Az Anglia délnyugati részén található Wiltshire-ben lévő Stonehenge a környék legjobban látogatott látványossága, amelyet évente közel egymillióan keresnek fel. A titokzatos, ősi kőoszlopok melletti területen egy mindkét irányban mindössze egy-egy sávval rendelkező út, az A303-as vezet el, ami az eredeti tervek szerint csak a jelenlegi forgalom körülbelül felének ellátására lett tervezve, ezért a brit útinfrastruktúráért felelős National Highways tervet dolgozott ki a bővítésére.
Az elképzelések szerint az utat a Stonehenge környékén, az Amesbury és Berwick Down közötti 13 kilométeres szakaszon egy két-két sávos úttá alakítják és egy 3,2 kilométeres részen a föld alá vezetik. Az alagút a világörökségi helyszín alatt vezet el, de úgy alakítják ki, hogy amennyire lehet, illeszkedjen a tájba a bevezető és kivezető szakaszon is. Az út felett zöld, növénnyel borított átkelőket építenek, amelyeken át az emberek mellett az állatok is keresztüljuthatnak a forgalmas út másik oldalára. A National Highways a változtatásokat bemutató promóciós videókban és leírásokban nagy hangsúlyt helyez a projekt pozitív oldalára, például arra, hogy az új út 50 méterrel arrébb kerül az eredetihez képest - emiatt és az alagút beiktatása révén, nagyobb szabad teret hagy a Stonehenge körül, de a tervnek mégis sok ellenzője akad.
A projekt az első engedélyeket már 2020-ban megkapta és az akkori híradások szerint több, a világörökségi helyszínt védő szervezet is aktívan tiltakozott a változtatások ellen. A Guardiannek nyilatkozó David Jacques archeológus professzor elmondása alapján a környéken nem csak a Stonehenge híres kőoszlopai, hanem sok más, kevésbé látványos, de éppen annyira fontos őskori lelet is értéket képvisel. Régészeti szempontból például pótolhatatlan fontosságúak azok a lenyomatok, amelyeket még az itt élő őstulkok hagytak maguk után és amelyek az útépítési munkák miatt végleg elveszének. Szintén a Guardian beszámolója szerint Mike Parker Pearson professzor úgy becsülte meg, hogy a talajmunkák során félmillió tárgyi lelet pusztulna el és a kivitelezők valószínűleg csak a talált régészeti emlékek körülbelül 4%-át őriznék meg.
Az útépítésre a DCO (Development Consent Order (DCO) engedélyt július 14-én adták meg és az építési folyamat legalább öt éven át tart majd. A helyszínen a munkák kezdete előtt régészeti felmérést végeznek, amelyeket a Wessex Archaeology vezet: a szervezet már az A303-as projekt kezdete óta együtt dolgozik a National Highwayszel és jelenleg a föld alatti objektumok után kutatnak részben ásatások, részben radaros megfigyelés segítségével. Az eddigi felfedezések között ősi temetkezési helyszíneket és kőeszközök készítésére utaló nyomokat is találtak az építési területen.
(Fotó: National Highway, Matt Card/Getty Images)