Elegáns lépés a klímavészhelyzetben a leggazdagabbaktól: növeljük meg Monacót tengerfeltöltéssel!
2020 / 01 / 16 / Rácz Tamás
Elegáns lépés a klímavészhelyzetben a leggazdagabbaktól: növeljük meg Monacót tengerfeltöltéssel!
60000 négyzetméternyi új Monaco keletkezik 2025-ig a tenger feltöltésével, hogy több hely legyen luxuslakásoknak és irodáknak.

Elég sajátságosan értelmezi az emberiség ezt a klímaváltozás-dolgot, ami ellen, elvben, ugye, küzdeni kellene. A nyugati világ izgatott rettegéssel figyeli, ahogy dél-amerikai szegény parasztok felégetik az esőerdőt pár hektár megművelhető, élelmet nyújtó új termőföldért, de közben azért megnöveli az egyik leggazdagabb állama területét egy kis tengerfeltöltéssel, hogy legyen több hely a luxushoteleknek és a kaszinóknak.

Monaco a világ leggazdagabb országa, ha az egy főre eső vagyont vesszük a gazdagság fokmérőjéül. A törpeállam 40 ezer lakosa átlagosan 2,1 millió dolláros vagyon felett rendelkezik. Jó, tudjuk, hogy nem minden monacóinak van ennyi pénze, hanem az oda bejelentett F1-pilótákra azért jut fejenként jó néhány szegény takarítónő, de akkor is: ennél gazdagabb állam terület- és lakosságarányosan nemigen van a Földön. És mit csinál ez a gazdag állam most, hogy így rajtunk a klímaválság? Hát építkezik! Persze nehéz építkezni, ha a teljes, 2,2 négyzetkilométeres birodalom már amúgy is szinte teljesen be van építve, de azért van megoldás: egy kicsit feltöltenek hozzá a tengerből.

Az új, Anse du Portier nevű üzleti és lakónegyed építése 2016-ban kezdődött, a beruházás várhatóan 2025-ben fejeződik be. A munkához rendkívül klímabarát módon fél kilométer hosszú betonfalat építettek a természetes partvonal mentén, amelyben 18 darab, egyenként 27 méter magas, 33x33 méteres oszlop épült, egyenként 3800 köbméter betonból. (A cementgyártás a teljes emberi CO2-kibocsátás kb. 5%-áért felelős iparág, ezzel kábé a harmadát adja annak a CO2-emissziónak Európában, amit a személyautók bocsátanak ki.)

Az így létrejött új területet pedig 770 ezer tonna, részben Marseille-ből hozott, részben Olaszországból importált földdel töltötték fel. Az anyagot 25 ezer tonnás hajók hozták, összesen 33 fordulóval - ez a munkafolyamat zajlott le tavaly. De ne aggódjon senki, mindez nagyon környezetbarát módon zajlott, mert a munka során a tengert kizáró új gáton belül ragadt kb. 15 ezer halat mind átmentették a maradék Földközi-tengerbe.

Az idei év főként a várakozásé lesz, az új talajnak ugyanis tömörödnie kell, mielőtt végre rá lehet építeni azt a sok luxusingatlant, amire most oly nagy szüksége van a bolygónknak.

A projekt fővállalkozója amúgy a francia Bouygues Construction vállalat (ők szállították le tavaly az új csernobili szarkofágot is, ami a Földön valaha épült legnagyobb mozdítható építmény), amely weboldalán magát A Fenntartható Építkezések Vezetőjeként jellemzi, az új monacói negyedet pedig a hazai sajtó gyakran Öko-negyedként (Eco-district) is szokta emlegetni. Lehet, hogy a brazil erdőégetést öko-lángocskáknak kéne hívni és nem is lenne velük semmi baj!


Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.