Elárasztottak minket az elektromos hajók, te is észrevetted?

2020 / 03 / 01 / Rácz Tamás
Elárasztottak minket az elektromos hajók, te is észrevetted?
Elektromos jacht, elektromos motorcsónak, elektromos szörfdeszka: az idei budapesti Boat Show-n minden a hobbihajók villamosításról szól.

Az idei Utazás Kiállításon, pontosan az ennek részeként megrendezett Boatshow-n tűnt fel, hogy tényleg milyen sok lett hirtelen az elektromos hajó. A Hungexpo standjairól szinte üvöltöttek a különböző szlogenek, üzenetek: elektromos hajtás, elektromos hajó, elektromos mobilitás a vízen is.

Azért, ahogy kicsit elkezdtem megkapargatni a felszínt és megkérdeztem a kiálítókat, tényleg minden új hajót villanymotor hajt-e, gyorsan kiderült, hogy egyelőre közel sem olyan csendes és füstmentes a helyzet, ahogy ez a kiállítás mutatja. A korszerű elektromos hajtás, pont, ahogy az autóknál is, igen drága dolog, a beruházási felár megtérülése pedig ezeknél a hobbieszközöknél erősen kétséges. A karbantartási költségen persze sokat lehet spórolni, hiszen egy lítium-akku és egy villanymotor szervizelési költsége gyakorlatilag nulla és a hazai kikötőkben többnyire ingyenes az elektromos hobbihajók feltöltése is (egyelőre), de a hajóknál a fenntartási költség nagy része független a hajtási megoldástól. Szóval a piac legnagyobb része továbbra is a benziné-dízelé.

A Balatonon viszont, ahol (mint a hazai állóvizeken általában) hivatalosan többnyire csak elektromos hajtású motoros hajókkal szabadna közlekedni, már a legnagyobb kategóriákban is meglepően sok ilyen jármű szolgál. Olyannyira, hogy az egyik kiállító szerint itt már a kikötői kapacitások jelentik a további piacbővülés fő korlátját. Ebből a hajóból álítólag már hat vagy hét darab is siklik a maga csendes méltóságteljességében a Balcsin:


A Siófok-Keszhely táv a vízen oda-vissza kb. 150 km

Találtunk azért a Boat Show-n olyan elektromos hajtású vízi eszközt is, aminek nemigen kell kikötő: egy villamos szörfdeszkát.


Ebben a lapos dologban elfér az akku, a villanymotor és a kettős vízsugár-hajtás

Ezzel a bluetooth-os kontrollerrel irányítható az Onean Carver villany-szörfdeszka

Az Onean Carver termékcsaládja a 6000 eurós, maximum 90 kilós lovasával szelid csorgásra alkamas Mantával indul, de a fenti képen látható Carver X a maga kettős jethajtásával, 10 kilowattos motorjával már az akár százkilós szörföst is egész látványosan siklatja a vízen, úgy három és fél millió forintért. Valahogy így:

De nem csak szörfdeszka, jetski is létezik már elektromos meghajtással. Ez az éles, kicsit a Tesla Cybertruck-ot idéző masina világújdonság a maga nemében, ráadásul magyar fejlesztés:


A Narke Electrojet

A Narke Electrojet a maga 375 kilójával, széles hátsó "fedélzetével" azért nem egy klasszikus jetski, inkább egy kétszemélyes mini kirándulóhajó, 60 lóerejével és 60 km/h-ban maximált végsebességével bőven elegendő erővel akár egy wakeboard vontatásához is. (De azért ez nem jetski-s dinamika: egy SeaDoo Spark belépő szintű jetski a maga benzinből előállított 90 lóereje mellé csak 185 kilót nyom.)


Az Electrojet testesebb, stabilabb, kényelmesebb, mint a klasszikus jetski-k

Az Electrojet testében hatalmas, 24 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lapul (pont ekkora akku volt az első generációs Nissan Leafben is!). Egy töltéssel másfél órát mókázhatunk a vízen, ha pedig lemerül az akku, 230 voltos konnektorról kb. 6 óra, opcionális gyorstöltővel viszont akár kevesebb mint két óra alatt újratölthető.

Az Electrojet nettó ára persze ugyanúgy igen húzós, ahogy a nagyobb elektromos hajóké is az a hagyományos motorosokéhoz képest. 9,95 millió forintba kerül és ez a nettó ár, ami egy 90 lóerős hasonló teljesítményű benzines jetski árának nagyjából négyszerese! Viszont ezzel szabad menni a Balatonon, nem dübörgi fel és füstöli tele a partot, az üzemeltetése pedig szinten ingyen van.

És láttunk még elektromos hajtással gyönyörű lakkozású, 2500 munkaórával készült fatestű motorcsónakot klasszikus dizájnnal (szintén magyar gyártmány):


A Prince Europe P22 alul is mahagóni, csak bevonták műanyaggal, hogy tartós legyen és véletlenül se szivárogjon.

Cuki kis belépő Baylinert villanymotorral:


A Baylinernél a GreenCruzer az elektromos hajók védjegye

Hatalmas Regal jachtot iszonyú végsebességgel, füstmentesen:


A fahajó mögötti  hét és fél méteres, 2,3 tonnás, kétszáz lóerős Regal jachtban óriási, 125 kWh kapacitású akkumulátor van. A hajó alapára 99 ezer euró, de ez a kiállított példány negyedmillióba, 84 millió forintba kerül

A hagyományos benzines külmotorok helyett elektromos motorral is rendelhető, különböző méretű Jeanneau-k tömkelegét:


Bár a Jeanneau még a Suzuki lepkeszárnyával állította ki hajóit, az összes testhez rendelhető más gyártótól érkező csendes, füstmentes elektromos motor is

Az elektromos forradalom, úgy tűnik, egy remek képzavarral élve teljes gőzzel halad előre a hajózásban is.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.