A Zem a világ első majdnem teljesen karbonsemleges autója az építői szerint, ami a lehető legtöbb olyan megoldás integrálásával készült el, amelyek külön-külön is környezetbarát technológiát képviselnek, együttes alkalmazásuk pedig annyira közel viszi a járművet a karbonsemleges működéshez, amennyire lehetséges.
A TU Eindhoven diákjai által épített autó elektromos meghajtással működik, így eleve nem bocsát ki üvegházhatású gázokat menet közben, de a hatás fokozása érdekében légtisztító filterekkel is ellátták, így minimális mennyiségű szén-dioxid megkötésére és raktározására is képes. Az egyetem leírása szerint évi 32 ezer kilométer megtétele esetén ez 2 kilogrammnyit CO2 megkötését jelenti, vagyis a becslések alapján 10 autó annyi szén-dioxidot tud megkötni évente, mint egy átlagos nagyságú fa. A speciális filterekkel csak egy gond van: egyelőre 320 kilométerenként megtelnek, így a mérnököknek megoldást kell találnia a hosszabb távú raktározásra - a tervek szerint a jövőben akár a töltési pontokon, miközben az akkumulátorokat újratölti a jármű tulajdonosa, a filterek által megkötött anyagok leadására is lehetőség lenne.
Az autó karbonsemlegességét emellett a gyártási módszerekkel érték el: olyan anyagokat használtak a berendezések és alkatrészek alapanyagául, amelyek környezetbarátak és újrahasznosíthatóak. A karosszéria nagyrészét újrafelhasználható műanyagból készítették 3D nyomtatással, így a gyártás során egészen kevés hulladék keletkezett csak, emellett, az Interesting Engineering leírása szerint, a belső térben ananászból készült biobőr huzat és üvegablakok helyett polikarbonát lemezek képviselik a zöld irányvonalat. Az autó 22 kW-os motorral működik, de az építése során a karbonsemlegesség elérése játszotta a főszerepet, nem a nagy teljesítmény, a hatótávot pedig az autó napelemei is növelik. A jármű később további fejlesztéseknek néz elébe, a diákok ugyanis, többek között a Lightyear 0 által is inspirálva, tovább dolgoznak a fenntartható módon előállított és működtetett járművek kialakításán.
"Szeretnénk megpiszkálni az ipari szereplőket azzal, hogy bemutatjuk, mi az, ami már most is lehetséges.
Ha 35 diák képes megtervezni, kifejleszteni és legyártani egy majdnem karbonsemleges autót egy év alatt, akkor léteznek lehetőségek az ipar számára is." - mondta el Nikki Okkels, a TU/ecomotive munkatársa a projekttel kapcsolatban.
(Fotó: Bart van Overbeeke/TU Eindhoven, TU Ecomotive)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR