Elérkezett a ma ismert részecskefizika korszakának a vége?

2023 / 07 / 23 / Felkai Ádám
Elérkezett a ma ismert részecskefizika korszakának a vége?
A Higgs-bozon felfedezése 2012-ben jelentős fordulópontot jelentett a részecskefizikában, mivel ezzel teljessé vált a részecskefizika standard modellje. A standard modell azonban nem tud a fizika minden kérdésére választ adni, így a fizikusok a standard modellen túlmutató fizikát kerestek.

A Nagy Hadronütköztető (LHC: Large Hadron Collider) felfedezése óta a fizikusok a standard modellen túlmutató fizikát kerestek, és meghatározták, milyen formát ölt a jövő fizikája.

Mint arról a sajtóközlemény beszámol, a The European Physical Journal H című folyóirat által publikált cikkben német egyetemek kutatói a részecskefizika felfedezésének és megértésének új korszakának a lehetőségeiről tárgyalnak. A tudósok szerint a részecskék fogalma alapvető fontosságú volt a fizikában az elmúlt évszázadban, ami új módszerekhez vezetett a megfigyelésük és felfedezésük irányában. Jelenleg egy részecskét az úgynevezett "on shell" állapotában kell megfigyelni, vagyis amikor a tömege, az energiája és a lendülete egy meghatározott módon kombinálódik (E²=m²c²+p²c⁴) legalábbis egy rövid ideig.

A kutatók szerint azonban minden potenciális új részecske túl nehéz lehet ehhez az on shell mód történő előállításhoz, ami új megközelítést igényelne a részecskék megfigyelésében, és esetleg még a részecskék fogalmának az újragondolására is szükség lehet – magyarán a továbblépéshez a részecskefizikának ismét egy újabb evolúciós lépcsőfokra kell felhágnia. Minderről Jean-Philippe Martinez, az RWTH Aacheni Egyetem Elméleti Részecskefizikai és Kozmológiai Intézetének munkatársa a következőképp nyilatkozott:

"A részecskefizika jelenleg egy nagyon különleges helyzetben van. Még mindig szembe kell néznünk azzal a lehetőséggel, hogy a részecskék felfedezésének kora, ahogyan ma ismerjük, véget ért. Megmutatjuk, hogy a részecskefizika számos evolúciós lépésen ment keresztül, és azt állítjuk, hogy a következő lépés előttünk állhat. A korábbi fejlesztésekhez hasonlóan azonban ez a változás nagy valószínűséggel magából a részecskén belülről fog eredni."

(Kép: Pixabay/jw210913)