A Wabtec cég FLXdrive Heavy Haul nehéz tehermozdonya a gyártó elmondása szerint kategóriájának első teljes mértékben elektromos-akkumulátoros példánya, ami hamarosan munkába áll Ausztráliában. A jármű meghajtását egy olyan moduláris akkumulátorcsomag biztosítja, ami igény szerint módosítható a használat módjától függően, így a személyszállítókban, a rövidebb távon működő regionális járatokban vagy éppen nagy rakományokat fuvarozó tehervonatokban is alkalmazható.
Az újonnan bemutatott jármű 7 MWh kapacitású és regeneratív fékezéssel, azaz fékeneregia-visszanyeréssel is tudja tölteni az akkumulátorát, ezért a vonatot alkalmazó Roy Hill bányászcég vasúti pályájának egy hosszú, több száz kilométeres lejtős szakaszán képes lesz majd olyan mértékben feltölteni az akkumulátorát, ami elegendő energiát biztosít a visszafelé vezető úton. A vállalat Ausztráliában, a Pilbara régió vasérc bányájában fogja szolgálatba állítani a járművet a pilot időszak végeztével, ami után a vonatnak egy 17 000 kilométeres utat kell majd megtennie leendő otthonáig.
Az elektromos járművet nem önmagában használják majd, hanem dízelüzemű mozdonnyal együtt, mivel a bányában rendkívüli terheket kell mozgatnia a vonatoknak: a 2700 méter hosszú szerelvények 33 000 tonna vasércet szállítanak a kikötőig és vissza. A hibrid meghajtással azonban a kizárólag dízelmozdonyokkal végzett szállításnál jóval környezetbarátabb módon lehet megoldani a munkát, jelentősen csökkentve a kibocsátást és az üzemanyagköltségeket is.
A Roy Hill FLXdrive Heavy Haul különlegességét nem csak akkumulátoros működése adja, hanem messziről felismerhető, rózsaszín külseje is, de a látványos szín választásának jó oka van: a vállalatnak a rák elleni küzdelem iránti elköteleződését szimbolizálja.
(Fotó: Wabtec)