2021 / 09 / 20 / Perei Dóra
Elkészült az eddigi legnagyobb és legrészletesebb szimuláció az univerzumról
Készítői több mint 40 ezer számítógépmagot használtak, és összesen körülbelül 20 millió gépi órát töltöttek a virtuális világegyetem generálásával, amit online is elérhetővé tettek, így akár mi is letölthetjük.

Az Ucsuu az eddigi legnagyobb és legrészletesebb, a világegyetemet ábrázoló szimuláció, melyhez hasonlót korábban még soha senki nem készített.

Elkészült az eddigi legnagyobb és legrészletesebb szimuláció az univerzumról

A 2,1 billió „részecskét” tömörítő virtuális univerzum az űr egy 9,6 milliárd fényév átmérőjű részét ábrázolja, illetve bemutatja azt a fejlődést, ami az elmúlt 13 milliárd évben lezajlott a Naprendszerben.

A szimuláció elsődleges célja annak felmérése, hogy miként viselkedik a sötét anyag, miközben tágul a világegyetem. Az Ucsuut megalkotó Csibai Egyetem munkatársai szerint ez a kifejezés olyan, a modern berendezésekkel közvetlenül nem megfigyelhető anyagot jelöl, amely az univerzum nagy részét adja, és csak gravitációs hatásai révén észlelhető.

Az Ucsuu-szimuláció készítői több mint negyvenezer számítógépmagot használtak, és összesen körülbelül húszmillió gépi órát töltöttek a virtuális világegyetem generálásával melynek eredményeképp végül

három petabájtnyi adathoz jutottak, majd száz terabájttá tömörítették az információkat.

Bár ez továbbra is hatalmas adatmennyiség egy átlagos számítógép számára, megfelelő eszközökkel viszont tárolható.

A csapat ráadásául online is elérhetővé tette az Ucsuu-szimulációt, így mostantól bárki belekukkanthat a világegyetem leegyszerűsített, virtuális másába.

(Fotó: Unsplash/Juskteez Vu)

Alighogy felfedezték, a Föld mellett húzott el egy aszteroida Az égitest 15 340 kilométerre járt a Földtől, ez csillagászati szempontból igen kis távolságnak számít: ilyesmire idén még nem volt példa.

Lehet, hogy felfedezték a sötét energia nyomát egy kísérletben A rejtélyes sötét energia felelős a Világegyetem gyorsuló tágulásáért, de az, hogy pontosan mi is a sötét energia és mi rejlik a jelenség hátterében, még a kutatók előtt sem világos.

Ehhez képest a Tejútrendszer is eltörpül Megszokhattuk már, hogy oktatóvideókban egymás mellé állítják a Naprendszer bolygóit, most viszont kozmikus skálán történik mindez – akadnak dolgok odakint, melyekhez képest még a Tejútrendszer is jelentéktelen törpe.

Finnország leggyorsabb személyliftje egy radioaktívhulladék-tárolóba vezet
Épül az Onkalo radioaktívhulladék-tároló, ahol legalább százezer évig pihennek a kiégett fűtőelemek.