Elkészült egy új akkumulátor, amely hidegben is remekül működik

2021 / 07 / 29 / Rácz Tamás
Elkészült egy új akkumulátor, amely hidegben is remekül működik
A kínai CATL bejelentette, hogy megcsinálták a nátrium-ion akkumulátort. A nagy hideget a lítiumakkumulátoroknál sokkal jobban tűrő új autóipari akkuk gyártása 2023-ban indul.

Az elektromos mobilitás egyik legnagyobb háttéripari vállalata az akkumulátor-gyártással foglalkozó kínai CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Ltd.). A CATL egyebek mellett a Tesla, a Daimler, a Volkswagen, a Toyota, a Volvo, a Hyundai és számos kínai autógyártó partnere az elektromos autók fejlesztésében illetve gyártásában.

A mindössze tízéves de több mint 33 ezer embert foglalkoztató cég online sajtótájékoztatón jelentette be: elkészítettek egy új típusú energiatárolót, a nátrium-ion akkumulátort, amely választ ad jó néhány, a ma elterjedt lítium alapú akkumulátorokkal kapcsolatos problémára.

A CATL jelenleg még csak olyan nátrium-ion akkumulátort képes gyártani, amely teljesítménysűrűségben ha nem is nagyságrendileg, de elmarad a lítium-ion vagy a Kínában elterjedt lítium-vas-foszfát akkuk mögött. A mai bejelentés 160 Wh/kg-os akkumulátorról szól, de a cég már fejleszti a következő generációs nátrium-akkut, amelynél 200 Wh/kg a cél. (Egy mai Tesla akkujának teljesítménysűrűsége kb. 260 Wh/kg.) Ugyanakkor az új akkunak van pár nagyon fontos előnye.

Például nagy hidegben is megbízhatóan működik. A CATL szerint -20 fokos környezetben az új akkumulátoruk képes körülbelül 90 százalékát leadni elméleti csúcskapacitásának, míg a lítium-akkumulátorok kapacitása akár felére is csökkenhet fagypont alatt, néhány autógyártónál pedig a tartós nagy hidegben való használat akár garanciát kizáró tényező is lehet!


A CATL nátrium-ion akkujának pókhálódiagramja a lítium-vas-foszfát akkukkal összehasonlítva

A CATL nátrium-ion akkujának másik előnye a gyors tölthetőség. A CATL mai cellái lemerült állapotban 15 perc alatt képesek felvenni teljes kapacitásuk 80%-át. Valószínűleg az új akku gyártási költségei is kedvezőbbek lesznek a lítium-akkukénál: a nátrium gyakoribb, könnyebben hozzáférhető anyag, mint a lítium, a cellákat alkotó egyéb anyagok közül pedig mellőzhető a ritka, drága és aggályos bányászati körülmények mellett termelt kobalt, aminek kiváltása a mai lítium-akku-fejlesztések egyik fő törekvése.

A CATL nem mondja, hogy új akkujuk egy csapásra múzeumba küldi a lítium-alapú technológiát. Inkább úgy látják, a lítium- és a nátrium-akkuk egymást kiegészítve segíthetik az elektromos mobilitás terjedését, ezáltal a szállítás és közlekedés CO2-kibocsátásának csökkentését.

Ez is érdekelhet:

Az izraeli cég kerekes alvázaira bármilyen autót építhetnek a megrendelők A REE három méretben készít autógyártóknak extra lapos "motoros gördeszkát", egy olyan kerekes alvázat, amely tartalmazza a komplett hajtást, futóművet, kormányzást.

Miért nincsenek hatótávnövelő belsőégésű motoros villanyautók? Olyan logikus: ha lemerül az akku de nincs idő vagy lehetőség tölteni, bekapcsol egy kis benzinmotor és mehetünk tovább. A dolog valamiért mintha mégse működne.

Az elektromos autókat az akku kicserélésével lehet a leggyorsabban újratölteni és Kína mintha rájött volna erre Kínában terjedni kezdett az elektromos autók gyors akkucseréjének lehetősége, ami a hosszú utakon is versenyképessé teszi a villanyautózást a belsőégésű technikával.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.