzemeltetése pedig szinten ingyen van.

És láttunk még elektromos hajtással gyönyörű lakkozású, 2500 munkaórával készült fatestű motorcsónakot klasszikus dizájnnal (szintén magyar gyártmány):


A Prince Europe P22 alul is mahagóni, csak bevonták műanyaggal, hogy tartós legyen és véletlenül se szivárogjon.

Cuki kis belépő Baylinert villanymotorral:


A Baylinernél a GreenCruzer az elektromos hajók védjegye

Hatalmas Regal jachtot iszonyú végsebességgel, füstmentesen:


A fahajó mögötti  hét és fél méteres, 2,3 tonnás, kétszáz lóerős Regal jachtban óriási, 125 kWh kapacitású akkumulátor van. A hajó alapára 99 ezer euró, de ez a kiállított példány negyedmillióba, 84 millió forintba kerül

A hagyományos benzines külmotorok helyett elektromos motorral is rendelhető, különböző méretű Jeanneau-k tömkelegét:


Bár a Jeanneau még a Suzuki lepkeszárnyával állította ki hajóit, az összes testhez rendelhető más gyártótól érkező csendes, füstmentes elektromos motor is

Az elektromos forradalom, úgy tűnik, egy remek képzavarral élve teljes gőzzel halad előre a hajózásban is.


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.