A skót szárazföldtől mintegy 32 kilométerre északra fekvő Orkney szigetcsoport több mint 70 szigetből áll, amelyek közül körülbelül 20 lakott. Ezen a területen kezdték meg múlt kedden az első rendszeres postai szolgáltatást légi eszközökkel, pontosabban pilóta nélküli légi járművekkel, azaz drónokkal az Egyesült Királyságban. A leveleket és csomagokat a Royal Mail Kirkwall-i kézbesítő irodájából Stromnessbe szállítják, ahonnan a drónok a Graemsay és Hoy szigeteken dolgozó munkatársakhoz viszik azokat, innen pedig a postai dolgozók a szokásos kézbesítési útvonalaikon viszik tovább a küldeményeket.
A patinás múlttal rendelkező brit postaszolgálat, az 1516-ban alapított Royal Mail szerint a drónszolgáltatás várhatóan jelentősen lerövidíti majd a kézbesítési időt Graemsay és Hoy területén, ahol az időjárás és a földrajzi adottságok fennakadásokat okozhatnak a kézbesítési szolgáltatásokban. Az elektromos drónok, amelyeket a Skyports Drone Services-szel partnerségben működtet a Royal Mail, a biztonságot is növelik, mivel a postai dolgozók így kockázat nélkül kézbesíthetnek a kikötők között, valamint segítenek csökkenteni a károsanyag-kibocsátást is, kiváltva a szállításhoz eddig használt robbanómotoros járműveket.
A világ első drónos kézbesítési szolgáltatása egyébként 2017-ben indult Reykjavíkban, az izlandi fővárosban élők azóta autonóm repülő járművek segítségével közvetlenül a házuk ajtaja elé kaphatják az élelmiszert, elektronikai cikkeket és más termékeket. Izland legnagyobb online piactere, az AHA kínai gyártmányú drónokat és izraeli logisztikai rendszert használ a kézbesítéshez, amelyek nincsenek felszerelve semmilyen érzékelővel az akadályok kikerülésére, sem kamerával, radarral vagy más képalkotó rendszerrel. A légi eszközök GPS-koordináták szerint repülnek, fáktól, épületektől és egyéb akadályoktól igazoltan mentes útvonalakon. Bár sokan aggódnak a balesetveszély miatt, eddig egy sérülésről sem lehetett hallani, ami az automata kézbesítési folyamat során történt volna.
Az AHA által használt DJI Matrice 600 típusú drón összsúlya 15 kilogramm, beleértve a 3 kilogrammos rakományt. A cég légi eszközei a Reykjavík közepén található műveleti központból összesen 8 kilométeres utat képesek megtenni, ezzel nagyjából lefedve az egész várost. A kockázatok minimalizálása érdekében a repülési útvonalakat folyamatosan frissítik, figyelembe véve az új építkezéseket, és a drónokat többnyire tudatosan víz és lakatlan ipari területek felett irányítják.
A borítókép illusztráció. Forrás: Getty Images/Thamrongpat Theerathammakorn