Digitálisan éljük az életünket, szóval teljesen logikus, hogy a rendőrség a tech cégeknél is érdeklődik, ha kérdései vannak velünk kapcsolatban. Az Uber a napokban hozta nyilvánosságra, hogy 27%-kal többet kérdez tőle az amerikai és a kanadai kormány, mint tavaly. De miközben a legtöbb vállalat lesütött szemmel nyilatkozik erről, a Ring nevű, biztonsági kamerákat gyártó cég büszkén dolgozik a rendőrökkel.
A TechCrunch nemrég írt arról, hogy az Ubert 21.913 felhasználó adatainak a kiadására kérték meg tavaly Észak-Amerikában, és az esetek 73%-ában ennek eleget is tettek. Az Apple és a Facebook is folyamatosan publikálja, hogy egyes országokban a kormányok hány esetben kértek tőlük felhasználói adatokat.
Ezeknek a jelentéseknek senki sem örül, hiszen a felhasználóknak csak rosszat tudnak üzenni.
Az egyetlen pozitívum, hogy nem vagyunk teljes sötétségben, és legalább maguk a dokumentumok elkészülnek és elérhetőek. Az, hogy a Facebookot idén első félévben több mint 120.000-szer faggatták kormányok, jó soknak tűnik - hiába van globálisan közel két és félmilliárd felhasználójuk. A rendőrség kérdez, a tech cég válaszol, mi meg mögéjük bújva bízunk benne, hogy ránk soha senki sem lesz kíváncsi.
A biztonsági kamerákkal foglalkozó vállalat, ami megjárta az amerikai Cápák közöttöt, és még Shaq is tett bele pénzt, tavaly év elején az Amazonnál kötött ki - vagyis tönkremenni egyhamar nem fog, számolni kell velük. Az, hogy milyenek a kamerák maguk, nem igazán érdekes, az, hogy mi történik azzal, amit rögzítenek, annál inkább. Ahogy arról a Wired és a Motherboard is beszámolt nyár végén, a cég több rendőrséggel is együttműködik, hogy népszerűsítsék a terméküket. A rendőrök cserébe
külön portálon kérhetik el a kamerák felvételeit a kedves állampolgároktól.
A TechDirt írása szerint egy szenátusi meghallgatás most nyilvánvalóvá tette, hogy ha a rendőrség elkér és megkap egy felvételt, azzal gyakorlatilag azt csinál, amit akar: örökre megtarthatja és bárkivel megoszthatja azt, akkor is, ha nincs köze bűncselekményhez. És persze ez aggasztó, de leginkább azért, mert ez
Eddig csak azt kellett elfogadnunk, hogy a Facebook jobban ismer minket önmagunknál, hogy az Apple, a Google vagy az Uber mindig tudják, hol vagyunk és mit csinálunk. Viszont a Ring modellje remekül mutatja, hogy
a megfigyelés annyira jó üzlet, hogy lehet, hogy nem csak áldozatokként, de üzletfelekként is kell majd gondolkoznunk benne.
Ami jól hangzik, de a dilemmái még komolyabbak. Mit szólnánk hozzá, ha a biztosító havonta egyszer elkérné az autónk szélvédőjén rögzített kamera felvételeit - és cserébe egy tízessel olcsóbb lenne a kötelező? Mennyit kéne kapnunk videónként a carsharing cégektől, hogy a telefonunkkal felvegyük és elküldjük nekik, ha valaki ész nélkül száguldozik, vagy rosszul parkol az autójukkal? És mit szólnánk a kis rendőrségi logós kamerához a hálószoba ablakában, ha cserébe több járőr lenne a környéken? Hamarosan kiderül. Ahogy az is, hogy ez egyszerű észszerűség, vagy a besúgás és a megfigyelés új szintje.
(Fotó: Getty, Wikimedia Commons, Flickr/Henri Sivonen)